Wrocław dostanie miliony na zakup autobusów elektrycznych. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu otrzyma 46 mln zł od Narodowego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wrocław chce kupić 11 autobusów elektrycznych.

  • MPK we Wrocławiu otrzyma 46 mln zł na zakup 11 autobusów elektrycznych
  • MPK chce kupić autobusy do 2024 roku

MPK we Wrocławiu kupi 11 elektryków

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansuje zakup 11 autobusów elektrycznych kwotą 46 mln zł. MPK we Wrocławiu liczyło na 98 mln zł. Dofinansowanie poza samymi autobusami obejmuje także stworzenie miejsc do ładowania i szkolenie dla pracowników.

Wrocławskie MPK w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” planuje zakup 11 autobusów przegubowych o napędzie elektrycznym. Długość autobusów, które przede wszystkim mają być zeroemisyjne ma wynieść 18 metrów. Projekt przewiduje także zamontowanie niezbędnej infrastruktury technicznej dla MPK: systemu szybkiego i wolnego ładowania zakupionych pojazdów na terenie zajezdni autobusowej oraz ładowarki typu pantograf o mocy 400 kW na pętli przy ul. Kamieńskiego we Wrocławiu. W ramach dofinansowania przewidziano także szkolenie dla 25 kierowców i 18 mechaników obsługujących auta elektryczne i sprzęt do zasilania.

Wrocław chciał więcej na autobusy elektryczne

Wrocławskie MPK wnioskowało o 28 autobusów i 98 milionów złotych. MPK otrzyma z NFOŚiGW 32,5 mln zł na zbudowanie infrastruktury, zakup autobusu i szkolenie. Fundusz udzieli też ponad 13,8 mln zł pożyczki. Łącznie dofinansowanie wyniesie 46,2 mln zł, co obejmuje całkowity planowany koszt realizacji tego przedsięwzięcia. Projekt zakłada również konieczność przeprowadzenia prac montażowych, takich jak choćby poprowadzenie kabli zasilających punkty ładowania, czy budowę stacji transformatorowych.

– Dofinansowanie wrocławskiego projektu to kolejny etap rozwijania w Polsce elektromobilności w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”, który jest częścią strategii energetycznej rządu. Naszym celem jest upowszechnienie ekologicznych pojazdów na polskich drogach, a zwłaszcza zeroemisyjnych środków transportu zbiorowego w miastach. Cieszymy się, że rozwój elektromobilności, będący jednym z priorytetów resortu, spotyka się z zainteresowaniem samorządów – podkreśla wiceminister klimatu i środowiska, pełnomocnik rządu ds. OZE, Ireneusza Zyska.

Nowe, elektryczne autobusy do 2024 roku

Spółka podkreśla, że projekt MPK we Wrocławiu ma być zrealizowany do 30 kwietnia 2024 r. Jego efektem ekologicznym będzie zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery (976,91625 Mg/rok), ograniczenie emisji tlenków azotu (2,07380 Mg/rok), a także obniżenie emisji pyłów PM10, czyli o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (0,03101 Mg/rok). Prezesi MPK i NFOŚiGW podpisali umowę w parku kieszonkowym na terenie należącym do wrocławskiego przewoźnika. Ogródek powstał na części parkingu MPK. Spółka posadziła w tym miejscu kilkaset różnych roślin a przestrzeń jest otwarta dla wszystkich mieszkańców jako miejsce relaksu i spotkań.

– Z dużą determinacją zmieniamy oblicze wrocławskiego taboru. W ostatnich trzech latach doprowadziliśmy do tego, że nasza flota autobusowa należy do najmłodszych wśród dużych miast w Polsce. Dziś stawiamy kolejny krok ku nowoczesności. Dziękujemy naszym partnerom z NFOiGW za współpracę w zakresie budowania we Wrocławiu jeszcze bardziej ekologicznego transportu. Doceniamy także wsparcie każdego, niezależnie od poglądów, kto przyczynił się do realizacji tego projektu. Pojazdy, o których mowa będą obsługiwały linię K, kursującą na trasie Kamieńskiego – Gaj – mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię