Volkswagen rusza z kolejną dużą inwestycją w branży akumulatorów. W Salzgitter w Niemczech wmurowano kamień węgielny pod pierwszą z sześciu fabryk baterii. Firma przeznaczy na jej budowę 20 mld euro. Fabryka ma ruszyć z pracą od 2025 roku.
- Volkswagen wmurował kamień węgielny pod pierwszą fabrykę akumulatorów
- Volkswagen zbuduje łącznie sześć fabryk akumulatorów
- Pierwsza fabryka akumulatorów ma ruszyć w 2025 roku
Fabryka akumulatorów Volkswagena w Salzgitter
Volkswagen w obecności kanclerza Niemiec Olafa Scholza wmurował w Salzgitter kamień węgielny pod pierwszą fabrykę akumulatorów. Produkcja rozpocznie się w 2025 roku. Odpowiedzialność za globalny biznes baterii będzie ponosiła nowo utworzona spółka-córka „PowerCo”. Oprócz produkcji ogniw nowa firma będzie odpowiedzialna za koordynowanie działań w całym łańcuchu wartości baterii. Do 2030 roku PowerCo ma zainwestować wraz z partnerami w rozwój obszaru biznesowego ponad 20 mld euro. Firma ma zatrudniać w samej Europie nawet 20 tys. osób.
Dziś jest dobry dzień dla przemysłu motoryzacyjnego w Niemczech i Europie. Volkswagen pokazuje, jak może wyglądać przyszłość zrównoważonej, zgodnej z wymogami klimatu mobilności. Razem kładziemy fundamenty pod kształtowanie tej przyszłości w Salzgitter – mówił Kanclerz Niemiec Olaf Scholz.
PowerCo łączy globalne działania Volkswagena w zakresie baterii
Grupa Volkswagen łączy swoją globalną działalność w zakresie akumulatorów w spółce PowerCo. Spółka będzie ze skutkiem natychmiastowym zarządzać międzynarodowymi operacjami produkcyjnymi, dalszym rozwojem technologii ogniw, pionową integracją łańcucha wartości oraz dostawami maszyn i urządzeń do fabryk. Planowane są także kolejne produkty, takie jak systemy magazynowania dla sieci energetycznej. Po Salzgitter kolejna fabryka ogniw ma powstać w Walencji.
Dziś nie tylko kładziemy kamień węgielny, ale także wyznaczamy strategiczny kamień milowy. Biznes ogniw akumulatorowych jest jednym z kamieni węgielnych naszej strategii NEW AUTO, dzięki której Volkswagen stanie się wiodącym dostawcą zrównoważonej, napędzanej oprogramowaniem mobilności jutra. Zbudowanie własnej fabryki ogniw jest mega projektem w sensie technicznym i ekonomicznym. Pokazuje, że sprowadzamy do Niemiec wiodącą technologię przyszłości! – mówił Herbert Diess prezes zarządu Volkswagen AG.
Obecnie trwa poszukiwanie lokalizacji dla trzech kolejnych fabryk w Europie. Oprócz Europy, PowerCo bada także możliwość zbudowania kolejnych gigafactory w Ameryce Północnej.
PowerCo ma być zarządzane przez Franka Blome’a oraz członków zarządu: Sebastiana Wolfa (Chief Operations Officer), Kai Alexandra Müllera (Chief Financial Officer), Soonho Ahna (Chief Technology Officer), Jörga Teichmanna (Chief Purchasing Officer) i Sebastiana Krapotha (Chief Human Resources Officer).
Nowe ogniwo Volkswagena
Przy okazji ceremonii wmurowania kamienia węgielnego Volkswagen po raz pierwszy zaprezentował koncepcję fabryki przyszłości; Salzgitter ma być wzorem dla fabryk ogniw w całej Europie i będzie wyznaczać nowe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju i innowacji.
Volkswagen odsłonił także zapowiedziane w 2021 roku pryzmatyczne zunifikowane ogniwo. Umożliwia ono elastyczne stosowanie wielu różnych chemii ogniw i będzie stosowane nawet w 80 procentach modeli Grupy. W Salzgitter zunifikowane ogniwa dla segmentu objętościowego mają być produkowane od 2025 roku. W przyszłości zakład ma osiągnąć roczną wydajność 40 GWh – wystarczającą dla około 500 000 pojazdów elektrycznych. Nowe zunifikowane ogniwo wykorzystuje efekty synergii i pozwoli obniżyć koszty baterii nawet o 50 procent.
Do 2030 roku Grupa Volkswagen zamierza wspólnie z partnerami prowadzić w całej Europie sześć fabryk ogniw o łącznej mocy 240 GWh.