AwtoWAZ już drugi raz w marcu podniósł ceny samochodów Łada. Rosyjskie media donoszą, że 16 marca miała kolejna podwyżka cen. Tym razem wzrost sięgnął ok. 15 proc.

  • Rosyjskie media donoszą, że 16 marca Łada po raz drugi podniosła ceny samochodów w marcu
  • Łada podniosła ceny samochodów o 15 proc.
  • Łada musiała mierzyć się z przestojami w produkcji

Łada podnosi ceny

Łada po raz drugi w tym miesiącu zaktualizowała swój cennik. Portal RG.ru oraz tvoe-auto.com piszą, że zmiany nie zostały ogłoszone oficjalnie, ale podwyżki widać w cennikach samochodów. Podwyżki dotknęły wszystkich samochodów Łady, a cena w zależności od modelu wzrosła od 42-159 tys. rubli.

Tvoe-auto.com wylicza, że Łada Granta w minimalnej konfiguracji kosztuje 727 900 rubli – o 43 tysiące rubli więcej. Z kolei Vesta jest sprzedawana w cenie 1 121 900 rubli. Łada Largus podrożała o 159 tys. rubli. Kombi jest teraz sprzedawany w cenie 1 235 900 rubli.

Przeczytaj też: Łada – ikona rosyjskiej motoryzacji wstrzymuje produkcję

Fabryka Łady w Iżewsku
Fabryka Łady w Iżewsku zdjęcie: Łada

Problemy AwtoWAZ-u

W ubiegłym tygodniu fabryki AwtoWAZu w Togliatti i Iżewsku zostały w tym tygodniu także zamknięte. Podobnie sytuacja wyglądała tuż po rozpoczęciu przez Rosję ataku na Ukrainę. 10 marca pisaliśmy, że wykluczenie Rosji z systemu płatności międzybankowych Swift, utrudniło transakcje rosyjskim firmom w stosunku do kontrahentów znajdujących się poza granicami Rosji. 

Łada Largus Cross
Łada Largus Cross zdjęcie: Łada
Samochody marki Łada
zdjęcie: Łada

Fabryka AwtoWAZ w Togliatti w Rosji w ponad 20 proc. korzysta z podzespołów i komponentów pochodzących spoza jej granic – w tym z kluczowych układów elektronicznych.

Jeden z byłych członków zarządu AwtoWAZ w rozmowie z „WSJ” mówił, że „Putin wie, że nie damy rady wszystkiego zrobić sami”. Dodał, że przywrócenie produkcji bez pomocy Renault zajmie miesiące, a nawet lata. Rzecznik AwtoWaz powiedział, że powodem przestojów jest brak chipów na rynku globalnym – nie odniósł się jednak do tematu sankcji. 

Rosyjska Łada Vesta
zdjęcie: AwtoWAZ

Biznes Renault w Rosji

Grupa Renault już zaangażowała się kapitałowo w rosyjskiego producenta samochodów Łada – AwtoWAZ pod koniec 2007 roku. Francuski koncern kupił wówczas 25 akcji rosyjskiej firmy. W 2018 roku doszło do kolejnej transakcji i zwiększenia udziałów w AwtoWAZ. Ostatecznie Renault posiada 67,61 proc. rosyjskiego producenta Łady. 

Łada jest największą marką na rosyjskim rynku. W 2021 roku jej udział w rynku wynosił 21 proc., a samochody takie jak Łada Vesta i Łada Granta zajmowały pierwsze i drugie miejsce, jeśli chodzi o sprzedaż samochodów w Rosji. 

Fabryka Łady w Iżewsku
Fabryka Łady w Iżewsku zdjęcie: Łada
Produkcja w zakładach AwtoWAZ
zdjęcie: AwtoWAZ

Bloomberg pisze, że samo Renault posiada ok. 30 proc. rosyjskiego rynku i zatrudnia łącznie 40 tys. osób. Rynek rosyjski stanowi ok. 10 proc. przychodów Renault. 

Akcjonariuszem mniejszościowym w AwtoWAZ jest obok Renault rosyjska firma Rostec – firma działająca w branży przemysłu obronnego, a kieruje nią Siergiej Czemiezow, znajdujący się na amerykańskiej liście osób objętych sankcjami.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię