Każdy model Porsche ma oficjalną nazwę i wewnętrzny numer typu samochodu. Czasem są one identyczne, ale zdarza się, że nie. Skąd zatem Porsche bierze numery swoich samochodów i dlaczego są to właśnie numery?

  • Historia numerowania samochodów przez Porsche sięga 1931 roku
  • Porsche nazywa swoje modele używając wewnętrznej numeracji projektów
  • Poza samymi numerami Porsche oznacza swoje samochody poprzez dodatkowe znaki, określające funkcje i charakter samochodu

Auta Porsche – idea nazywania samochodów

Niektóre nazwy są trudne do uchwycenia słowami, ponieważ są tak długie. Jednym z przykładów jest Porsche 356 A 1500 GS Carrera z 1955 roku.

Niektóre nazwy Porsche są skomplikowane. Często jednak istnieje logiczne wytłumaczenie oznaczeń modeli. Jeśli chodzi o wspomniany już model Porsche 356 A 1500 GS Carrera, jego nazwa wywodzi się wprost z Porsche 356 i był on częścią udoskonalonej serii A. Miał imponującą pojemność silnika – 1500 cm3 – i został oznaczony jako „szczególnie szybki” dzięki przyrostkom GS (Grand Sport) i Carrera (hiszp. „wyścigowy”).

Samochód Porsche 356 A 1500 GS Carrera w 1957 roku
Samochód Porsche 356 A 1500 GS Carrera w 1957 roku zdjęcie: Porsche

Wielbiciele Porsche umiejętnie żonglują skrótami i kodami: 356 i 911, 964 i 993, GTS, GT i S, Carrera, Spyder, Speedster – wszystkie są częścią kultu Porsche – a każda mistyka ma swój własny kod. Jednak dla wielu entuzjastów typologia Porsche może być myląca. Jak samochód można nazwać jednocześnie 911 i 991? Czy to jest Boxster czy 987? A może to 982? A co oznacza 4, S lub Executive w obecnych modelach?

Samochód Porsche 718 na torze
Samochód Porsche 718 źródło: Porsche

Samochody Porsche – dlaczego auta oznaczane są numerami?

Aby zrozumieć początki metody numeracji wewnętrznej Porsche, należy cofnąć się do roku 1931. Każde zlecenie i każdy projekt tworzony przez biuro projektowe Ferdinanda Porsche, otrzymywał kolejny numer: oznaczenie typu. Zaczęło się od siedmiu projektów.

Projekt limuzyny dla niemieckiego producenta samochodów Wanderer otrzymał numer 22. Stał się on później legendarnym samochodem wyścigowym Auto Union Grand Prix. Dlatego liczby rosły wraz z każdym nowym zamówieniem, z każdym zaprojektowanym silnikiem, z każdym rysunkiem osi, skrzyni biegów.

Pierwsze „numeryczne” Porsche

8 czerwca 1948 r., kiedy liczba projektów wzrosła do 356, pojawiła się nowość: po raz pierwszy samochód miał zostać wyprodukowany pod oficjalną marką Porsche. Stąd wzięła się nazwa Porsche 356.

Samochód Porsche 356 No. 1 Roadster w Gmünd w 1948 roku
Samochód Porsche 356 No. 1 Roadster w Gmünd w 1948 roku zdjęcie: Porsche

To nie tylko oznaczało narodziny legendarnej marki, ale także kultowego modelu o niezapomnianym designie. Model 356 był rozwijany z każdym nowym rokiem modelowym. Znaczny postęp w rozwoju auta oznaczano poprzez dodanie liter A, B i C.

Porsche 911 – to 911, czy może 901?

Inżynierowie z Zuffenhausen i Weissach zachowali ten system jeszcze przez kolejne lata. Liczby wewnętrzne rosły jednak coraz szybciej. W niektórych nowych typach samochodów sportowych, Porsche ponownie użyło wewnętrznego kodu fabrycznego jako oficjalnej nazwy modelu. Miało to miejsce w 1953 roku w przypadku Porsche 550 Spyder z centralnie umieszczonym silnikiem.

Jednak to dopiero następca modelu 356 skłonił producenta samochodów sportowych do porzucenia tego zwyczaju. W związku z możliwą przyszłą współpracą z fabryką Volkswagena, nowe Porsche musiało być kompatybilne z używanymi tam liczbami.

dr Wolfgang Porsche, jego syn Ferdinand i dwa Porsche 550 Spyder na alpejskiej drodze Großglockner w 2020 roku
dr Wolfgang Porsche, jego syn Ferdinand i dwa Porsche 550 Spyder na alpejskiej drodze Großglockner w 2020 roku zdjęcia: Porsche

Ponieważ numery 900 nie zostały jeszcze przyznane w Wolfsburgu, decydenci w Zuffenhausen wybrali 901 dla wersji sześciocylindrowej i 902 dla późniejszego samochodu czterocylindrowego. Pojawił się jednak nieoczekiwany problem: Peugeot stwierdził, że używał liczb trzycyfrowych z zerem w środku od 1929 roku i dlatego posiada prawa do wszystkich podobnych ciągów liczbowych we Francji.

Zero zostało szybko zastąpione jedynką i tak narodziła się legenda, oficjalnie ochrzczona imieniem 911. W 1964 roku nikt nie przypuszczał, że to prowizoryczne rozwiązanie pewnego dnia stanie się znane na całym świecie.

Nazwy samochodów Porsche w kolejnych latach

Oczywiście 911 nie pozostała jedyną linią modelową w Porsche. 914 oznaczało mniejszy, lżejszy samochód sportowy z centralnym silnikiem, a z biegiem lat modele takie jak 924, 928 i 944 dołączyły do ​​starszego rodzeństwa. Ich numer wewnętrzny także został użyty jako nazwa samego modelu.

Samochód Porsche 914
Samochód Porsche 914 zdjęcie: Porsche

Do tej pory praktyka używania trzech cyfr zaczynających się od dziewiątki ugruntowała się na całym świecie jako synonim projektantów z Zuffenhausen.

Kiedy liczba „900” zaczyna się kończyć

Wkrótce liczba 900 zaczęła się wyczerpywać, ale inżynierowie trzymali się swojego systemu. Oprócz modeli drogowych, samochody wyścigowe także musiały mieć przypisane wewnętrzne numery. Jednym z takich przykładów jest legendarne 917: zaprezentowane na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1969 roku. Rok później samochód odniósł zwycięstwo w wyścigu Le Mans – był to pierwszy z wielu sukcesów wyścigowych w pierwszej połowie lat 70. pod logiem 917.

Wszystkie oblicza Porsche 911

Elastyczność stawała się coraz bardziej pożądana. Model 911 jest tego wyraźną ilustracją: w roku modelowym 1968 seria po raz pierwszy otrzymała wewnętrzne oznaczenie „Seria A”. W 1969 roku pojawiła się seria B, następnie w 1970 seria C, aż do znacznie przeprojektowanej serii G, która została zaprezentowana w 1973.

Legenda sportu Walter Röhrl i Porsche 911 Turbo (Type 930)
Legenda sportu Walter Röhrl i Porsche 911 Turbo (Type 930) zdjęcie: Porsche

Specjalne modele w ramach tej serii otrzymywały od czasu do czasu własny numer typu, który był numerem wewnętrznym, jak np. Type 930.

W 1988 r. nastąpiła poważna przerwa w historii modelu 911 wraz z wprowadzeniem całkowicie przeprojektowanej serii 964. Model 993 pojawił się w 1993 roku. Następnie 996, 997. Pomiędzy wewnętrznymi kodami 911 można znaleźć jeszcze inne modele, na przykład Carrera GT (wewnętrznie znana jako 980), Boxster (986 to pierwsza generacja; 987 druga generacja) oraz Cayenne (955). Tradycja trzycyfrowych kodów jest podtrzymywana do dziś.

Wszystkie oznaczenia samochodów Porsche

Oprócz oficjalnych oznaczeń i wewnętrznych numerów typów, pracownicy Porsche nadają niektórym modelom czułe przezwiska: na przykład jeden model 356 był znany jako „Dame”, wersja Le Mans 917/20 jest pamiętany jako „Sau” lub „Różowa świnia”. Oprócz oficjalnych nazw modeli istnieją również różne przyrostki opisujące liczne różne wersje modeli.

Samochód wyścigowy Porsche 917/20 "Pink Pig" (różowa świnia)
Samochód wyścigowy Porsche 917/20 „Pink Pig” (różowa świnia) zdjęcie: Porsche
  • Boxster
    Nazwa stworzona po raz pierwszy w 1993 roku i wywodząca się od silnika boxer ( modele 718 Boxster: zużycie paliwa w cyklu mieszanym (WLTP) 11,1 – 8,9 l/100 km, emisja CO₂ w cyklu mieszanym (WLTP) 251 – 201 g/km, zużycie paliwa w cyklu mieszanym ( NEDC) 10,9 – 8,1 l/100 km, emisja CO₂ w cyklu mieszanym (NEDC) 249 – 185 g/km)
  • Carrera
    Pierwotnie „Carrera” była nazwą czterowałowego silnika Type 547 zaprojektowanego przez dr Ernsta Fuhrmanna. Porsche używało później tego przyrostka dla najmocniejszych wersji silnikowych, takich jak 356 A 1500 GS Carrera czy 911 Carrera RS 2.7. Carrera stała się niemal synonimem serii modelowej 911. Nazwa pochodzi od Carrera Panamericana, meksykańskiego wyścigu wytrzymałościowego, w którym Porsche odniosło wielkie sukcesy dzięki modelowi 550 Spyder.
  • E-Hybrid
    Oprócz silnika spalinowego modele E-Hybrid mają również na pokładzie silnik elektryczny, który zapewnia większą moc przy jednoczesnym zapewnieniu, że układ napędowy jako całość emituje mniej CO₂.
  • Executive
    Modele Executive z gamy Panamera mają rozciągnięte nadwozie, co jest korzystne przede wszystkim dla pasażerów na tylnych siedzeniach.
  • GTS
    GTS oznacza Gran Turismo Sport i pierwotnie był klasą homologacji dla wyścigów samochodowych. 904 Carrera GTS otrzymał tę odznakę po raz pierwszy w 1963 roku. W 1991 roku 928 GTS ożywił tę tradycję. Przyrostek GTS jest obecnie używany do oznaczania szczególnie sportowych i ekskluzywnych modeli z serii Porsche.
Samochód Porsche 911 Targa 4 GTS
Samochód Porsche 911 Targa 4 GTS zdjęcie: Porsche
  • RS

RS (RennSport lub „sport wyścigowy”) to model dopuszczony do ruchu drogowego, wywodzący się z jego odpowiednika w wyścigach samochodowych. Oznaczenie to jest jednak używane również w przypadku szczególnie sportowych modeli, takich jak 911 RS America.

  • RSR
    RennSport Rennwagen, co tłumaczy się jako wyścigowy sportowy samochód wyścigowy. Jest to wersja czysto wyczynowa i nie jest dopuszczona do ruchu drogowego.
  • S
    S jak „Super” lub „Sport” – wersja z mocniejszym silnikiem. Dziś S konsekwentnie oznacza Sport i oprócz bardzo sportowego silnika, wskazuje na ulepszone wyposażenia w porównaniu z modelem podstawowym.
  • Spyder
    Nazwa „Spyder” wywodząca się pierwotnie z terminu produkcji autokarów dla lekkich, otwartych powozów dla dwóch osób, jest zarezerwowana dla samochodów sportowych z otwartym dachem i centralnie umieszczonym silnikiem, podobnie jak „roadster”. Boxster Spyder ma już legendarnego poprzednika w postaci 550 Spyder z 1953 roku.
  • Targa
    911 Targa to wersja 911 z otwartym dachem, charakteryzująca się charakterystyczną belką zabezpieczającą przy przewróceniu oraz stałą (a nie składaną), zdejmowaną częścią dachu. Nazwa pochodzi od legendarnego wyścigu szosowego Targa Florio na Sycylii i oznacza w języku angielskim „płytę”.
  • Turbo
    Modele te mają silnik z turbosprężarką, która zapewnia potężny wzrost wydajności.
  • 4
    Oznacza modele z napędem na wszystkie koła.

Porsche i nazewnictwo modeli historycznych

  • CS
    Dostępna od 1992 roku wersja 968 Club Sport (CS). Ten model Porsche miał ten sam silnik, co zwykłe 968, ale został poddany modyfikacji w celu uzyskania bardziej sportowego charakteru: bez elektrycznych szyb, tylnych siedzeń i klimatyzacji mógł być mniej wygodny, ale był przy tym znacznie lżejszy – a przez to szybszy niż zwykłe 968.
  • GT
    Podobnie jak w GTS, przyrostek Gran Turismo (GT) oznacza bardziej sportową wersję modelu podstawowego; oznaczenie ma swoje korzenie w sporcie motorowym, kiedy było używane do homologacji pojazdów do klasy GT. Pojawiając się po raz pierwszy w 1955 roku z modelem 356 A 1500 GS Carrera GT, Porsche powróciło tego oznaczenia w 1989 roku, jako 928 GT.
Samochód Porsche 924 Carrera GT w 1980 roku
Samochód Porsche 924 Carrera GT w 1980 roku zdjęcie: Porsche

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię