Northvolt – startup o wartości 12 mld dolarów – wyprodukował pierwszą baterię, która została w pełni zaprojektowana, opracowana i zmontowana w „gigafabryce” przez rodzimą europejską firmę. Większość akumulatorów montowanych w samochodach elektrycznych pochodzi z Azji i Stanów Zjednoczonych. Szwedzki producent akumulatorów Northvolt ogłosił, że wyprodukował pierwsze ogniwo litowo-jonowe w swojej fabryce w Skelleftea, tym samym dotrzymując terminu rozpoczęcia produkcji w zakładzie przed końcem 2021 r.

  • Ogniwo akumulatora zjechało z linii produkcyjnej we wtorek 28 grudnia
  • Większość baterii do samochodów elektrycznych na świecie jest obecnie produkowana w Stanach Zjednoczonych i Azji, ale Northvolt ma nadzieję, że to zmieni.
  • Northvolt chce rozpocząć dostawy komercyjne już w 2022 roku

Pierwsza europejska bateria – Northvolt rusza z produkcją

Northvolt, który został wyceniony przez inwestorów w czerwcu na 12 miliardów dolarów, powiedział, że wyprodukował, pierwszą baterię, która została w pełni zaprojektowana, opracowana i zmontowana przez rodzimą europejską firmę. Zakład, Northvolt Ett w Skelleftea, będzie miał roczną moc produkcyjną 60 GWh.

Pierwsze ogniwo baterii zjechało z linii produkcyjnej w gigafactory we wtorek 28 grudnia.

– Oczywiście jest to dopiero początek. W ciągu nadchodzących lat z niecierpliwością czekamy, aż Northvolt Ett znacznie rozszerzy swoje moce produkcyjne, aby umożliwić transformację Europy na czystą energię – mówił Peter Carlsson, współzałożyciel i dyrektor generalny Northvolt.

Większość baterii do samochodów elektrycznych na świecie jest obecnie produkowana w Stanach Zjednoczonych i Azji, ale Northvolt ma nadzieję, że to zmieni.

Fabryka Northvolt w Skelleftea
Zakład, Northvolt Ett w Skelleftea, będzie miał roczną moc produkcyjną 60 GWh zdjęcie: Northvolt

Northvolt ruszy z produkcją w 2022 roku

Northvolt już jakiś czas temu podpisał kontrakty o wartości ponad 30 miliardów dolarów z klientami, w tym z producentami samochodów takimi, jak BMW, Volkswagen, Volvo i Polestar.

Tesla także ma swoją pilotażową fabrykę, w której próbuje wytwarzać własne ogniwa akumulatorowe, ale obecnie wykorzystuje w swoich systemach magazynowania energii i pojazdach akumulatory firm CATL, Samsung, Panasonic i LG.

Northvolt poinformował, że dostawy komercyjne rozpoczną się w 2022 r., dodając, że moce produkcyjne wzrosną do 60 gigawatogodzin w nadchodzących latach. Wystarczy to do zbudowania akumulatorów dla około 1 miliona samochodów elektrycznych.

Firma pozyskała ponad 6,5 miliarda dolarów od wielu inwestorów, a środki mają pomóc jej rozwinąć swoją działalność.

Ostatnia runda finansowania – największa dotychczasowa dla Northvolt – była współprowadzona przez Goldman Sachs i VW, wraz z nowymi inwestorami, w tym szwedzkimi funduszami emerytalnymi AP1, AP2, AP3, AP4 i kanadyjskim OMERS. Wcześniejsi inwestorzy, tacy, jak CEO Spotify Daniel Ek i firma inwestycyjna Baillie Gifford, również zainwestowali swoje środki w czasie ostatniej rundy.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię