Lamborghini Huracan to dwumiejscowy samochód sportowy produkowany przez włoską firmę motoryzacyjną Lamborghini. Po raz pierwszy wprowadzono go na rynek w 2014 roku jako następcę Lamborghini Gallardo.

Lamborghini Huracan – moc i silnik

Huracan wyposażono w silnik V10 o pojemności 5,2 litra. Generuje on ponad 600 koni mechanicznych i połączono go z siedmiobiegową skrzynią biegów typu dwusprzęgłowego. Auto może osiągnąć maksymalną prędkość ponad 200 mil na godzinę i może przyspieszyć od 0 do 60 mil (ok. 100 km/h) na godzinę w mniej niż 3 sekundy. Moc w samochodzie przekazywana jest na wszystkie koła (w wersji AWD) lub tylko tylne koła za pośrednictwem 7-biegowej skrzyni dwusprzęgłowej.

Huracan jest dostępny w wersji coupé oraz kabriolet (Spyder), a także w kilku innych wariantach, w tym EVO oraz Huracan STO (Super Trofeo Omologata).

Lamborghini Huracan

Historia Lamborghini Huracan

Pierwsze niepotwierdzone informacje wskazywały, że następca modelu Gallardo będzie nosił nazwę Cabrera. W grudniu 2013 roku Lamborghini ogłosiło oficjalne nazwę modelu i oznaczenie (LP610-4), a także kod fabryczny LB724. Samochód został zaprojektowany w stylu większego modelu Aventador, zaprezentowanego dwa lata wcześniej.

Skąd się wzięła nazwa Lamborghini Huracan?

Jak każde Lamborghini, Huracan nazwano na cześć słynnego hiszpańskiego byka z 1879 roku. Nazwa jest również określeniem hiszpańskiego odpowiednika nazwy „huragan”. Samo nazewnictwo miało także odzwierciedlać montowaną w samochodzie zmodernizowaną wersję silnika V10 Lamborghini i wprowadzenie zupełnie nowej, superszybkiej, siedmiobiegowej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów.

Oficjalna premiera samochodu odbyła się na targach motoryzacyjnych w Genewie 4 marca 2014 roku. Polska premiera Lamborghini Huracán w Polsce miała miejsce 3 lipca 2014 roku w pierwszym salonie Lamborghini w Warszawie. Samochód nad Wisłą kosztował wówczas ponad 1 milion złotych.

Lamborghini Huracan

Kolejne wersje Huragan

W 2016 roku zaprezentowano wersję LP580-2, która różniła się mocą i typem napędu. Jest to jedyna wersja, która nie ma standardowych ceramicznych hamulców i 20-calowych felg. Standardem są z kolei felgi aluminiowe i hamulce stalowe. Model jest dostępny w wersji Spyder.

Lamborghini Huracan Performante, to ulepszona wersja modelu, którą zaprezentowano na targach w Genewie w 2017 roku. Ma 30 KM więcej, przeprojektowany układ wydechowy, pakiet aerodynamiczny z nowym spoilerm i zredukowaną wagę do 1382 kg. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 2,9 sekundy, czyli 0,3 sekundy mniej niż w modelu podstawowym. Huracan przyspiesza do 200 km/h w 8,9 s. W 2018 roku do gamy dodano model Performante Spyder, który ma taką samą moc co model Coupe. Jednak wersja z otwartym dachem różni się wydajnością. Przyspiesza on do 100 km/h w 3,1 sekundy.

Lamborghini Huragan EVO

W 2019 roku Automobili Lamborghini zaprezentowało ulepszoną wersję modelu Huracan o nazwie EVO. Poprawiono w nim wydajność aerodynamiczną, która jest pięć razy lepsza niż w podstawowym modelu. Samochód posiada nowe obręcze, zderzaki, zintegrowany spoiler i dyfuzor. Napędzany jest przez silnik V10 o pojemności 5,2 litra, który generuje 640 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 600 Nm. Przy masie 1422 kilogramów Huracan EVO może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 2,9 sekundy i osiągnąć prędkość 200 km/h w 9 sekund. Maksymalna prędkość wynosi 325 km/h.

Lamborghini Huracan EVO RWD, który został zaprezentowany na początku 2020 roku, to podstawowa wersja z napędem na tylne koła. Samochód ten wykorzystuje ten sam silnik V10 o pojemności 5,2 litra co EVO, ale z redukcją mocy do 610 KM i momentem obrotowym wynoszącym 560 Nm. Masę własną zmniejszono z 1422 kg do 1389 kg. Daje to stosunek mocy do masy na poziomie 2,28 kg/KM i rozkład masy 40/60 między osiami przednią i tylną. Z powodu gorszej przyczepności, Huracan EVO RWD potrzebuje 3,3 sekundy na przyspieszenie od 0 do 100 km/h i 9,3 sekundy na osiągnięcie prędkości 200 km/h. Maksymalna prędkość auta wynosi 325 km/h.

Inżynierowie przeprojektowali system Performance Traction Control System (P-TCS) dla wersji RWD, który ma działać 30 proc. płynniej niż w modelu LP 580-2, 20 proc. wydajniej podczas wychodzenia z zakrętów. Cena wersji RWD jest niższa o 16-20 proc. w porównaniu do wersji AWD, w zależności od rynku. W momencie premiery, europejscy klienci musieli liczyć się z wydatkiem na poziomie co najmniej 159 443 euro za Huracan EVO RWD.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię