Nextbike wygrywa przetarg i odnawia współpracę z miastem stołecznym Warszawa. Umowa gwarantuje obsługę systemu wypożyczalni rowerów miejskich Veturilo w latach 2023-2028.
- Nextbike wygrał przetarg na obsługę systemu wypożyczalni rowerów miejskich Veturilo
- Umowa porywa do 2028 roku
- Veturilo w Warszawie ma mieć 5500 rowerów
Nextbike w Warszawie
Warszawski system wypożyczalni rowerów miejskich jest nie tylko największym w Polsce, ale także jednym z największych w Europie. Co więcej, nowa umowa stwarza nowe możliwości. Po 10 latach funkcjonowania systemu zmodernizowane zostaną rowery, technologia i serwis. Ulepszenia te mają na celu spełnienie oczekiwań nawet najbardziej wymagających użytkowników.
Veturilo w Warszawie – będzie modernizacja
Do ogłoszonego w połowie maja przetargu zgłosiła się jedna firma – nextbike GZM, spółka zależna od nextbike GmbH i TIER Mobility SE. Wykonawca spełnił rygorystyczne wymagania przedstawione w postępowaniu i uzyskał dodatkowy, 6-letni kontrakt z Miastem Stołecznym Warszawa.
Jednym z najważniejszych kryteriów w postępowaniu było bieżące usuwanie usterek i cykliczne przeglądy. nextbike zobowiązał się do naprawy zepsutych rowerów w ciągu 12 godzin od momentu pojawienia się ich na liście zgłoszeń, a także usuwania usterek w ramach podstawowych przeglądów okresowych co 30 dni. Dodatkowo 10 proc. floty rowerowej mają stanowić coraz popularniejsze rowery elektryczne.
– Zmiany konsultowaliśmy z warszawiakami, dlatego jesteśmy przekonani, że rower miejski spełni oczekiwania najbardziej wymagających użytkowników – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
Przy tworzeniu opisu zamówienia wzięto pod uwagę sugestie mieszkańców, którzy w 2019 roku wzięli udział w konsultacjach społecznych.
Veturilo w Warszawie – będą nowe stojaki
Zdecydowano się na budowę zupełnie nowych stacji. Każda z wypożyczani rowerów będzie wyposażona w system stojaków w kształcie odwróconej litery „U”, które umożliwiają stabilne oparcie dla rowerów. Stojaków będzie tyle, ile rowerów, czyli co najmniej 3000. Co więcej, nowa infrastruktura będzie własnością miasta, dzięki czemu będzie służyć wszystkim rowerzystom także poza sezonem korzystania z Veturilo.
Zmieni się nie tylko sama konstrukcja stojaków, ale również system ich obsługi. Stojaki będą standardowe, bez dotychczas wykorzystywanego elektrozamka, a każdy rower będzie posiadał unieruchamiającą go blokadę na koło oraz odbiornik GPS. Sama stacja będzie wyposażona w GPS, co pozwoli wyznaczyć obszar, w którym należy zwrócić rower.
Otwiera to również drogę do możliwości zwrotu rowerów poza stacjami. Za dodatkową opłatą osoby korzystające z systemu będą mogły to zrobić w dowolnym miejscu, oczywiście z zachowaniem pewnych zasad i przy poszanowaniu przepisów ruchu drogowego. Zgodnie z sugestią zaproponowaną przez miasto, zmodernizowany system umożliwi również zainstalowanie do dziesięciu stacji tymczasowych w każdym roku kalendarzowym. Będą one ustawiane na maksymalnie 48 godzin z okazji wydarzeń sportowych lub kulturalnych.
Istotną nowością będzie całkowita rezygnacja z terminali komputerowych stanowiących dziś jedną z form rejestracji w systemie wypożyczania i zwrotu rowerów. Zostaną one zastąpione zupełnie nową, wielojęzyczną aplikacją oraz stroną internetową Veturilo.
Nowa flota
Nowe Veturilo ma mieć w maksymalnej wersji aż 5500 rowerów. Trzon systemu stanowić będzie 3000 rowerów przypisanych do 300 stacji rozlokowanych w całej Warszawie. Dodatkowo, powróci możliwość finansowania dalszej rozbudowy infrastruktury rowerowej przez urzędy dzielnic, tak, jak to miało miejsce w poprzednich latach. Konstrukcja nowego kontraktu daje Warszawie możliwość zakupu do 2500 rowerów, w ramach „stacji dzielnicowych” lub na podstawie decyzji miasta.
System będzie technicznie przygotowany do wprowadzenia elastycznych cen i szeregu zniżek dla określonych grup (np. studentów, lekarzy, seniorów). Zostanie on zintegrowany z Kartą Warszawiaka, co otwiera drogę do zapewnienia korzystniejszej oferty dla osób rozliczających swoje podatki w stolicy.
Veturilo w Warszawie
Od początku istnienia Veturilo jego popularność stale rośnie. System przetrwał pandemię, choć ograniczenia nałożone przez rząd, praca zdalna i mniejszy ruch miejski po raz pierwszy zahamowały wzrost liczby użytkowników.
W czerwcu tego roku padł nowy rekord dziennej liczby wypożyczeń – 31 488. Ostatni raz liczba wypożyczeń powyżej 30 tys. osiągnęła 28 czerwca 2019 roku – czyli jeszcze przed pandemią.