Cupra Born VZ to najnowszy dodatek do gamy pojazdów CUPRA. Nowa, bardziej wydajna wersja, ma pokazać nowe oblicze hiszpańskiego producenta. CUPRA Born to pierwszy w pełni elektryczny model marki.

Nowa Cupra Born VZ

Akronim hiszpańskiego słowa „veloz”, po przetłumaczeniu oznacza „szybki”. Nazwa VZ opisuje najnowszy pojazdu marki. CUPRA Born VZ oferuje 240 kW mocy i 545 Nm momentu obrotowego. Auto ma ulepszoną geometrię zawieszenia, sportowo dostrojone prowadzenie i poprawione odczucie hamowania. Te aspekty mają uczynić Cuprę Born VZ jednym z najbardziej dynamicznych samochodów w swoim segmencie.

Cupra Born VZ

Poprawiony napęd

CUPRA Born VZ wykorzystuje podkręconą technologię napędu CUPRA Born. Cały układ elektryczny dostarcza teraz 240 kW mocy, który jest większy o 40 proc. w porównaniu z wersją e-Boost. Moment obrotowy wzrósł do 545 Nm – o 75 proc. więcej niż w przypadku jakiejkolwiek innej wersji Born.

Oznacza to, że samochód może osiągnąć prędkość 100 km/h z miejsca w zaledwie 5,7 sekundy. Jest to o jedną sekundę szybciej niż w przypadku wersji e-Boost. Prędkość maksymalną również zwiększono i ograniczono ją do 200 km/h. To z kolei jest o 40 km/h więcej niż w przypadku wersji e-Boost.

CUPRA Born VZ przynosi również ulepszenia w zakresie układu zawieszenia. Z tyłu CUPRA Born VZ, nowe amortyzatory i sprężyny łączą się z aktualizowanymi ustawieniami zaworu amortyzatora z przodu oraz nowym projektem sprężyny, a także zaktualizowanymi stabilizatorami. Układ ten tworzy zawieszenie DCC Sport, które zapewnia lepszą kontrolę nad pojazdem.

Pakiet kierowniczy CUPRA Born VZ zaktualizowano dzięki nowym podzespołom i oprogramowaniu, aby nadać mu bardziej sportowy charakter. Dynamiczne ulepszenia technologii hamowania pojazdu dają VZ sztywniejsze, bardziej wytrzymałe odczucie hamowania, zwiększając jego bezpośredniość i zmniejszając miękkość w porównaniu ze standardowymi wariantami CUPRA Born.

Zasięg i ładowanie

CUPRA Born VZ może pokonać dystans do 570 km na jednym ładowaniu. Pojemność baterii sięga 79 kWh. Akumulator można naładować w domu przy użyciu systemu AC o mocy 11 kW lub na szybkim punkcie ładowania DC 170 kW. To oznacza, że szybkie ładowanie od 10 do 80 proc. zajmie nie więcej niż 30 minut.

Zmiany w designie

Auto posiada opcje dwóch nowych aluminiowych obręczy o średnicy 20 cali. Posiadają one wstawki miedziane wykonane w technologii 3D oraz w technologii kutej konstrukcji. Ma to podkreślić sportowy charakter samochodu. Szersze opony pomagają dostarczyć moc i moment obrotowy CUPRA Born VZ na drogę poprzez jego tylne koła.

Ostatnim akcentem w najnowszej wersji elektrycznego pojazdu jest logo VZ w kolorze ciemnego chromu, umieszczone na klapie bagażnika pojazdu, a także napis CUPRA w tym samym kolorze.

Wnętrze Cupra Born VZ

Wnętrze CUPRA Born VZ kontynuuje wzornictwo marki. Standardowe fotele kubełkowe są ekskluzywnym wyborem, który można znaleźć tylko w tej wersji CUPRA Born. Są one współdzielone z CUPRA Formentor VZ5 i CUPRA Leon VZ Cup. Oferują one niższe poczucie siedzenia, aby zapewnić bardziej ergonomiczną, sportową pozycję kierowania. W przypadku nowego Borna fotele wykonano z przetworzonej tkaniny SEAQUAL z recyklingu, a także DINAMICA z 73 proc. przetworzonego poliestru.

W tylnej części pojazdu, dzięki poprawom w konfiguracji zawieszenia. Auto może zapewnić zarówno komfort pięciu miejsc, jak i żywotność dachu przesuwnego w jednym opakowaniu.

CUPRA Born VZ pozwala wybrać jeden z trzech różnych poziomów odzyskiwania energii. Gdy pedał gazu zostanie zwolniony, silnik działa jako generator, aby zasilać energią baterię, redukując zużycie i zużywanie hamulców.

Aby uzyskać większą kontrolę nad tymi charakterystykami, kierowcy mogą przełączać się między trzema różnymi poziomami w trybie „D”, dopasowując je do swojego stylu jazdy.

System multimedialny

Auto korzysta z nowego i większego systemu multimedialnego o przekątnej 12,9 cala (+0,9 cala w porównaniu z obecnym CUPRA Born). Auto integruje nowy opcjonalny system dźwięku o wysokiej wierności dźwięku z 10 głośnikami. Opracowany on został we współpracy z firmą audio premium Sennheiser. System o mocy 425 W zanurza kierowcę i pasażerów w doświadczeniu dźwiękowym. Jest to technologia dźwiękowa, która wykorzystuje oprogramowanie AMBEO Concerto firmy Sennheiser, zdolne do wyodrębniania podstawowych składników muzyki, w tym różnych instrumentów.

Wnętrze oświetlono technologią Smart Light w standardzie. Poziome diody LED owijają szerokość deski rozdzielczej, wzmacniając konkretne funkcje, dając ostrzeżenia i wskazówki kierowcy i innym pasażerom. Informacje te obejmują stan naładowania, systemy pomocnicze dla kierowcy (Front Assist, Adaptacyjny Tempomat (ACC) i ostrzeżenie o zagrożeniu C2X); funkcje multimedialne, a także inteligentne wspomaganie parkowania.

Technologia

Travel Assist 2.6 łączy Adaptacyjny Tempomat (ACC) z Lane Assist, aby poprawić doświadczenie jazdy CUPRA Born VZ. Nowa wersja obejmuje również teraz ulepszenia przy prowadzeniu auta na słabo oznakowanych drogach, dzięki informacjom z chmury.

Zdalny asystent parkowania pozwala kierowcy dokończyć manewry parkowania za pomocą smartfona, podczas gdy „trenowalny” asystent parkowania pozwala pojazdowi nauczyć się tego, jak parkować na zwykłych miejscach, przechowując charakterystyki i trajektorię na mapie. Auto posiada również kamerę 360 stopni.

Auto zostanie wprowadzone na rynek w trzecim kwartale 2024 roku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię