Elektryczna wywrotka Scania zostanie wykorzystana do pracy w kopalni LKAB w Malmberget, gdzie będzie pracować wraz z elektrycznym dźwigiem, przystosowanym do operacji górniczych. Współpraca jest dla Scania okazją do sprawdzenia w praktyce w pełni elektrycznych samochodów ciężarowych w wymagającym środowisku kopalni.
- Elektryczna wywrotka Scanii będzie pracować w kopalni LKAB w północnej Szwecji
- Masa ciężarówki będzie wynosić 49 ton łącznie z ładunkiem
Scania wysyła elektryczną wywrotkę do pracy w kopalnii
Scania i LKAB działają w branżach, które przechodzą obecnie znaczące zmiany, aby osiągnąć wyższy poziom zrównoważonego rozwoju. Obie firmy łączą siły, aby wdrożyć pojazdy elektryczne w kopalniach, co jest istotnym krokiem w kierunku rozwoju zrównoważonego transportu w tej branży.
LKAB dąży do tego, aby stać się jedną z najbardziej zrównoważonych firm na świecie w przemyśle górniczym. Droga do bezpiecznej, wydajnej i wolnej od emisji dwutlenku węgla produkcji żelaza i stali zaczyna się od wydobycia rudy żelaza w kopalniach, a obecnie jest rozszerzona również na transport.
– Elektryczne pojazdy ciężarowe to element procesu tworzenia nowego standardu dla zrównoważonego górnictwa, wolnego od paliw kopalnych. Przestawiamy naszą flotę z oleju napędowego i testujemy możliwości pojazdów elektrycznych. Nie tylko pojazdy muszą zapewniać wyższą wydajność, ale przede wszystkim kopalnie muszą działać w sposób bardziej zrównoważony i stanowić bezpieczniejsze środowisko pracy – mówi Peter Gustavsson, kierownik projektu w LKAB.
Dodaje, że włączenie Scanii w proces transformacji jest niezwykle cenny, ponieważ daje możliwość sprawdzenia elektrycznych pojazdów tej marki w normalnej pracy.
– Wspólnie mamy nadzieję stworzenia pojazdów wolnych od paliw kopalnych, które nawet bardziej wydajne niż te, które obecnie posiadamy – podsumowuje Peter Gustavsson.
49-tonowa elektryczna wywrotka Scanii
Ciężka wywrotka o masie całkowitej, łącznie z ładunkiem, wynoszącej 49 ton będzie transportować resztki produktów. Drugi pojazd jest wyposażony w dźwig, przeznaczony do transportu stali wiertniczej do podziemnych platform wiertniczych. Elektryczna ciężarówka z dźwigiem będzie ładowana w zajezdni. Jest również możliwe jej mobilne ładowanie w różnych lokalizacjach, co zwiększy elastyczność zadań transportowych. Pojazdy rozpoczną działalność w LKAB w 2022 roku.
– Kontynuujemy współpracę z klientami, którzy chcą wspólnie z nami testować innowacyjne rozwiązania. Dla Scania bardzo cenna jest możliwość sprawdzenia w praktyce pojazdów elektrycznych, które pracują w ekstremalnych warunkach wykonując rzeczywiste operacje klientów w kopalni. Co więcej, elektryczna ciężka wywrotka jest pierwszą tego typu w branży. To kolejny duży krok na drodze do wdrażania zrównoważonych rozwiązań transportowych we wszystkich zastosowaniach – mówi Fredrik Allard, dyrektor działu e-mobilności w Scania.