W pełni elektryczny Rolls-Royce Spectre zakończył zimowe testy 55 km od koła podbiegunowego. Temperatury w zakładzie Bespoke wykorzystywanym przez markę, znajdującym się w Arjeplog w Szwecji, zaledwie 55 km od koła podbiegunowego, spadają średnio do -26 stopni Celsjusza, a często nawet do -40 stopni Celsjusza.

  • W pełni elektryczny Rolls-Royce kończy testy zimowe 55 km od koła podbiegunowego
  • Spectre wytrzymuje temperatury -40˚C w specjalistycznym zakładzie w Arjeplog, Szwecja
  • 25 proc. z 2,5 miliona kilometrów programu testowego, zostało już zakończone

Nowy Rolls-Royce Spectre

We wrześniu 2021 r. firma Rolls-Royce ogłosiła, że wprowadzi na rynek swój najważniejszy produkt od czasu 4 maja 1904 r., kiedy to założyciele marki, Charles Rolls i Sir Henry Royce, uzgodnili, że stworzą „najlepszy samochód na świecie” – Rolls-Royce zapowiedział model Spectre.

Rolls-Royce Spectre

Wiele lat przed Spectre, Rolls-Royce w 2011 roku zaprezentował w pełni elektryczną koncepcję Phantom Experimental o nazwie 102EX. Następnie powstał 103EX. Te eksperymentalne samochody wzbudziły duże zainteresowanie klientów Rolls-Royce’a. Uważali, że charakterystyka elektrycznego układu napędowego będzie idealnie pasować do marki. 

We wrześniu 2021 r. Rolls-Royce potwierdził, że rozpoczął testy pierwszego w historii całkowicie elektrycznego Rolls-Royce’a, Spectre.

Zapowiedź każdego nowego samochodu Rolls-Royce niesie ze sobą wielkie oczekiwania, ale Spectre jest bez wątpienia najbardziej oczekiwanym samochodem we współczesnej historii marki. To dlatego, że to znacznie więcej niż samochód. Jest to symbol naszej jasnej, odważnej elektrycznej przyszłości i reprezentuje on wręcz sejsmiczną zmianę w naszej technologii układów napędowych. Z tego powodu stworzyliśmy program testowy, który jest równie ważny i historyczny, jak sam Spectre – mówi Torsten Müller-Ötvös, dyrektor generalny, Rolls-Royce Motor Cars

Testy zimowe elektryczne Rolls-Royce’a

Nowy samochód Rolls-Royce zawsze zaczyna swoje życie zimą. Istnieje kilka powodów, dla których produkty marki są poddawane takim skrajnościom. Kiedy budowane są pierwsze prototypy, inżynierowie przeprowadzają bardzo podstawowe testy w ekstremalnych warunkach, aby upewnić się, że każdy system działa w warunkach zimnej pogody.

Wszystko zaczyna się od procesów, które są wspólne dla przemysłu motoryzacyjnego, takich jak testy hałasu, wibracji i twardości auta. Zmienne, które mają na to wpływ, są różnorodne, począwszy od materiałów, po gęstość gum montowanych w drzwiach, materiały mocujące, a nawet właściwości środków wiążących. Wydajność tych zmiennych może się znacznie zmienić pod wpływem ekstremalnych temperatur – podobnie jak wydajność systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji i chłodzenia samochodu.

Udoskonalenie całkowicie elektrycznego układu napędowego, na którym opiera się Spectre, kwestionuje samą definicję inżynierii. Odejście od silników spalinowych pozwala nam znacznie zwiększyć moc obliczeniową naszych poszczególnych komponentów i stworzyć Zdecentralizowaną Inteligencję. Tę bezprecedensową erą nazywamy „Rolls-Royce 3.0”, w której korzystamy z wielokanałowej i wysoce połączonej architektury elektronicznego i elektrycznego układu napędowego. Naszym zadaniem jest nauczenie każdego komponentu i systemu, myślenia, zachowywania się i komunikowania, jak Rolls-Royce. Tutaj w Arjeplog zbudowaliśmy znaczący fundament. To duży krok naprzód dla naszej marki, ale także dla elektryfikacji – chociaż Spectre jest w powijakach, mogę potwierdzić, że technologia jest w stanie pomieścić całe doświadczenie Rolls-Royce’a – mówi Mihiar Ayoubi, dyrektor ds. inżynierii, Rolls-Royce Motor Cars. 

„Deeskalacja” Rolls-Royce’a

Rolls-Royce stosuje także dodatkowy element testów zimowych. Jest on określany przez inżynierów marki jako „deeskalacja”. Jadąc po nawierzchniach o niskiej przyczepności, takich jak śnieg i lód, i świadomie destabilizując model Spectre, inżynierowie mogą odwzorować przy niskich prędkościach dynamikę, która zwykle występuje przy dużych prędkościach. Można wówczas zweryfikować osiągi pojazdu w niskich temperaturach w takich obszarach, jak prowadzenie, sterowność, stabilność, przewidywalność.

Deeskalacja umożliwia inżynierom zbadanie szczegółów reakcji samochodu.

Spectre pokona w testach łącznie 2,5 miliona kilometrów. 25 proc. tej podróży jest już zakończone.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię