Lexus w czasie forum Kenshiki w Brukseli zaprezentował odświeżoną koncepcję Lexus Electrified, czyli mapę drogową marki w kwestii elektryfikacji gamy oraz osiągnięcia neutralności klimatycznej. Pokazano także technologie oraz kierunki stylistyczne, które już wkrótce będą obecne w nowych modelach Lexusa.

  • Lexus odświeżył koncepcję Lexus Electrified
  • Japońska marka pracuje obecnie nad modelem sportowego Lexusa Electrified Concept
  • Pierwszym elektrycznym Lexusem był model RZ 450e

Lexus i nowe auta elektryczne

– Nasz rozwój będzie oparty na zasadzie wykorzystania elektryfikacji, aby na nowo odkryć wrażenia z jazdy. Chcemy, by nasze samochody były naprawdę przyjemne w prowadzeniu – powiedział Pascal Ruch, wiceprezes TME ds. Lexus Europe.

Dodał, że samochody elektryczne na baterie będą odgrywały wiodącą rolę w przyszłości, ale dopóki problemy związane z infrastrukturą oraz pewnością dostaw energii nie zostaną rozwiązane, Lexus będzie rozwijał pełną gamę napędów zelektryfikowanych, w tym klasyczne hybrydy, hybrydy typu plug-in oraz auta elektryczne, by sprostać oczekiwaniom klientów w różnych częściach świata.

Lexus Electrified Concept

Lexus Electrified Sport Concept

Model Lexus Electrified Sport reprezentuje wizję Lexusa dotyczącą przyszłego samochodu sportowego z elektrycznym układem napędowym zasilanym energią z akumulatorów. Linia samochodu ustanawiająca nową tożsamość Lexusa BEV, idzie w parze z jego mocą. Lexus przewiduje, że wersja produkcyjna tego konceptu będzie w stanie osiągnąć przyspieszenie 0-100 km/h w czasie poniżej dwóch sekund, a potencjalne zastosowanie nowej technologii akumulatorów, może zapewnić zasięg jazdy przekraczający 700 km.

Lexus Electrified Sport Concept zadebiutował podczas Goodwood Festival of Speed. 

Akumulatory w Lexusie

Akumulatory stosowane w najnowszych hybrydowych samochodach Lexusa zapewniają całkowicie elektryczną zdolność do jazdy EV, ale są utrzymywane w zwartej formie, aby uniknąć kar w postaci masy, kosztów i ingerencji w kabinę i przestrzeń ładunkową. Tę samą zasadę stosuje się w modelach elektrycznych z akumulatorem, a inteligentny akumulator o pojemności 71,4 kWh w nadchodzącym SUV-ie RZ 450e ma wydajność 16,8 kWh na 100 km, co daje zasięg do 440 km (cykl łączony WLTP).

W całkowicie nowej hybrydzie RX wprowadzono nowy dwubiegunowy akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy – technologię, która zmniejsza opór, zapewniając większą pojemność przy załadunku i rozładunku. Zwiększa to wydajność z każdego ogniwa o 70 proc., dzięki czemu można uzyskać większą moc bez zwiększania wymiarów akumulatora. Lexus prowadzi również badania nad następną generacją akumulatorów litowo-jonowych oraz nad potencjałem technologii akumulatorów półprzewodnikowych. Dwubiegunowy akumulator niklowo-wodorkowy jest dostępny w modelu RX 350h oraz w RX 500h – pierwszej wyczynowej hybrydzie Lexusa z turbodoładowaniem.

Zastosowanie nieprzewodzącego płynu chłodzącego zapobiega ryzyku pożaru w przypadku wystąpienia problemu, natomiast konstrukcja akumulatora zapobiega tworzeniu się substancji degradacyjnych na anodzie i pogorszeniu żywotności akumulatora. Dzięki tym środkom Lexus przewiduje, że nowy RZ zachowa 90 proc. pojemności akumulatora po 10 latach użytkowania, co zwiększy spokój klientów.

Układ napędowy EV z manualną skrzynią biegów

Dla wielu kierowców kontrola i zaangażowanie zapewniane przez manualną skrzynię biegów są ważnym elementem przyjemnego prowadzenia samochodu. Lexus zbadał, w jaki sposób akumulatorowy pojazd elektryczny może być wyposażony w ręczną skrzynię biegów – projekt ten przeszedł do fazy rozwoju z wykorzystaniem prototypu badawczego opartego na kompaktowym SUV-ie UX 300e, wyposażonego w dźwignię zmiany biegów i pedał sprzęgła.

– Z zewnątrz samochód jest tak cichy, jak każdy inny BEV. Kierowca jest jednak w stanie doświadczyć wszystkich wrażeń charakterystycznych dla pojazdu z manualną skrzynią biegów. Jest to system oparty na oprogramowaniu, więc można go zaprogramować tak, aby odtwarzał wrażenia z jazdy różnych typów pojazdów, pozwalając kierowcy wybrać preferowany styl – mówi Takashi Watanabe, główny inżynier ds. elektryfikacji Lexusa.

Lexus i napędy zelektryfikowane

Wprowadzając w 2005 roku na rynek model RX 400h Lexus stał się pionierem elektryfikacji w klasie premium. Od tamtej pory marka cały czas rozwija swoje napędy pod kątem wydajności i osiągów. Lexus spopularyzował też napędy hybrydowe w swojej gamie, sprzedając do tej pory ponad 2,3 mln takich pojazdów. Obecnie 90 proc. sprzedaży marki w Europie to samochody hybrydowe. Firma chce wykorzystać te doświadczenia w nowej generacji zelektryfikowanych aut.

Zobacz też: Porsche Vision Gran Tourismo

https://autoelectromoto.pl/wp-content/uploads/2022/08/221431_en_6000000.webm

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię