Volkswagen zaprezentował w pełnej krasie swój nowy samochód elektryczny: ID. Buzz i ID. Buzz Cargo. Dwie w pełni elektryczne wersje modelu ID. Buzz czerpią garściami z jednej z największych motoryzacyjnych ikon – Volkswagena T1. ID. Buzz będzie produkowany i dostarczany z zachowaniem neutralnego bilansu emisji dwutlenku węgla – po raz pierwszy w segmencie minivanów i aut dostawczych. Do produkcji zostaną wykorzystane materiały z recyklingu, a we wnętrzu zrezygnowano ze skóry – to dopełnia obrazu strategii zrównoważonego rozwoju, którą obrały marki Volkswagen Samochody Osobowe i Volkswagen Samochody Dostawcze.

  • Volkswagen zaprezentował nowy elektryczny samochód ID. Buzz
  • ID. Buzz posiada akumulator 77 kWh

Elektryczny ID. Buzz i ID. Buzz Cargo

ID. Buzz i ID. Buzz Cargo pojawią się w europejskich salonach jeszcze w tym roku, a przedsprzedaż tych modeli rozpocznie się w drugim kwartale 2022 roku. Obie wersje modelu będą wyposażone w akumulatory o użytecznej pojemności 77 kWh (82 kWh brutto).

Nowy elektryczny Volkswagen ID. Buzz
Nowy elektryczny Volkswagen ID. Buzz zdjęcie: Volkswagen

Źródłem napędu będzie 204-konny silnik elektryczny, umieszczony z tyłu pojazdu. Przy ładowaniu prądem zmiennym maksymalna moc to 11 kW, a przy wykorzystaniu prądu stałego rośnie ona do nawet 170 kW. Na stacji szybkiego ładowania uzupełnienie energii od 5 do 80 procent zajmie ok. 30 minut. Podobnie jak inne modele rodziny ID., także ID. Buzz i ID. Buzz Cargo są zbudowane na platformie opracowanej specjalnie dla pojazdów elektrycznych (MEB).

zdjęcie: Volkswagen
zdjęcie: Volkswagen

ID. Buzz – następca T1

W ID. Buzz Volkswagen łączy i rozwija najważniejsze trendy motoryzacyjne naszych czasów oraz charakterystyczne cechy dostawczego Volkswagena. Efekt? Elektromobilność, która jest równie postępowa, co wszechstronna: ID. Buzz oferuje inteligentne połączenie systemów wspomagania kierowcy i systemów informacyjnych czy zdalne aktualizacje oprogramowania.

Jest jedna, wyjątkowa cecha, którą chciałbym podkreślić – to znany z T1 urok, który dzięki ID. Buzz wróci na drogi – powiedział Albert Kirzinger, odpowiedzialny za design marki Volkswagen Samochody Dostawcze opisując nowe samochody. 

Nowy elektryczny Volkswagen ID. Buzz zdjęcie: Volkswagen
zdjęcie: Volkswagen

Pierwszy elektryczny van Volkswagena

ID. Buzz nie jest pierwszym elektrycznym modelem T, już 50 lat temu Volkswagen postanowił zaprezentować na targach w Hanowerze T2 z silnikiem elektrycznym napędzającym tylną oś. Maksymalny zasięg wynosił wtedy 85 kilometrów, a technologia baterii pozostawiała wiele do życzenia, jednak już wtedy w 1972 roku narodził się sen o w pełni zelektryfikowanym modelu T, który dziś staje się rzeczywistością.

– W T1 siedziało się praktycznie na przedniej osi, auto właściwie nie miało zwisu. Dziś obowiązują rygorystyczne normy dotyczące bezpieczeństwa, ale mimo to udało się tak zaprojektować auto, by miało jak najkrótsze zwisy, zarówno przedni, jak i tylny – dodaje Kirzinger.

Siedem lakierów i cztery wersje dwukolorowe do wyboru

Volkswagen będzie oferował modele ID. Buzz i ID. Buzz Cargo, podobnie jak było w klasycznym Bulli – w jedno- lub dwukolorowym lakierze. Do wyboru jest łącznie 11 wariantów – biały, srebrny, żółty, niebieski, pomarańczowy, zielony i czarny oraz cztery wersje dwubarwne. Gdy auto zostanie zamówione w tej ostatniej odmianie, górna część nadwozia z dachem będą zawsze białe. Pozostała część nadwozia może być zielona, żółta, niebieska lub pomarańczowa.

zdjęcie: Volkswagen

Wnętrze może być dopasowane do koloru nadwozia 

Zgodnie z preferencjami przyszłego właściciela, w kabinie mogą znaleźć się elementy, które będą kolorystycznie dopasowane do lakieru. Są to wstawki na siedzeniach, boczki drzwi i elementy na desce rozdzielczej.

Wszystkie wskaźniki we wnętrzu są cyfrowe i umieszczone wygodnie, w zasięgu wzroku. Cyfrowe zegary mają ekran o przekątnej 5,3 cala, a na środku tablicy rozdzielczej umieszczony jest wyświetlacz systemu multimedialnego. Standardowo ma on przekątną 10 cali, za dopłatą będzie oferowana wersja o 2 cale większa.

zdjęcie: Volkswagen

Zarówno zegary, jak i ekran multimediów są połączone z deską rozdzielczą jedynie dolną krawędzią, co sprawia wrażenie, jakby były „zawieszone” w powietrzu. W osobowym ID. Buzz do standardu będą należeć systemy We Connect, We Connect Plus, App-Connect (z bezprzewodowym CarPlay i Android Auto), a także tuner DAB+ (w ID. Buzz Cargo dwa ostatnie elementy będą dostępne opcjonalnie).

ID. Buzz – wymiary

Dzięki długości nieprzekraczającej 5 metrów (4712 mm) oraz rozstawowi osi, wynoszącemu 2988 mm, Volkswagen ID. Buzz oferuje wyjątkowo dużo miejsca we wnętrzu. W wersji z pięcioma miejscami dla pasażerów, samochód będzie oferował także dużo miejsca na bagaż, bo aż do 1121 litrów. Po złożeniu drugiego rzędu siedzeń ładowność wzrasta prawie dwukrotnie – do 2205 litrów, a w przyszłości planowane jest wprowadzenie wersji z sześcioma i siedmioma siedzeniami oraz wydłużonym rozstawem osi.

Przy układzie z trzema lub alternatywnie dwoma siedzeniami i przegrodą oddzielającą przestrzeń ładunkową, ID. Buzz Cargo będzie oferować 3,9 m3 pojemności bagażowej, co pozwoli na transport dwóch europalet.

Wnętrze elektrycznego Volkswagena ID. Buzz zdjęcie: Volkswagen

204 KM i tylny napęd

ID. Buzz będzie wyposażony w akumulatory o pojemności 82 kWh brutto (77 kWh pojemności użytecznej) zasilające silnik elektryczny o mocy 204 KM zintegrowany z tylną osią, którą napędza. W tej konfiguracji prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 145 km/h. Nisko umieszczony środek ciężkości i duży moment obrotowy (310 Nm) czynią z ID. Buzza bardzo zwinny pojazd.
Dzięki technologii szybkiego ładowania i możliwości poboru mocy do 170 kW, akumulator można naładować od 5 do 80 procent w około 30 minut.

Nowe technologie

W przypadku ID. Buzz i pozostałych modeli z rodziny ID. aktualizacje oprogramowania można pobierać zdalnie. Zarówno te dotyczące systemu infotainment, jak i związane z ładowaniem czy funkcjami wspomagającymi kierowcę. Gama systemów wspomagających kierowcę obejmuje innowacyjnie połączone technologie, takie jak nowa funkcja „Trained Parking” (automatyczne manewrowanie do i z miejsc parkingowych), „Car2X” (ostrzeżenia o zagrożeniach w najbliższej okolicy) oraz najnowsza wersja „Travel Assist”, wykorzystująca dane z crowdsourcingu; system umożliwia częściowo automatyczną jazdę w pełnym zakresie prędkości.

zdjęcie: Volkswagen

Brak skóry i spora część materiałów z recyklingu

Dzięki naciskowi na zmniejszenie śladu węglowego całego portfolio produktów Grupy Volkswagen, przy produkcji ID. Buzz użyto na szeroką skalę materiałów pochodzących z recyklingu. Przykładem takiego rozwiązania jest tkanina wykonana z przędzy, której włókna składają się w 10 procentach z plastiku zebranego w oceanach i 90 procentach z PES, czyli recyklingowanych butelek PET. Próżno będzie szukać w kabinie ID. Buzza skóry czy innych materiałów pochodzenia zwierzęcego. Wieniec kierownicy będzie wykonany z tworzywa, które dzięki swojej strukturze wygląda niemal jak skóra i jest równie jak ona przyjemne w dotyku.

Prostsze ładowanie w trasie

Dzięki nowoczesnej technologii Plug&Charge, która znajdzie zastosowanie w Volkswagenie ID. Buzz, ładowanie akumulatorów będzie jeszcze łatwiejsze. Aby rozpocząć ładowanie, wystarczyć będzie podpięcie kabla do jednej ze współpracujących z Volkswagenem stacji ładowania. W momencie podpięcia samochodu do ładowarki, auto zostanie „rozpoznane” przez stację, a opłata zostanie rozliczona np. na podstawie umowy „We Charge”, co pozwoli na wyeliminowanie potrzeby posiadania karty i znacząco uprości proces ładowania.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię