Polestar 4 to nowy szwedzki elektryk zaprezentowany w kwietniu przez szwedzką markę Polestar. Jest to już drugi SUV w portfolio marki. Produkcja samochodu na rynek europejski ruszy dopiero w 2024 roku. Jego cena to ok. 60 000 euro, czyli ok. 280 000 zł.
Nowy Polestar 4
Projekt Polestara 4 jest kontynuacją kluczowych elementów, które po raz pierwszy pokazano w samochodzie koncepcyjnym Polestar Precept. Pozbycie się wyodrębnionej szyby z tyłu gwarantuje całkowicie nowe doznania z jazdy.
Polestar 4 jest samochodem pozycjonowanym pomiędzy Polestar 2 i Polestar 3 pod względem wielkości i ceny. Elementy stylistyczne, które po raz pierwszy pojawiały się w samochodach koncepcyjnych Polestar, przeniesiono do produkcji w najszybszym jak dotąd samochodzie szwedzkiej marki.
Produkcja, dostępność i ceny
Polestar 4 będzie produkowany najpierw w Chinach, a produkcja ruszy w Hangzhou Bay w Chinach w listopadzie 2023 roku. Nowoczesny zakład produkcyjny, którego właścicielem jest Geely, działa w 100 proc. w oparciu o odnawialne źródła energii elektrycznej.
Pełne uruchomienie produkcji na innych rynkach, w tym w Europie, Ameryce Północnej oraz w regionie Azji i Pacyfiku, zaplanowano na początek 2024 r. Sprzedaż i produkcja na tych rynkach będzie się zwiększać w ciągu tego roku. Orientacyjna cena startowa Polestara 4 zaczyna się od 60 000 euro.
Polestar 4 — rozmiary
Efektywność aerodynamiczną samochodu zwiększa niski nos, chowane klamki. Samochodowi pomagają także licowane szyby z bezramkowymi oknami oraz zoptymalizowanie przepływu powietrza wokół tylnej belki świetlnej. Polestar 4 zbudowany na bazie opracowanej przez Geely architektury Sustainable Experience Architecture (SEA) klasy premium. Jest to SUV coupé segmentu D z długim, wynoszącym 2 999 mm rozstawem osi.
Długość całkowita samochodu wynosi 4 839 mm, szerokość 2 139 mm, a wysokość 1 544 mm. Duże proporcje wnętrza są szczególnie widoczne z tyłu, gdzie pasażerowie są zamknięci w intymnym otoczeniu, dzięki odchylanym fotelom. Regulowane oświetlenie otoczenia, które nadaje wnętrzu dodatkowy wymiar, inspirowane układem słonecznym, pozwala kierowcy dostosować środowisko jazdy do własnych potrzeb.
Wyposażenie
Szklany dach na całej długości, który można znaleźć już w standardzie jest dostępny z opcjonalną funkcją elektrochromową. Zawiera ona tryb przezroczysty i nieprzezroczysty. Dzięki wyeliminowaniu tylnej szyby, rozciąga się on od początku samochodu, aż poza głowy osób siedzących z tyłu. Pomiędzy przednimi fotelami zamontowano dodatkowy ekran do obsługi mediów i klimatyzacji.
Lusterko wsteczne zostało zastąpione ekranem o wysokiej rozdzielczości. W czasie rzeczywistym wyświetlany jest na nim obraz z zamontowanej na dachu tylnej kamery. Daje to znacznie szersze pole widzenia niż w większości nowoczesnych samochodów.
Wnętrze i materiały Polestara 4
Wnętrze i materiały Polestara 4 zostały zaprojektowane wokół tematu „soft tech”, czerpiąc inspirację z branży mody i odzieży sportowej.
Podejście monomateriałowe, po raz pierwszy zaprezentowane w 2022 roku, jest stosowane w przypadku materiałów użytych wewnątrz samochodu, gdzie wszystkie warstwy określonych elementów są produkowane z tego samego materiału bazowego. Pozwala to na ich skuteczniejszy i bardziej wydajny recykling poprzez wyeliminowanie konieczności oddzielania niekompatybilnych warst przed recyklingiem.
Nowe materiały to m.in. szyta na miarę dzianina, która składa się w 100 proc. z przetworzonego PET, a także MicroTech i tworzona z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt tapicerka ze skóry Nappa.
Szyta na miarę dzianina to nowa technologia stosowana w przemyśle motoryzacyjnym. Po raz pierwszy pokazano ją w samochodzie koncepcyjnym Precept. Wykonano ją w 100 proc. z poliestru pochodzącego z recyklingu. Materiał i jego projekt powstał w Szwedzkiej Szkole Tekstyliów (Borås Textilhögskolan) we współpracy z ekspertami marki Polestar i dalej rozwijane z dostawcami.
Dywaniki we wnętrzu wykonano z przetworzonego PET, a dywaniki podłogowe z materiału ECONYL, który pochodzi z odzyskanych w procesie recyklingu sieci rybackich. Panele wykończeniowe drzwi wykonano z NFPP (polipropylen z włókien naturalnych), co pozwala zredukować do 50 proc. tworzywo sztuczne i zmniejszyć masę do 40 proc. MicroTech, wprowadzony po raz pierwszy w modelu Polestar 3, w swojej konstrukcji zastępuje ropę naftową olejem sosnowym i posiada podkład tekstylny pochodzący z recyklingu.
Wydajność samochodu
Polestar 4 to najszybszy samochód produkcyjny, jaki marka opracowała do tej pory. Sprint od 0-100 km/h zajmuje zaledwie 3,8 sekundy, a maksymalna moc wynosi 400 kW (544 KM). Silniki mają konstrukcję synchroniczną z magnesami trwałymi. Dostępne będą zarówno wersje dwu- jak i jednosilnikowe wersje samochodu, przy czym wersje jednosilnikowe będą miały napęd na tylne koła. Samochód stoi na kołach 20. bądź 22 calowych. Polestar oferuje do swojego nowego elektryka opony Pirelli i Michelin.
Zasięg do 566 kilometrów na jednym ładowaniu
W obu wersjach długodystansowych znajdziemy akumulator o pojemności 102 kWh. W wersji Long range Dual silnik ma moc 400 kW (544 KM), 686 Nm i wstępny zasięg do 560 km WLTP. Sprzęgło rozłączne pozwala samochodowi odłączyć przedni silnik elektryczny, gdy nie jest potrzebny, aby zmaksymalizować zasięg i wydajność.
We wszystkich wersjach przewidziano ładowanie prądem stałym o mocy do 200 kW i prądem zmiennym o mocy 22 kW. W ofercie znajduje się również ładowanie dwukierunkowe, z możliwością ładowania z pojazdu do pojazdu (V2L). Dzięki tej funkcji urządzenia zewnętrzne mogą pobierać energię z Polestara 4. Standardowo Polestar montuje także pompę ciepła, dzięki której samochód może wykorzystać ciepło otoczenia do wstępnego schłodzenia kabiny i akumulatora.
Nowa funkcja optymalizacji napędu pozwala kierowcy w wersji Long range Dual Motor na wybór trybu jazdy. Tryb Performance zwiększa szybkość reakcji układu napędowego i angażuje oba silniki przez cały czas, aby zapewnić pełną moc i najlepsze osiągi. Tryb Range stawia na pierwszym miejscu wydajność, dostosowując układ napędowy do spokojniejszego stylu jazdy i wymuszając wykorzystanie tylko tylnego silnika.
Wersję Long range Single Motor wyposażono w silnik o mocy 200 kW (272 KM) i momencie obrotowym 343 Nm. Umieszczono go z tyłu samochodu. Jej wstępny zasięg wynosi do 600 km wg WLTP.
Technologia zastosowana w Polestar 4
Polestar kontynuuje rozwój technologii w kierunku bardziej rozrywkowej, połączonej i autonomicznej przyszłości we wszystkich swoich samochodach. W Polestar 4, system infotainment zasilany przez Android Automotive OS i Snapdragon Cockpit Platform wykorzystuje 15,4-calowy ekran zorientowany poziomo.
Dzięki wbudowanym funkcjom Google, Polestar oferuje wiodące w branży doświadczenia związane z łącznością. Opcjonalnie dostępny jest system audio Harman Kardon z 12 głośnikami i jednym 400-watowym hybrydowym wzmacniaczem kanałowym. Dodatkowe dwa głośniki w zagłówkach są dodawane do każdego przedniego fotela. Z opcjonalnym Nappa Pack podnoszą one łączną sumę do 16 głośników. Oczywiście w zestawie znajduje się także Apple CarPlay.
Podobnie jak w przypadku wszystkich innych samochodów Polestar, regularne aktualizacje over-the-air pozwalają na przesyłanie nowych funkcji i ulepszeń zdalnie do wszystkich pojazdów. Eliminuje to potrzebę odwiedzania warsztatu w celu uzyskania najnowszego oprogramowania.
Bezpieczeństwo Polestara 4
Polestar 4 posiada wiodące technologie bezpieczeństwa wewnątrz i na zewnątrz. Testowane są one według tych samych rygorystycznych standardów, co wszystkie inne samochody Polestar. W wyposażeniu znajduje się nawet dziewięć poduszek powietrznych. Nowe partnerstwa zapewniają inteligentne technologie bezpieczeństwa, w tym zaawansowany system wspomagania kierowcy SuperVision firmy Mobileye.
Łącznie w standardzie montowanych jest dwanaście kamer, jeden radar i dwanaście czujników ultradźwiękowych. System bezpieczeństwa obejmuje kamerę monitorującą kierowcę, która jedynie przekazuje dane, a nie nagrywa wideo, aby monitorować oczy i ruchy głowy kierowcy. Ma to pomóc w uniknięciu zdarzeń związanych ze zmęczeniem lub zaśnięciem. Wraz z czujnikami wykrywania rąk na kierownicy, system monitorowania pomaga utrzymać aktywne zaangażowanie kierowcy w prowadzenie pojazdu, zgodnie z wymaganiami.
10,2-calowy wyświetlacz kierowcy zamontowano przed kolumną kierownicy i zawiera on informacje o prędkości, akumulatorze i zasięgu. Po włączeniu różnych systemów wspomagających, wirtualne środowisko może pokazywać także innych użytkowników drogi, aktualne funkcje wspomagania jazdy i informacje nawigacyjne. Wyświetlacz head-up o przekątnej 14,7 cala umieszczony przed kierowcą przekazuje najważniejsze informacje dotyczące pojazdu, telefonii i nawigacji na przednią szybę. Ma on dodatkowo zwiększać uwagę kierowcy na samej drodze. Sprytna funkcja „trybu śnieżnego” wyświetlacza HUD zmienia kolor tekstu z białego na żółty, poprawiając widoczność w zaśnieżonym otoczeniu.
Opcjonalny pakiet Pilot obejmuje ulepszony system Pilot Assist z asystentem zmiany pasa ruchu. Inicjowany jest on przez kierowcę poprzez dotknięcie kierunkowskazu w pożądanym kierunku.
Polestar 4 i pakiety wyposażenia
Pakiet Plus obejmuje elementy zwiększające komfort i technologię. Wersja Plus Pro wzbogaca go o kolorowe wykończenie nadwozia, elektrochromatyczny szklany dach i dodatkowe oświetlenie wnętrza. Do pakietu Plus opcjonalnie dostępny jest Pakiet Nappa, który obejmuje chroniącą dobrostan zwierząt skórzaną tapicerkę Nappa z wentylacją, masażem i dodatkowymi głośnikami w zagłówkach przednich foteli.
Pakiet Pilot obejmuje system Pilot Assist i jego rozszerzone funkcje.
Wersja Performance podnosi wyczynowy wygląd i wrażenia z jazdy wersji Long range Dual, dzięki 22-calowym kołom, 4-tłoczkowym hamulcom Brembo, wyczynowemu tuningowi podwozia Polestar Engineered oraz detalom w kolorze złota na hamulcach, pasach bezpieczeństwa i pokrywach zaworów.