Elon Musk podał, że cena oprogramowania „Full Self-Driving” wzrośnie o 20 procent do poziomu 12 tys. dolarów. Podwyżka ma miejsce w niecałe dwa lata, po tym, jak Tesla podniosła ceny „Full Self-Driving” z 8 tys. dolarów, do 10 000 dolarów.
- Tesla od 17 stycznia podniesie do 12 tys. dolarów cenę za full self-driving
- Wcześniejsza podwyżka miała miejsce dwa lata temu
- W 2021 roku Tesla sprzedała rekordową liczbę 936 tys. samochodów
Tesla podnosi ceny za jazdę autonomiczną
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, napisał na Twitterze, że 17 stycznia producent samochodów elektrycznych podniesie w USA cenę swojego oprogramowania „Full Self-Driving” do 12 tys. dolarów.
Musk dodał też, że cena miesięcznego abonamentu wzrośnie, gdy FSD trafi na rynek.
Sprzedaż Tesli w Chinach
Tesla sprzedała w grudniu 2021 roku 70 847 pojazdów wyprodukowanych w Chinach, co stanowi najwyższy miesięczny wskaźnik od rozpoczęcia produkcji w Szanghaju w 2019 r.
Grudniowa sprzedaż Tesli, była prawie trzykrotnie wyższa, niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku i o 34 proc. wyższa, niż listopadowa.
Według obliczeń agencji Reuters, łączna sprzedaż samochodów wyprodukowanych w Chinach przez Teslę w zeszłym roku wyniosła co najmniej 473 078.
Stanowi to około połowy z 936 000 pojazdów, które amerykański producent dostarczył na całym świecie w ubiegłym roku.
Fabryka Tesli w Szanghaju, która rozpoczęła dostarczanie pojazdów pod koniec 2019 roku, produkuje Model 3 i Model Y na rynki krajowe i międzynarodowe, w tym do Niemiec i Japonii.
Tesla podczas prezentacji wyników za trzeci kwartał w październiku, wskazała, że potencjalny roczny wolumen produkcyjny fabryki w Szanghaju przekroczy 450 000 pojazdów.
Sprzedaż Tesli w 2021 roku – rekordy
W czwartym kwartale Tesla dostarczyła na całym świecie 308 600 samochodów elektrycznych, bijąc swój poprzedni rekord i ustanawiając zwieńczenie roku, w którym firma dołączyła do ekskluzywnego klubu firm z wyceną rynkową 1 biliona dolarów.
Całkowita sprzedaż Tesli w tym roku przekroczyła 936 000, co stanowi wzrost o około 87 proc. w porównaniu z dostawami w 2020 r., które wyniosły wówczas prawie pół miliona samochodów.
Trzynastu analityków ankietowanych przez Agencję Bloomberg spodziewało się dostaw na poziomie średnio około 263 000 samochodów w kwartale. Niektórzy z nich zrewidowali swoje prognozy w górę w ostatnich dniach grudnia.
„Koszmar łańcucha dostaw”
Dyrektor generalny Elon Musk, który w zeszłym roku stał się najbogatszym człowiekiem na świecie, określił rok 2021 jako „koszmar łańcucha dostaw”, mimo że jego firma z każdym kolejnym kwartałem stale zwiększała dostawy. Tesli powodzi się lepiej, niż innym producentom samochodów, dzięki wysiłkom jego inżynierów, którzy pracowali nad zmianą oprogramowania, by dostosować samochody Tesli do innego rodzaju chipów, które akurat były dostępne na rynku.
Tesla wskazuje, że liczby dostaw należy traktować jako mocno konserwatywne wyliczenia, a ostateczne wyniki mogą różnić się o 0,5 procent lub więcej. Dostawy i rzeczywista produkcja niekoniecznie pokrywają się w stosunku jeden do jednego.
Firma nie rozkłada sprzedaży według lokalizacji, ale Stany Zjednoczone i Chiny są jej największymi rynkami dla Tesli. Większość sprzedaży dotyczy modeli 3 i Y. Tesla obecnie produkuje Modele S, X, 3 i Y w swojej fabryce w Fremont oraz Model 3 i Y w zakładzie w Szanghaju. W 2022 r. Tesla zwiększy swoje moce produkcyjne dzięki uruchomieniu dwóch nowych fabryk: w Austin w Teksasie i w Berlinie.