Hyundai Nexo to wodorowa odpowiedź koreańskiego Hyundaia. Wodorowe auto zostało zaprezentowanie w czasie targów elektroniki użytkowej CES w Las Vegas w styczniu 2018 roku. Hyundai Nexo nawiązuje do zaprezentowanego rok wcześniej, koncepcyjnego modelu Hyundai FE Koncept.

  • Hyundai Nexo został zaprezentowany w 2018 roku na targach CES w Lat Vegas
  • Wodorowe Nexo pobiło rekord świata w przejechanej odległości
  • Hyundai Nexo przejechał na jednym baku 887,5 km

Hyundai Nexo -premiera

Hyundai Nexo został zaprezentowany na targach elektroniki CES 2018 w Las Vegas. Nexo jest całkowicie zasilany ogniwami paliwowymi. Nexo wpisuje się w plan dynamicznego rozwoju aut niskoemisyjnych, zgodnie z którym do 2025 roku koncern Hyundai Motor Group wprowadzi do globalnej sprzedaży aż 18 ekologicznych modeli.

Hyundai Nexo – dane techniczne, moc, napęd tankowanie

Nexo jest jedynym wodorowym SUV-em na świecie napędzanym ogniwami paliwowymi. Stylistyka wodorowego Hyundaia wyraźnie czerpie z konceptu FE Fuel Cell, zastosowany został również szereg innowacyjnych technologii takich jak asystent podążania na pasie ruchu, asystent jazdy autostradowej, asystent autonomicznego parkowania czy system podglądu martwego pola. Hyundai Nexo w porównaniu do ix35 Fuel Cell, oferuje o 25 proc. lepsze przyśpieszenie, zwiększony moment obrotowy i 40 proc. większy zasięg. Układ napędowy wodorowego auta o mocy 135 kW i trzy wzmocnione zbiorniki na wodór z plastiku wzmocnionego włóknami węglowymi, umożliwiają NEXO przejechanie 666 km.

Hyundai Nexo – element wodorowej wizji Hyundaia

Hyundai Nexo jest częścią długoterminowej wizji rozwoju technologii paliwowych „Fuel Cell Vision 2030”. Została ona wprowadzona po wprowadzeniu na rynek Nexo. Wizja potwierdza zaangażowanie firmy w rozwój społeczeństwa opartego na energii wodorowej. Towarzyszyło jej zobowiązanie grupy do ciągłego zwiększania rocznej produkcji ogniw paliwowych, aby w 2030 roku osiągnąć liczbę 700 000 wyprodukowanych zestawów. Firma będzie również szukać nowych możliwości biznesowych, aby dostarczyć technologię wykorzystującą ogniwa paliwowe do innych producentów pojazdów, dronów, okrętów, pociągów czy wózków widłowych. Wzrost zapotrzebowania na ogniwa paliwowe jest prognozowany również w sektorach niezwiązanych z transportem, na przykład przy generowaniu i przechowywaniu energii. 

Hyundai Nexo został zaprezentowany w 2018 roku na targach CES w Las Vegas źródło: Hyundai

Hyundai Nexo – wyposażenie

Nexo został wyposażony w system Lane Following Assist (LFA), dzięki któremu pojazd pozostaje centralnie na pasie ruchu. System działa od 0 do ok. 145km/h (90 mil/h), zarówno na autostradach, jak i w mieście. Może on współpracować ze wspomagającym jazdę po autostradzie systemem HDA, wykorzystującym dane z map oraz czujników, który w razie potrzeby dostosuje także prędkość do obowiązujących na danym terenie ograniczeń. 
Z kolei system zdalnego parkowania – Remote Smart Parking Assist (RSPA) umożliwia zaparkowanie Hyundaia Nexo lub wyjazd z miejsca postoju, niezależnie czy kierowca znajduje się wewnątrz, czy na zewnątrz pojazdu. Uruchamiany za pomocą jednego przycisku, pozwala na pewne i prawidłowe zaparkowanie samochodu, zwłaszcza w trudnych warunkach.

Hyundai Nexo – rekord świata w pokonanej odległości

W 2021 Hyundai podał informację, że australijski kierowca rajdowy Hyundai, Brendan Reeves pobił rekord świata. Prowadził on Hyundaia Nexo w specyfikacji produkcyjnej, rozpoczynając przejazd od Essendon Fields w Melbourne. Po 807 km jazdy Reeves przybył do Broken Hill nadal z dużym zasięgiem wyświetlanym na komputerze pokładowym pojazdu. Dalej podróż kontynuowano do Silverton, miasteczka na obrzeżach Broken Hill, znanego jako miejsca, w którym kręcono postapokaliptyczny film akcji Mad Max 2 z lat 80. Następnie Hyundai Nexo przejechał około 60 km więcej. Zbiornik wodoru w Hyundaiu NEXO wyczerpał się na drodze Wilangee za stacją Eldee.

Dystans całkowity jaki przejechał Hyundai Nexo wyniósł 887,5 km, co potwierdziło pobicie dotychczasowego rekordu świata wynoszącego 778 km. Autorem poprzedniego ustanowionego rekordu był francuski aeronauta Bertrand Piccard, który za kierownicą NEXO pokonał trasę z Sarreguemines do Le Bourget we Francji.

Hyundai Nexo na jednym baku przejechał 887,5 km. źródło: Hyundai

Podróż trwała 13 godzin i 6 minut przy średniej prędkości 66,9 km/h. Rezerwa informująca o niskim poziomie paliwa zapaliła się po raz pierwszy po przejechaniu dystansu 686 km. Od tego momentu pozostało ponad 200 km zasięgu. Kontrolka paliwa zaczęła migać po 796 km, gdy pozostało 90 km zasięgu.

Podczas podróży Hyundai Nexo zużył łącznie 6,27 kg wodoru w tempie 0,706 kg/100 km. Nexo oczyścił 449 100 litrów powietrza podczas podróży – wystarczającą dawkę powietrza dla 33 dorosłych osób na dzień. Plastikowa rura wydechowa emitowała tylko wodę w postaci pary i kropli przez całą podróż. Hyundai Nexo nie wyemitował ani grama CO2, podczas gdy standardowy pojazd z silnikiem spalinowym wyemitowałby około 126 kg CO2 na tej samej odległości.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię