Toyota Mirai II to druga odsłona auta wodorowego Toyoty. Od czasu pierwszej generacji, na nową wersję trzeba było czekać prawie pięć lat. Toyota Mirai drugiej generacji została zaprezentowana w 2019 roku na Targach Motoryzacyjnych w Tokio.
- Toyota Mirai II generacji została zaprezentowana w 2019 roku
- Toyota Mirai II generacji ma o 30 proc. większy zasięg od poprzedniej wersji
- Cena Toyoty Mirai II generacji zaczyna się od 299 tys. zł
Toyota Mirai II – kolejne auto wodorowe od Toyoty
Toyota Mirai drugiej generacji ma o 30 proc. większy zasięg i lepsze przyspieszenie od swojej wcześniejszej wersji. Producent chwali się, że jest to ogromny krok w kierunku czystej mobilności i przyszłego społeczeństwa wodorowego. Koncepcyjna wersja nowej Toyoty Mirai została zaprezentowana w 2019 roku na targach w Tokio, podobnie jak w przypadku pierwszej generacji.
Dążymy do tego, aby stworzyć samochód, którym klienci będą chcieli jeździć cały czas, samochód o emocjonalnym i atrakcyjnym wyglądzie oraz o dynamicznym i responsywnym prowadzeniu, które może wywołać uśmiech na twarzy kierowcy. Chcę, aby klienci powiedzieli: „Wybrałem Mirai nie dlatego, że jest to FCEV, ale dlatego, że uwielbiam to, jak wygląda i jak się prowadzi; a tak się akurat składa, że jest to FCEV – mówi Yoshikazu Tanaka, nowy główny inżynier Mirai
Toyota Mirai II – samochód pięcioosobowy
Toyota Mirai II generacji w przeciwieństwie do pierwszej wersji ma zamontowanych pięć siedzeń. Wodorowe auto ma smukłe nadwozie i 20” koła. Wnętrze w niebieskim wykończeniu kryje wiele zaawansowanych technologii, w tym 12,3” środkowy wyświetlacz.
Druga generacja Mirai zostanie wyposażona w zaawansowany wodorowy układ napędowy i napęd na tylne koła. Mirai posiada także udoskonalony zestaw ogniw paliwowych. Ma on o 10 proc. wyższą moc (182 KM) i większą efektywność większą o 10 proc. To zaś zapewnia wodorowej Toyocie większy zasięg o o 30 proc. – do 650 kilometrów. Toyota Mirai drugiej generacji osiąga prędkość 100 km/h w czasie 9 sekund.
Mirai drugiej generacji – nowy napęd, dane techniczne
Toyota Mirai drugiej generacji pod względem napędu przypomina hybrydę czwartej generacji. W wodorowym aucie zastosowano silnik elektryczny z Lexusa UX 300e, baterię trakcyjną z hybrydowego Lexusa LS, a jednostka sterująca z inwerterem i konwerterem pochodzi z Priusa 4. generacji. Toyota Mirai w aż 80 proc. komponentów napędu na ogniwa paliwowe dzieli z hybrydami.
W wodorowej Toyocie ogniwa paliwowe zostały umieszczone z przodu, pod maską. Platformy TNGA, na której zbudowano auto, umożliwia zwiększenie liczby zbiorników wodoru do trzech. Mogą one pomieścić maksymalnie 5,6 kg wodoru.
W Toyocie Mirai energia elektryczna, która jest wytwarzana w ogniwach paliwowych, przechowywana jest następnie w baterii. Baterią zarządza z kolei jednostka sterująca PCU – identyczne urządzenie Toyota opracowała do Priusa 4. generacji. PCU ma za zadanie sterowanie pracą napędu we wszystkich nowych modelach hybrydowych marki.
Toyota Mirai drugiej generacji posiada także system odzyskiwania energii podczas hamowania. Odzyskiwana w ten sposób energia trafia do baterii trakcyjnej, a następnie jest wykorzystywana m.in. przez silnik elektryczny.
Toyota Mirai drugiej generacji – oczyszczanie powietrza
Toyota chwali się, że Mirai drugiej generacji jest jednocześnie pierwszym samochodem Toyoty, który oczyszcza powietrze w czasie jazdy. Mirai drugiej generacji wykorzystuje filtry chemiczne, które oczyszczają powietrze ze szkodliwych substancji wyemitowanych przez inne pojazdy. Innowacyjny filtr katalityczny z włókniny zamontowany w wodorowym aucie, wychwytuje mikroskopijne cząsteczki, w tym dwutlenek siarki (SO2), tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe PM 2.5. Rozwiązanie to usuwa od 90 do 100 proc. zanieczyszczeń o średnicy od 0 do 2,5 mikronu z powietrza przelatującego przez system ogniw paliwowych.
Toyota Mirai II – bezpieczeństwo
Toyota Mirai naszpikowana jest systemami bezpieczeństwa. Największe obawy wielu osób wzbudza ryzyko wybuchu gazu. Wodór jest substancją łatwopalną. Temperatura samozapłonu wodoru jest wyższa w porównaniu do tradycyjnych paliw. Benzyna zapala się przy temperaturze 500°C, olej napędowy przy 345°C, zaś wodór przy 575°C.
Na bezpieczeństwo wodoru wpływa także to, że firmy paliwowe mają już duże doświadczenie w dystrybucji i tankowaniu łatwopalnych gazów LPG i CNG wykorzystywanych w gospodarstwach domowych i w motoryzacji.
Toyota, chcąc chronić zbiorniki na wodór zamontowane w Toyota Mirai, wzmocniła konstrukcję samochodu. Kabina Mirai została oddzielona od zbiorników. W razie ich mechanicznego uszkodzenia wodór ulotni się do atmosfery specjalnie zaprojektowanymi ścieżkami. Każdy z komponentów auta został przetestowany przez niemiecki instytut TÜV.
Zbiorniki wodoru w Toyota Mirai są:
- zbudowane z materiałów kompozytowych, bardzo szczelnych i wytrzymałych na uszkodzenia mechaniczne
- są w stanie wytrzymać o 225 proc. większe ciśnienie niż wynosi ciśnienie wodoru przy maksymalnym napełnieniu
- wyposażono je w zawory bezpieczeństwa, zatrzymujące w razie potrzeby wodór w środku
- zbiorniki zostały poddane licznym testom, w ramach których strzelano nawet do nich z broni palnej.
- wodór spala się o wiele bezpieczniej od węglowodorów, np. propanu czy benzyny
Toyota Mirai II generacji w Polsce
Toyota Mirai II generacji sprzedała się w Polsce w liczbie 40 sztuk. Nieoficjalny informacje wskazywały, że w marcu wodorowe auta Toyoty kupiła spółka należąca do biznesmena – Zygmunta Solorz-Żaka. Medialne doniesienia wskazywały, że ZE PAK chce wybudować dwie stacje tankowania wodoru. W Polsce obecnie nie ma ani jednego, publicznie dostępnego miejsca, w którym można zatankować wodór.