Hyundai rozpoczął produkcję wodorowego ix35 w 2013 roku. Jest to pierwsze seryjnie produkowane auto wodorowe na dużą skalę.
- Wodorowy Hyundai ix35 fuel cell zjechał z taśmy produkcyjnej w 2013 roku
- Hyundai ix35 fuel cell jest trzecią generacją aut wodorowych oferowanych przez Hyundai
- Wodorowy Hyundai może przejechać 594 km na jednym baku
Wodorowy Hyundai ix35 – początki
Wodorowy Hyundai ix35 zaczął być produkowany w zakładach Ulsan w 2013 roku. W ten sposób koreański Hyundai rozpoczął jako pierwszy produkcję na dużą skalę samochodu napędzanego wodorem. Pierwszy kompletny samochód zjechał z linii montażowej 26 lutego 2013 r. Hyundai w 2013 roku wskazywał, że planuje produkcję 1000 wodorowych egzemplarzy ix35 do 2015 r. Auta miały być kierowane głównie do sektora publicznego i flot.
Hyundai miał wówczas podpisane już umowy o dostarczenie napędzanych ogniwami paliwowymi ix35 do flot miejskich w Kopenhadze, Danii i Skåne w Szwecji.
W 2013 roku w Brukseli, Hyundai ix35 Fuel otrzymał przestiżowe wyróżnienie Accolade Futurauto.
Wodory Hyundai ix35 – kolejna wodorowa generacja Hyundaia
Napędzany ogniwami paliwowymi Hyundai ix35 jest trzecią generacją pojazdu elektrycznego (FCEV) Hyundaia. Wcześniej koncern przedstawił model Santa Fe FCEV (w 2000 r.). W 2005 roku Hyundai pokazał model Tucson FCEV, który był napędzany jednostką 80 kW (109 KM).
Trzecią generacją wodorowej rodziny Hyundaia jest właśnie ix35.
Wodorowy Hyundai ix35 – dane techniczne, osiągi
Wodorowy Hyundai ix35 zyskał 15 proc. jeśli chodzi o efektywność w stosunku do swojego poprzednika. Wprowadzone na rynek w 2013 roku auto, było wyposażone w silnik elektryczny o mocy 100 kW (136 KM), co pozwalało na osiągnięcie maksymalnej prędkości 160 km/h. Dwa zbiorniki wodorowe, o łącznej pojemności 5,64 kg, umożliwiały przejazd do 594 km na jednym ładowaniu. Co ciekawe samochód był także testowany przy temperaturze -20 st Celsjusza. Energia jest przechowywana w 24 kW baterii polimerowej litowo-jonowej opracowanej wspólnie z LG Chemical.
Wodorowy Hyundai ix35 – jak działają ogniwa paliwowe?
Ogniwa paliwowe poprzez przekształcanie energii chemicznej z wodoru w energię elektromechaniczną. Proces tworzenia prądu elektrycznego następuje w trzech etapach:
- wodór przepływa nad anodą, powodując podzielenie się na jony wodorowe (protony) i elektrony.
- w katodzie, elektrony i protony reagują z tlenem (z powietrza) tworząc wodę – który wypływa jako jedynego produkt odpadowy.
Hyundai ix 35 – rekord jazdy na wodorze
W 2014 roku Hyundai podał informację o rekordzie przejechanej trasy samochodem wodorowym. Zespół jadący niezależnej, norweskiej organizacji Eco-Pioneers w składzie – Marius Bornstein i Arnt G. Hartwig – na ix35 Fuel Cell pokonali dystans 700 km. Auto przejechało od Oslo, przez Malmö, Göteborg i Kopenhagę. Podróż zajęła 10 godzin, przy średniej prędkości 76 km/h, jadąc w ruchu miejskim i na autostradzie.