Urbino 9 LE electric – to nowy autobus elektryczny, który został zaprezentowany w czwartek przez Solarisa. Nowy 9-metrowy autobus ma już swoich chętnych. Solaris w dniu premiery nowego elektryka podał, że już w przyszłym roku, nowy autobus wyjedzie na ulice włoskiego Bolzano i trzech innych polskich miast.
- Solaris zaprezentował nowy autobus elektryczny – Urbino 9 LE
- Nowy autobus elektryczny Solarisa wyjedzie w przyszłym roku na ulice włoskiego Bolzano i trzech innych polskich miast
- Elektryczny Solaris może zabrać na pokład nawet 73 osoby
Nowy elektryczny autobus Solarisa
Solaris Urbino 9 LE electric to nowy autobus elektryczny w rodzinie Solarisa. Producent podkreśla, że nowy autobus został zunifikowany z pozostałymi pojazdami IV generacji. Autobus został skonstruowany w ten sposób, że jego wnętrze można dopasować do wymogów homologacyjnych w klasie I lub II.
Nowy, elektryczny Urbino 9 LE electric wyposażony został w elektryczny silnik centralny o maksymalnej mocy 220 kW, który chłodzony jest cieczą. Napęd przenoszony jest na drugą oś pojazdu. W przedstawionym w czasie premiery modelu układ napędowy zasilany jest energią pochodząca z baterii Solaris High Energy – baterii o wyższej gęstości energii. Jak pisze Solaris, charakteryzują się one większą pojemnością i ładowane są najczęściej nocą. Maksymalna łączna pojemność baterii High Energy dla Urbino 9 LE electric wynosi ponad 350 kWh. Klienci najnowszego modelu będą mogli zdecydować się również na akumulatory Solaris High Power – przeznaczone do szybkiego ładowania dużą mocą.
Nowy Solaris Urbino 9 LE – ładowanie
Solaris wskazuje, że energia w bateriach może być uzupełniana poprzez standardowe złącze plug-in, a na dodatek jest możliwość zamontowania na dachu jednego z trzech typów pantografów. Oprócz tradycyjnego pantografu klienci będą mogli zdecydować się na nowe rozwiązania szybkiego ładowania. Z oferty producenta można wybrać tzw. pantograf odwrócony – niedostępny do tej pory w wersji 8,9. Kolejną opcją jest zupełnie nowy typ pantografu, sięgający nieco wyżej niż konkurencyjne rozwiązania. Pozwala to na ładowanie pojazdów o różnej wysokości.
Nowy autobus elektryczny Solarisa – wnętrze
Przedstawiony elektryk może pochwalić się zwiększoną odległością pomiędzy fotelami, co ma przełożyć się zwiększony komfort pasażerów. Spełnia to także wymogi Bus Nordic. Dzięki unowocześnionej konstrukcji, w tylnej części autobusu uzyskano więcej przestrzeni nad głowami pasażerów. W autobusie istnieje możliwość montażu dowolnego rodzaju klimatyzacji spośród wszystkich systemów dostępnych w ofercie producenta, w tym systemu klimatyzacji z funkcją grzania pompą ciepła. W tym ostatnim rozwiązaniu, aby osiągnąć odpowiednią temperaturę w pojeździe, wykorzystuje się powietrze pochodzące z zewnątrz, co przekłada się na zwiększoną efektywność energetyczną pojazdu i przekłada się na większy zasięg.
Elektryczny Solaris Urbino 9 LE – małe gabaryty
Autobus oferuje znaczną liczbę miejsc siedzących, mimo swoich niewielkich gabarytów. Większość miejsc siedzących jest zwrócona w kierunku jazdy, a w obydwu klasach maksymalna liczba siedzeń wynosi 27. Na pokład autobusu można dostać się przez drzwi w układzie 1-2. W autobusie znajdują się także miejsca o podwyższonej dostępności – dla osób z niepełnosprawnościami czy podróżnych z wózkami dziecięcymi. Ponadto dostępne są także miejsca siedzące wyposażone w ISO-FIX, czyli system, który umożliwia bezpieczne mocowanie fotelików dziecięcych. W zależności od wyposażenia pojazdu, w pierwszej klasie maksymalnie na pokład mogą wejść 73 osoby, w klasie drugiej – 60 osób.
Nowy Solaris Urbino 9 LE – bezpieczeństwo
Autobus został wyposażony w interaktywny panel z ekranami dotykowymi, który łączy w sobie wiele zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa i zapewnia dostęp do asystenckich automatycznych systemów wsparcia pracy kierowcy (ADAS). W autobusie można znaleźć system MirrorEye – zestaw kamer, zastępujących tradycyjne lusterka, wyświetlający kierowcy obraz wokół autobusu. Z kolei dzięki Mobileye Shield+, systemowi, który za pomocą dźwiękowych i wizualnych powiadomień informuje kierowcę o obecności pieszych oraz pojazdów w pobliżu autobusu, znika problem tzw. „martwych pól”. Urbino 9 LE electric jest również w pełni przystosowany do integracji z autorskim systemem zdalnego zarządzania flotą eSConnect, który zapewnia pełną telemetrię, analizę danych i serwisowanie nie tylko usterek, które już wystąpiły, ale także przewidywanie niektórych zdarzeń, jakie mogą wystąpić w niedalekiej przyszłości.
Solaris Urbino 9 LE – pierwsze dostawy
Producent podaje, że Solaris podpisał już kontrakty łącznie na 17 sztuk najnowszego, 9-metrowego autobusu. W przyszłym roku, dzięki umowie z przewoźnikiem Società Autobus Servizi d’Area S.p.A osiem autobusów trafi do włoskiego Bolzano. Pozostałe z zamówionych Urbino 9 LE electric pojawią się na ulicach polskich miast. Sześć pojazdów zostało zakupione przez miasto Żyrardów, dwa przez Cieszyn, a jeden przez klienta z Zawiercia.