Audi stawia na elektromobilność. Od roku 2026, marka będzie wprowadzać na światowy rynek wyłącznie modele w pełni elektryczne, stopniowo wycofując z produkcji auta spalinowe do roku 2033. Na podstawie tej decyzji, podjętej w ramach strategii korporacyjnej Vorsprung 2030, Audi podejmuje obecnie kroki mające na celu przygotowanie swoich globalnych zakładów do produkcji samochodów całkowicie elektrycznych.
- Audi przestawia swoją produkcję na auta elektryczne
- Auta spalinowe będą wycofywane z produkcji do 2033 roku
- 360factory — tak Audi nazwało swój plan produkcji przyszłości
Audi przestawia produkcję na auta elektryczne
Audi, aby zrealizować tę wizję, bazuje na swojej istniejącej globalnej sieci produkcyjnej.
— Krok po kroku, wprowadzamy wszystkie nasze zakłady w przyszłość. Nie chcemy żadnych samodzielnych projektów „latarni morskich” na terenach naszych zielonych zakładów. Zamiast tego, inwestujemy w nasze fabryki, aby w końcu były równie wydajne i elastyczne, jak nowo wybudowane zakłady produkcyjne. Droga, którą podąża Audi, pozwala zachować zasoby i przyspiesza naszą transformację w kierunku dostawcy zrównoważonej mobilności premium — mówi członek zarządu Audi ds. produkcji i logistyki Gerd Walker.
Według Walkera jest to zrównoważony rozwój w działaniu – w aspekcie ekonomicznym, ekologicznym i społecznym. Członek zarządu Audi ds. produkcji i logistyki chce uczynić produkcję elastyczną i odporną, by w dłuższej perspektywie zapewnić jej przyszłość. Zgodnie z tym celem, Audi opracowało swoją strategię. Walker i jego zespół skupili się na następujących pytaniach: „Czego oczekuje od nas społeczeństwo? Czego domagają się nasi klienci? Jakie są oczekiwania interesariuszy i czego będą potrzebować w przyszłości nasi pracownicy?”. W odpowiedzi Audi stworzyło 360factory — wizję przyszłości. Podejście to kładzie równy nacisk na opłacalność, zrównoważony rozwój, elastyczność i atrakcyjność.
Droga Audi do elektromobilności
Do końca dekady, Audi będzie wytwarzać modele z napędem elektrycznym we wszystkich swoich zakładach produkcyjnych na całym świecie.
— Aby osiągnąć nasz cel, polegamy na naszej wysoko wykwalifikowanej kadrze i do 2025 r. uczynimy wszystkich naszych pracowników zdolnymi do pracy w przyszłości, przeznaczając na szkolenia budżet w wysokości około 500 mln euro — mówi Walker.
Dwa zakłady – Böllinger Höfe i Bruksela – już teraz produkują samochody całkowicie elektryczne. Od przyszłego roku, Audi Q6 e-tron będzie pierwszym całkowicie elektrycznym modelem, który zjedzie z linii produkcyjnej w Ingolstadt. Produkcja samochodów elektrycznych stopniowo rozpocznie się także w Neckarsulm, San José Chiapa i Győr.
W 2029 roku we wszystkich zakładach produkcyjnych będzie produkowany co najmniej jeden model samochodu elektrycznego. W zależności od warunków lokalnych produkcja pozostałych modeli spalinowych będzie stopniowo wygaszana do początku następnej dekady.
Kluczowa optymalizacja produkcji w zakładach Audi
Nowe zakłady będą budowane tylko tam, gdzie potrzebne będą dodatkowe moce produkcyjne. Na przykład, Audi i jego partner FAW budują obecnie w Changchun w Chinach zakład, w którym lokalnie powstawać będą modele oparte na platformie technologicznej PPE (Premium Platform Electric). Będzie to pierwszy zakład samochodowy w Chinach, w którym z taśmy zjeżdżać będą wyłącznie całkowicie elektryczne modele Audi.
Transformacja jako katalizator wzrostu wydajności
Elektryfikacja zakładów to jednak tylko jeden z aspektów na drodze do realizacji wizji Audi dotyczącej produkcji przyszłości.
— Wykorzystamy przejście na e-mobilność, aby dokonać dużych skoków w produktywności i optymalizacji, poprzez wprowadzenie niezbędnych modyfikacji — mówi Walker.
Sieć produkcyjna Audi ma być ekonomiczna, zrównoważona, a także elastyczna. Audi stawia sobie cztery centralne cele z ambitnymi kluczowymi wskaźnikami: przyszła produkcja ma być ekonomiczna, a Audi chce do roku 2033 obniżyć roczne koszty fabryki o połowę. Aby to osiągnąć, niemiecka marka planuje zredukować złożoność swoich pojazdów tam, gdzie nie przynosi to korzyści klientowi – w tym celu rozwój pojazdów będzie uwzględniał usprawniony proces produkcyjny już od pierwszego etapu.
Producent premium będzie również kontynuował cyfryzację produkcji, choćby dzięki rozwiązaniu Edge Cloud 4 Production wykorzystującemu lokalne serwery. Umożliwi to zastąpienie drogich komputerów przemysłowych, zmniejszając nakłady na IT. W przyszłości Audi będzie też stosować inne nowe rozwiązanie takie, jak niezależny montaż modułowy – w celu uproszczenia prac przy dużej zmienności produktu. Wirtualne planowanie montażu pozwoli zaoszczędzić zasoby materiałowe i umożliwi innowacyjną, elastyczną współpracę w różnych lokalizacjach.