BMW Vision Neue Klasse X to nowy pojazd koncepcyjny Grupy BMW, który wyznacza kierunek dla przyszłości motoryzacji. Łącząc innowacyjną estetykę, a także zaawansowaną technologię i nową filozofię projektowania, samochód ten wprowadza ideę Neue Klasse do segmentu sportowych aut typu SAV (Sports Activity Vehicle). Produkcja seryjna modelu BMW Vision Neue Klasse X będzie miała miejsce w zakładzie BMW w Debrecenie na Węgrzech.
BMW Vision Neue Klasse X na IAA 2023
Podczas targów IAA 2023 marka BMW zaprezentowała światu model BMW Vision Neue Klasse X, dając jasny sygnał, jak będzie wyglądać przyszłość modeli z linii X. Ten pojazd koncepcyjny łączy nowoczesny język projektowania z przestronnym wnętrzem, a także innowacyjnym podejściem do interakcji z kierowcą. Specjalne efekty świetlne i dźwiękowe wspierają intuicyjne, cyfrowe doświadczenie użytkownika.

Neue Klasse – cztery filary nowej ery BMW
BMW Vision Neue Klasse X opiera się na czterech kluczowych filarach:
- Przyjemność z jazdy – jeszcze bardziej zaawansowana dzięki nowemu układowi napędowemu, a także zawieszeniu.
- Elektryczność – dzięki nowej generacji technologii BMW eDrive.
- Cyfrowość – z nowym interfejsem użytkownika i panoramicznym wyświetlaczem BMW Panoramic Vision.
- Zrównoważony rozwój – obejmujący proces produkcji, materiały i recykling.
— Wraz z BMW Vision Neue Klasse, BMW prezentuje szerokość naszej przyszłej gamy modeli BMW. Neue Klasse odzwierciedla różnorodność wszystkich modeli, których klienci chcą dziś i w przyszłości – od sportowej limuzyny, z wszystkimi jej pochodnymi, do nowoczesnej rodziny SAV” — mówi Oliver Zipse, przewodniczący zarządu BMW AG.
Inteligentne sterowanie i nowa platforma
BMW Vision Neue Klasse X bazuje na całkowicie nowej architekturze pojazdu, a także nowym stosie oprogramowania stworzonym przez BMW. W aucie zastosowano tzw. „supermózgi” – wysokowydajne komputery odpowiadające za napęd, dynamikę jazdy i automatyzację, zapewniające precyzyjne, indywidualnie dostosowane prowadzenie pojazdu.
— Neue Klasse oznacza jazdę BMW na jeszcze wyższym poziomie. BMW przyszłości będzie miało cztery zupełnie nowe supermózgi: wysokowydajne komputery inteligentnie współpracujące z tym, co dotychczas przetwarzano oddzielnie. Pierwszy supermózg opracowaliśmy całkowicie wewnętrznie. Zintegrowano w nim cały zespół napędowy i dynamikę jazdy z nawet dziesięciokrotnie większą mocą obliczeniową. Drugi supermózg umożliwi kolejny skok jakościowy w zautomatyzowanej jeździe. W przyszłości połączymy cztery kluczowe jednostki sterujące w jednym wysokowydajnym komputerze. Ta to większą dynamiczność, precyzję, wydajność i jeszcze więcej radości z jazdy — mówi Frank Weber, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za rozwój.
Nowy język projektowania BMW Vision Neue Klasse X
Z zewnątrz BMW Vision Neue Klasse X wyróżnia się dwubryłową sylwetką, większym rozstawem osi, a także charakterystycznymi proporcjami BMW. Pionowe jednostki LED i nowa interpretacja atrapy chłodnicy tworzą dynamiczny efekt świetlny aktywowany, gdy kierowca zbliża się do auta. Tylna część pojazdu przyciąga wzrok atletyczną formą oraz trójwymiarowymi światłami wykonanymi w technologii druku 3D.
Wnętrze przyszłości: Panoramic Vision i HYPERSONX WHEEL
W kabinie BMW Vision Neue Klasse X kluczowe informacje są wyświetlane na panoramicznym wyświetlaczu BMW Panoramic Vision – rozciągającym się na całą szerokość przedniej szyby. Nowy centralny ekran został zintegrowany z deską rozdzielczą, a HYPERSONX WHEEL zapewnia unikalne, spersonalizowane doświadczenie dźwiękowe. Pozycja siedząca została nieco podwyższona dla lepszej widoczności, a także komfortu jazdy.
Szósta generacja BMW eDrive
BMW Vision Neue Klasse X wyposażono w szóstą generację technologii BMW eDrive. Nowe okrągłe ogniwa litowo-jonowe mają o ponad 20% większą gęstość energetyczną niż poprzednie rozwiązania. Dzięki systemowi 800 V możliwe jest naładowanie 300 km zasięgu w zaledwie 10 minut, a zasięg wzrósł nawet o 30%, podczas gdy opór powietrza zmniejszono o 20%.
Zrównoważony rozwój w praktyce
Projektanci BMW Vision Neue Klasse X zadbali o łatwość demontażu, a także recyklingu. Nadwozie zawiera elementy wykonane z recyklingowanych mono-materiałów, takich jak progi oraz osłony boczne. Innowacyjne podejście do konstrukcji oraz materiałów przekłada się na bardziej ekologiczny cykl życia pojazdu.
źródło: BMW