Audi przedstawiło samochód koncepcyjny – Audi urbansphere. Projektanci i inżynierowie początkowo stworzyli Audi Urbansphere do użytku w gęsto zatłoczonych chińskich megamiastach. Auto swoimi rozmiarami wykracza poza swój segment. Jest to też najbardziej luksusowa wizja Audi.
- Audi urbansphere to nowy koncepcyjny van samochód od Audi
- Audi urbansphere naszpikowany jest najnowszą technologią, w tym kinowym ekranem w środku
- Zasięg samochodu to 750 km
Nowe Audi Urbansphere
Aby sprostać wymaganiom naszych chińskich klientów, studia projektowe Audi w Pekinie i Ingolstadt ściśle współpracowały, by wspólnie opracować samochód koncepcyjny Audi urbansphere. Po raz pierwszy potencjalni klienci w Chinach mogli również wziąć udział w procesie rozwoju samochodu, wnosząc własne pragnienia i perspektywy w ramach procesu zwanego „współtworzeniem” – mówi Markus Duesmann, prezes zarządu AUDI AG i odpowiedzialny za rynek chiński.
Audi Urbansphere to przestronny samochód, który zdaniem Audi pełni funkcję salonu na kółkach, mobilnego biura, będący kolejną przestrzenią życiowy, poza domem i pracą.
Audi Skysphere, Audi Grandsphere i Audi Urbansphere to trzy samochody koncepcyjne, w których niemiecka marka chce pokazać swoją wizję świata mobilności premium. To, co łączy wszystkie te samochody koncepcyjne to technologia autonomiczności poziomu czwartego. Audi współpracuje obecnie z CARIAD – działem oprogramowania Grupy Volkswagen – nad wprowadzeniem tej technologii do użycia w drugiej połowie dekady.
Audi Urbansphere – ogromne wymiary
Już na pierwszy rzut oka Audi urbansphere concept jest największym modelem w rodzinie sphere i wszystkich dotychczasowych samochodów koncepcyjnych Audi. Jego wymiary to – 5,51 metra długości, 2,01 metra szerokości i 1,78 metra wysokości.
Rozstaw osi to 3,40 metra. Wnętrze Audi urbansphere nie jest podporządkowane konwencjonalnej maksymie wciskania jak największej liczby siedzeń, schowków i elementów funkcjonalnych. Zamiast tego priorytetem jest położenie nacisku na odczuwanie przez pasażerów dużej przestrzeni jako wyznacznika komfortu.
Aby e-mobilność była jeszcze bardziej atrakcyjna, myślimy o niej holistycznie i z uwzględnieniem potrzeb klienta. Bardziej niż kiedykolwiek wcześniej decydujący jest nie tylko produkt, ale cały ekosystem. Dlatego Audi tworzy kompleksowy ekosystem z usługami dla całego samochodu. Audi urbansphere concept oferuje wszystkim pasażerom szeroką gamę możliwości wykorzystania tej swobody w celu zapewnienia wysoce spersonalizowanych doświadczeń w samochodzie: komunikacja lub relaks, praca lub wycofanie się w sferę prywatną, zgodnie z życzeniem – mówi Markus Duesmann.
Samochód zajmuje się również codziennymi zadaniami, które wykraczają poza samą jazdę – takimi jak rezerwacja stolika na kolację, czy zakupy online składane bezpośrednio z samochodu.
Dostępne są również spersonalizowane oferty informacyjno-rozrywkowe, takie jak integracja pokładowych usług strumieniowania muzyki i wideo. Audi oferuje również klientom ekskluzywne dodatki, w tym dostęp do koncertów, wydarzeń kulturalnych i sportowych zgodnie z indywidualnymi preferencjami i wielu innych atrakcji.
Ekran kinowy w środku
Przestrzeń wewnętrzna jest podstawą konstrukcji i technologii pojazdu, a tym samym sferą życia i doświadczeń pasażerów podczas podróży.
Drzwi modelu koncepcyjnego Audi urbansphere są osadzone na zawiasach umieszczonych naprzeciwlegle: na przednim i tylnym słupku, nie ma tu słupka B. W rezultacie cały świat wnętrza urbanistycznego otwiera się na pasażerów, gdy tylko wejdą do środka. Odchylane na zewnątrz fotele i czerwony dywan światła rzucany na ziemię obok pojazdu, przekształcają samo wejście do samochodu w swoiste przeżycie komfortu.
Cztery pojedyncze fotele w dwóch rzędach mają zapewnić pasażerom luksusowy komfort: fotele z tyłu oferują szeroki zakres możliwości regulacji. W trybach „relaks” i „rozrywka” oparcie można pochylić do 60 stopni. Centralnie zamontowane podłokietniki zintegrowane z bokami siedzeń oraz ich odpowiedniki w drzwiach zapewniają komfortowe poczucie bezpieczeństwa.
Fotele w różny sposób zaspokajają również zmieniające się potrzeby społeczne pasażerów. Podczas rozmowy mogą oni zwracać się do siebie dzięki obrotowym fotelom. Z drugiej strony ci, którzy chcą odosobnienia, mogą ukryć się przed osobą siedzącą obok za pomocą parawanu zamontowanego za zagłówkiem. Dodatkowo każdy fotel ma swoją własną strefę dźwiękową z głośnikami zamontowanymi w obszarze zagłówka. W oparcia przednich siedzeń wbudowane są także monitory.
Z drugiej strony, gdy pasażerowie chcą wspólnie korzystać z systemu informacyjno-rozrywkowego, do dyspozycji mają wielkoformatowy i przezroczysty ekran OLED, który obraca się pionowo od obszaru dachu do strefy między rzędami siedzeń.
Korzystając z „ekranu kinowego”, który zajmuje całą szerokość wnętrza, dwoje pasażerów z tylnego rzędu może wspólnie wziąć udział w wideokonferencji lub obejrzeć film.
Wyposażenie wnętrza
Siedzenia i oparcia obu siedzeń wraz ze zintegrowanymi pasami bezpieczeństwa, są wizualnie oddzielone od siebie. Pomiędzy tylnymi siedzeniami – zwykle zablokowanymi w niskiej pozycji – znajduje się obracana do góry konsola środkowa. Zawiera ona dozownik wody i szklanki.
Audi urbansphere potrafi także wykrywać stres – adaptacyjny program wykorzystuje skanowanie twarzy i analizę głosu w celu określenia nastroju pasażerów i oferuje spersonalizowane sugestie dotyczące relaksu, na przykład za pomocą aplikacji do medytacji, z której można korzystać za pośrednictwem osobistego ekranu i prywatnej strefy dźwiękowej w kabinie.
W Audi urbansphere concept prostota stała się zasadą projektową. Przed aktywacją funkcji jazdy, nie są w nim widoczne ani okrągłe zegary, ani czarne ekrany wirtualnych wyświetlaczy.
Zamiast tego pasażerowie mają do dyspozycji strefy o przejrzystej strukturze i spokojnej atmosferze, wykonane z materiałów najwyższej jakości. Do wykonania wysokiej jakości i przyjemnych w dotyku boazerii, obić siedzeń i wykładzin podłogowych użyto drewna, wełny, a także syntetycznych materiałów tekstylnych.
Odcienie beżu i szarości nadają wnętrzu poziomą strukturę. Ciemna, stonowana zieleń służy jako kolor obić foteli i uspokaja wzrok. Strefy kolorystyczne stają się jaśniejsze od góry do dołu i wraz z naturalnym światłem wpadającym do wnętrza tworzą jednorodną, szeroką przestrzeń.
W pobliżu otworu drzwiowego, na tapicerce wnętrza znajduje się jeden szczególny, niezwykle innowacyjny element sterujący: bezdotykowy panel MMI touchless response. Jeżeli pasażer siedzi w pozycji wyprostowanej, przesunięty daleko do przodu w swoim obszarze, może za pomocą tego elementu fizycznie wybierać różne menu funkcji i przechodzić przez poszczególne poziomy, co umożliwia prostą i intuicyjną obsługę.
Funkcja śledzenia wzroku
Pasażerowie, dzięki połączeniu funkcji śledzenia wzroku i sterowania gestami, mogą korzystać z tej wygodnej funkcji nawet jeśli fotel jest całkowicie odchylony lub odsunięty do tyłu. Czujnik skierowany na oko wykrywa linię wzroku w momencie, gdy ma zostać włączona jednostka sterująca. Pasażer musi jedynie wykonać ruch ręką zbliżony do obsługi fizycznej – bez pochylania się – aby obsługiwać system bez dotykania czegokolwiek.
Audi urbansphere concept dostosowuje się do konkretnego użytkownika, uczy się jego preferencji i często używanych przez niego funkcji i na tej podstawie może nie tylko logicznie wykonywać podstawowe polecenia, ale również przekazywać użytkownikowi bezpośrednio spersonalizowane podpowiedzi.
Panele sterowania zostały wbudowane nawet w podłokietniki w drzwiach. W ten sposób auto zawsze oferuje pasażerom niewidoczne powierzchnie dotykowe, których położenie pokazuje wskaźnik optyczny. Jednocześnie w podłokietnikach na lewych i prawych drzwiach znajdują się okulary VR, których można używać w połączeniu z opcjami systemu infotainment, na przykład z systemem Holoride.
Układ napędowy i ładowanie
Platforma technologiczna PPE (ang. Premium Platform Electric), na której osadzono Audi urbansphere concept, została zaprojektowana wyłącznie na potrzeby układów napędowych zasilanych z akumulatorów. Dlatego pozwala w pełni wykorzystać wszystkie zalety tej techniki.
Sercem PPE jest moduł akumulatora umieszczony między osiami, który — jak w Audi grandsphere concept — magazynuje około 120 kWh energii. Producentowi udało się uzyskać płaski układ akumulatora poprzez wykorzystanie do tego celu prawie całej podłogi pojazdu między osiami.
Wraz z dużymi, 24-calowymi kołami pozwala to uzyskać podstawowe proporcje, doskonałe nie tylko z punktu widzenia stylistyki. Jedną z najważniejszych korzyści jest długie wnętrze, a tym samym duża przestrzeń na nogi w obu rzędach foteli. Komfort przestrzenny samochodów elektrycznych jest dużo większy, ponieważ nie ma w nich skrzyni i dźwigni zmiany biegów ani tunelu środkowego.
Dwa silniki elektryczne Audi urbansphere concept mogą zapewnić łączną moc wyjściową 295 kW i moment obrotowy 690 Nm. Są to imponujące wartości, które nieczęsto można w pełni wykorzystać w zagęszczonym ruchu miejskim. Mimo to, Audi urbansphere jest wyposażone w stały napęd na cztery koła quattro — element nieodzowny w charakteryzujących się wysokimi parametrami modelach marki.
W tym koncepcyjnym samochodzie zamontowano po jednym silniku elektrycznym na osiach przedniej i tylnej. Silniki te, według potrzeby elektronicznie koordynują rozkład sił stale dostępnego napędu na cztery koła, doskonale wyważając względy ekonomiczne i związane z zasięgiem. Innowacją jest to, że silnik zamontowany na osi przedniej można stosownie do potrzeby dezaktywować, aby obniżyć tarcie, a tym samym zużycie energii podczas fazy żeglowania.
Szybkie ładowanie i zasięg
Mózgiem układu napędowego jest 800-woltowa technika ładowania. Gwarantuje ona możliwie najkrótsze ładowanie z mocą nawet 270 kW na stacjach szybkiego ładowania. W ten sposób czas ładowania zbliża się do czasu konwencjonalnego postoju na tankowanie w przypadku samochodów z silnikiem spalinowym: wystarczy 10 minut, aby naładować akumulator w stopniu pozwalającym na pokonanie ponad 300 km. Ponadto akumulator, który magazynuje ponad 120 kWh energii, może zostać naładowany od 5 do 80 proc. w niecałe 25 minut. Dzięki temu, zgodne z normą WLTP, można oczekiwać po nim zasięgu do 750 km — nawet, gdy auto użytkowane jest w bardziej energochłonny sposób w mieście i na krótkich dystansach.
Zawieszenie pneumatyczne na rzecz maksymalnego komfortu
Koła przednie są połączone pięciowahaczową osią, która została specjalnie zoptymalizowana pod kątem napędu elektrycznego. Wielowahaczowa oś zamontowana z tyłu, podobnie jak przednia wykonana jest z lekkiego aluminium. Pomimo dużego rozstawu osi (3,40 m), skrętne koła tylne zapewniają doskonałe manewrowanie.
Audi urbansphere concept, podobnie jak jego najbliższy krewny grandsphere, wyposażone jest w Audi adaptive air suspension – jednokomorowe zawieszenie pneumatyczne z półaktywną kontrolą amortyzatorów. Zapewnia ono wyjątkowy komfort jazdy bez odczuwalnych ruchów nadwozia nie tylko na miejskich autostradach, ale nawet na nierównym, często połatanym asfalcie śródmiejskich ulic.