Audi przedstawiło samochód koncepcyjny – Audi urbansphere. Projektanci i inżynierowie początkowo stworzyli Audi Urbansphere do użytku w gęsto zatłoczonych chińskich megamiastach. Auto swoimi rozmiarami wykracza poza swój segment. Jest to też najbardziej luksusowa wizja Audi.

  • Audi urbansphere to nowy koncepcyjny van samochód od Audi
  • Audi urbansphere naszpikowany jest najnowszą technologią, w tym kinowym ekranem w środku
  • Zasięg samochodu to 750 km

Nowe Audi Urbansphere

Aby sprostać wymaganiom naszych chińskich klientów, studia projektowe Audi w Pekinie i Ingolstadt ściśle współpracowały, by wspólnie opracować samochód koncepcyjny Audi urbansphere. Po raz pierwszy potencjalni klienci w Chinach mogli również wziąć udział w procesie rozwoju samochodu, wnosząc własne pragnienia i perspektywy w ramach procesu zwanego „współtworzeniem” – mówi Markus Duesmann, prezes zarządu AUDI AG i odpowiedzialny za rynek chiński.

Audi Urbansphere to przestronny samochód, który zdaniem Audi pełni funkcję salonu na kółkach, mobilnego biura, będący kolejną przestrzenią życiowy, poza domem i pracą.

Audi Skysphere, Audi Grandsphere i Audi Urbansphere to trzy samochody koncepcyjne, w których niemiecka marka chce pokazać swoją wizję świata mobilności premium. To, co łączy wszystkie te samochody koncepcyjne to technologia autonomiczności poziomu czwartego. Audi współpracuje obecnie z CARIAD – działem oprogramowania Grupy Volkswagen – nad wprowadzeniem tej technologii do użycia w drugiej połowie dekady.

Audi Urbansphere

Audi Urbansphere – ogromne wymiary

Już na pierwszy rzut oka Audi urbansphere concept jest największym modelem w rodzinie sphere i wszystkich dotychczasowych samochodów koncepcyjnych Audi. Jego wymiary to – 5,51 metra długości, 2,01 metra szerokości i 1,78 metra wysokości.

Rozstaw osi to 3,40 metra. Wnętrze Audi urbansphere nie jest podporządkowane konwencjonalnej maksymie wciskania jak największej liczby siedzeń, schowków i elementów funkcjonalnych. Zamiast tego priorytetem jest położenie nacisku na odczuwanie przez pasażerów dużej przestrzeni jako wyznacznika komfortu.

Aby e-mobilność była jeszcze bardziej atrakcyjna, myślimy o niej holistycznie i z uwzględnieniem potrzeb klienta. Bardziej niż kiedykolwiek wcześniej decydujący jest nie tylko produkt, ale cały ekosystem. Dlatego Audi tworzy kompleksowy ekosystem z usługami dla całego samochodu. Audi urbansphere concept oferuje wszystkim pasażerom szeroką gamę możliwości wykorzystania tej swobody w celu zapewnienia wysoce spersonalizowanych doświadczeń w samochodzie: komunikacja lub relaks, praca lub wycofanie się w sferę prywatną, zgodnie z życzeniem – mówi Markus Duesmann.


Samochód zajmuje się również codziennymi zadaniami, które wykraczają poza samą jazdę – takimi jak rezerwacja stolika na kolację, czy zakupy online składane bezpośrednio z samochodu.

Dostępne są również spersonalizowane oferty informacyjno-rozrywkowe, takie jak integracja pokładowych usług strumieniowania muzyki i wideo. Audi oferuje również klientom ekskluzywne dodatki, w tym dostęp do koncertów, wydarzeń kulturalnych i sportowych zgodnie z indywidualnymi preferencjami i wielu innych atrakcji.

Ekran kinowy w środku

Przestrzeń wewnętrzna jest podstawą konstrukcji i technologii pojazdu, a tym samym sferą życia i doświadczeń pasażerów podczas podróży.

Drzwi modelu koncepcyjnego Audi urbansphere są osadzone na zawiasach umieszczonych naprzeciwlegle: na przednim i tylnym słupku, nie ma tu słupka B. W rezultacie cały świat wnętrza urbanistycznego otwiera się na pasażerów, gdy tylko wejdą do środka. Odchylane na zewnątrz fotele i czerwony dywan światła rzucany na ziemię obok pojazdu, przekształcają samo wejście do samochodu w swoiste przeżycie komfortu.

Cztery pojedyncze fotele w dwóch rzędach mają zapewnić pasażerom luksusowy komfort: fotele z tyłu oferują szeroki zakres możliwości regulacji. W trybach „relaks” i „rozrywka” oparcie można pochylić do 60 stopni. Centralnie zamontowane podłokietniki zintegrowane z bokami siedzeń oraz ich odpowiedniki w drzwiach zapewniają komfortowe poczucie bezpieczeństwa.

Fotele w różny sposób zaspokajają również zmieniające się potrzeby społeczne pasażerów. Podczas rozmowy mogą oni zwracać się do siebie dzięki obrotowym fotelom. Z drugiej strony ci, którzy chcą odosobnienia, mogą ukryć się przed osobą siedzącą obok za pomocą parawanu zamontowanego za zagłówkiem. Dodatkowo każdy fotel ma swoją własną strefę dźwiękową z głośnikami zamontowanymi w obszarze zagłówka. W oparcia przednich siedzeń wbudowane są także monitory.

Z drugiej strony, gdy pasażerowie chcą wspólnie korzystać z systemu informacyjno-rozrywkowego, do dyspozycji mają wielkoformatowy i przezroczysty ekran OLED, który obraca się pionowo od obszaru dachu do strefy między rzędami siedzeń.

Korzystając z „ekranu kinowego”, który zajmuje całą szerokość wnętrza, dwoje pasażerów z tylnego rzędu może wspólnie wziąć udział w wideokonferencji lub obejrzeć film.

Wyposażenie wnętrza

Siedzenia i oparcia obu siedzeń wraz ze zintegrowanymi pasami bezpieczeństwa, są wizualnie oddzielone od siebie. Pomiędzy tylnymi siedzeniami – zwykle zablokowanymi w niskiej pozycji – znajduje się obracana do góry konsola środkowa. Zawiera ona dozownik wody i szklanki.

Audi urbansphere potrafi także wykrywać stres – adaptacyjny program wykorzystuje skanowanie twarzy i analizę głosu w celu określenia nastroju pasażerów i oferuje spersonalizowane sugestie dotyczące relaksu, na przykład za pomocą aplikacji do medytacji, z której można korzystać za pośrednictwem osobistego ekranu i prywatnej strefy dźwiękowej w kabinie.

W Audi urbansphere concept prostota stała się zasadą projektową. Przed aktywacją funkcji jazdy, nie są w nim widoczne ani okrągłe zegary, ani czarne ekrany wirtualnych wyświetlaczy. 

Zamiast tego pasażerowie mają do dyspozycji strefy o przejrzystej strukturze i spokojnej atmosferze, wykonane z materiałów najwyższej jakości. Do wykonania wysokiej jakości i przyjemnych w dotyku boazerii, obić siedzeń i wykładzin podłogowych użyto drewna, wełny, a także syntetycznych materiałów tekstylnych. 

Odcienie beżu i szarości nadają wnętrzu poziomą strukturę. Ciemna, stonowana zieleń służy jako kolor obić foteli i uspokaja wzrok. Strefy kolorystyczne stają się jaśniejsze od góry do dołu i wraz z naturalnym światłem wpadającym do wnętrza tworzą jednorodną, szeroką przestrzeń. 

W pobliżu otworu drzwiowego, na tapicerce wnętrza znajduje się jeden szczególny, niezwykle innowacyjny element sterujący: bezdotykowy panel MMI touchless response. Jeżeli pasażer siedzi w pozycji wyprostowanej, przesunięty daleko do przodu w swoim obszarze, może za pomocą tego elementu fizycznie wybierać różne menu funkcji i przechodzić przez poszczególne poziomy, co umożliwia prostą i intuicyjną obsługę.

Funkcja śledzenia wzroku

Pasażerowie, dzięki połączeniu funkcji śledzenia wzroku i sterowania gestami, mogą korzystać z tej wygodnej funkcji nawet jeśli fotel jest całkowicie odchylony lub odsunięty do tyłu. Czujnik skierowany na oko wykrywa linię wzroku w momencie, gdy ma zostać włączona jednostka sterująca. Pasażer musi jedynie wykonać ruch ręką zbliżony do obsługi fizycznej – bez pochylania się – aby obsługiwać system bez dotykania czegokolwiek. 

Audi urbansphere concept dostosowuje się do konkretnego użytkownika, uczy się jego preferencji i często używanych przez niego funkcji i na tej podstawie może nie tylko logicznie wykonywać podstawowe polecenia, ale również przekazywać użytkownikowi bezpośrednio spersonalizowane podpowiedzi. 

Panele sterowania zostały wbudowane nawet w podłokietniki w drzwiach. W ten sposób auto zawsze oferuje pasażerom niewidoczne powierzchnie dotykowe, których położenie pokazuje wskaźnik optyczny. Jednocześnie w podłokietnikach na lewych i prawych drzwiach znajdują się okulary VR, których można używać w połączeniu z opcjami systemu infotainment, na przykład z systemem Holoride.

Układ napędowy i ładowanie

Platforma technologiczna PPE (ang. Premium Platform Electric), na której osadzono Audi urbansphere concept, została zaprojektowana wyłącznie na potrzeby układów napędowych zasilanych z akumulatorów. Dlatego pozwala w pełni wykorzystać wszystkie zalety tej techniki.

Sercem PPE jest moduł akumulatora umieszczony między osiami, który — jak w Audi grandsphere concept — magazynuje około 120 kWh energii. Producentowi udało się uzyskać płaski układ akumulatora poprzez wykorzystanie do tego celu prawie całej podłogi pojazdu między osiami. 

Wraz z dużymi, 24-calowymi kołami pozwala to uzyskać podstawowe proporcje, doskonałe nie tylko z punktu widzenia stylistyki. Jedną z najważniejszych korzyści jest długie wnętrze, a tym samym duża przestrzeń na nogi w obu rzędach foteli. Komfort przestrzenny samochodów elektrycznych jest dużo większy, ponieważ nie ma w nich skrzyni i dźwigni zmiany biegów ani tunelu środkowego.

Dwa silniki elektryczne Audi urbansphere concept mogą zapewnić łączną moc wyjściową 295 kW i moment obrotowy 690 Nm. Są to imponujące wartości, które nieczęsto można w pełni wykorzystać w zagęszczonym ruchu miejskim. Mimo to, Audi urbansphere jest wyposażone w stały napęd na cztery koła quattro — element nieodzowny w charakteryzujących się wysokimi parametrami modelach marki. 

W tym koncepcyjnym samochodzie zamontowano po jednym silniku elektrycznym na osiach przedniej i tylnej. Silniki te, według potrzeby elektronicznie koordynują rozkład sił stale dostępnego napędu na cztery koła, doskonale wyważając względy ekonomiczne i związane z zasięgiem. Innowacją jest to, że silnik zamontowany na osi przedniej można stosownie do potrzeby dezaktywować, aby obniżyć tarcie, a tym samym zużycie energii podczas fazy żeglowania.

Szybkie ładowanie i zasięg

Mózgiem układu napędowego jest 800-woltowa technika ładowania. Gwarantuje ona możliwie najkrótsze ładowanie z mocą nawet 270 kW na stacjach szybkiego ładowania. W ten sposób czas ładowania zbliża się do czasu konwencjonalnego postoju na tankowanie w przypadku samochodów z silnikiem spalinowym: wystarczy 10 minut, aby naładować akumulator w stopniu pozwalającym na pokonanie ponad 300 km. Ponadto akumulator, który magazynuje ponad 120 kWh energii, może zostać naładowany od 5 do 80 proc. w niecałe 25 minut. Dzięki temu, zgodne z normą WLTP, można oczekiwać po nim zasięgu do 750 km — nawet, gdy auto użytkowane jest w bardziej energochłonny sposób w mieście i na krótkich dystansach.

Zawieszenie pneumatyczne na rzecz maksymalnego komfortu

Koła przednie są połączone pięciowahaczową osią, która została specjalnie zoptymalizowana pod kątem napędu elektrycznego. Wielowahaczowa oś zamontowana z tyłu, podobnie jak przednia wykonana jest z lekkiego aluminium. Pomimo dużego rozstawu osi (3,40 m), skrętne koła tylne zapewniają doskonałe manewrowanie. 

Audi urbansphere concept, podobnie jak jego najbliższy krewny grandsphere, wyposażone jest w Audi adaptive air suspension – jednokomorowe zawieszenie pneumatyczne z półaktywną kontrolą amortyzatorów. Zapewnia ono wyjątkowy komfort jazdy bez odczuwalnych ruchów nadwozia nie tylko na miejskich autostradach, ale nawet na nierównym, często połatanym asfalcie śródmiejskich ulic.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię