Chiński producent samochodów elektrycznych Aiways „myśli o produkcji samochodów w Europie”. Portal Electrive.net pisze, że taką informację podał w jednym z wywiadów dyrektor generalny Aiways Alexander Klose, a Niemcy biorą udział w wyścigu, jako potencjalne miejsce lokalizacji fabryki.
- Aiways rozważa budowę fabryki w Europie
- Dotychczas w Niemczech zawnioskowano o dopłaty do 719 elektrycznych U5
- Aiways nie wybrał jeszcze lokalizacji fabryki
Aiways wchodzi do Europy z produkcją
Aiways chce uruchomić produkcję swoich samochodów elektycznch w Europie. Chiński producent chce połączyć produkcję ze zorganizowaną zewnętrznie produkcją baterii.
Nie zdecydowaliśmy się jeszcze na lokalizację, ale zaproponowano nam ich kilka. Wolelibyśmy wykorzystać istniejącą już instalację, a wszystko zależy od warunków – powiedział Alexander Klose niemieckiemu WirtschaftsWoche.
Klose odpowiada w Aiways za działalność zagraniczną firmy, co oznacza jej obecność poza rynkiem chińskim. Alexander Klose odpowiada również za strategię produktową. Nie podał jednak dalszych szczegółów na temat możliwych lokalizacji w Niemczech i Europie, ale zaznaczył, że ich wybór jest jeszcze „na samym początku” tej ścieżki. Wirtschaftwoche pisze, że w europejskich zakładach jest obecnie duża nadwyżka mocy produkcyjnych – „na przykład w Oplu”.
Chińska fabryka Aiways już nie wystarcza
Klose nie podaje również żadnych szczegółów na temat planowanych mocy produkcyjnych i „zewnętrznego zorganizowania produkcji akumulatorów”. Jak dotąd firma, założona w 2017 roku, produkuje model U5 w swoim zakładzie w Shangrao w Chinach. Można tam budować do 150 000 pojazdów rocznie, a po planowanej rozbudowie zakładu do 300 000 pojazdów. Fabryka składa się z tłoczni, blacharni, lakierni, pakowni akumulatorów oraz hali montażowej.
Sprzedaż elektrycznych Aiways w Niemczech
Według Klose w ubiegłym roku Aiways sprzedało w Niemczech czterocyfrową liczbę samochodów. Electrive.net pisze, że Aiways nie jest jeszcze wykazywane oddzielnie w danych dotyczących sprzedaży Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego. Do tej pory wnioski o premię środowiskową uważano za najlepszy wskaźnik sprzedaży Aiways w Niemczech.
Dla samochodu elektrycznego U5 aktualne dane pokazują tylko 719 aplikacji, a konkretnie 622 dla wersji premium i 97 dla wersji standardowej. Niemniej jednak stwierdzenie Klose o czterocyfrowej liczbie może być prawdziwe, bo oficjalne dane liczą samochód tylko wtedy, gdy złożony zostanie wniosek o dofinansowanie. Klose powiedział, że w 2022 roku Aiways dąży nawet do pięciocyfrowej sprzedaży.
Aiways w międzyczasie potwierdził restrukturyzację zespołu zarządzającego. Były menedżer Nio Zhang Yang był wymieniony jako nowy dyrektor generalny na stronie internetowej Aiways, ale firma nie ogłosiła zmiany szefa.
Koncentracja na rynku chińskim, o czym pisały tamtejsze media została zdementowana przez Aiways.
Aiways potwierdziło swoje zaangażowanie w wejście na większą liczbę rynków po zakończeniu nowej rundy finansowania o wartości setek milionów dolarów – podawał producent.