Chrysler zaprezentował koncepcyjny model Chrysler Halcyon. Ma on przedstawić w pełni zelektryfikowaną przyszłość marki Chrysler. Model koncepcyjny łączy pełną autonomię oraz futurystyczną technologię, która stanowi rozwinięcie etosu marki „Harmony in Motion”.
Nowy model koncepcyjny Chryslera
Chrysler Halcyon Concept to najnowszy koncept z serii futurystycznych modeli reprezentujących transformację marki. Wcześniej zaprezentowano koncepcję Chrysler Portal Concept w 2017 r., Chrysler Airflow Concept w 2022 r., a także Chrysler Synthesis Cockpit Demonstrator w 2023 r.
Chrysler wprowadzi na rynek pierwszy pojazd marki z napędem akumulatorowo-elektrycznym w 2025 r. W 2028 r. będzie posiadać pełną ofertę aut elektrycznych. Chrysler Halcyon Concept wzmacnia zaangażowanie marki w plan Stellantis Dare Forward 2030. Stellantis chce zmniejszyć swój globalny ślad węglowy o 50 proc. do 2030 r.
— Halcyon prezentuje innowacyjne i zrównoważone rozwiązania w zakresie mobilności, które obejmują technologię i oferują wartość dla klientów, jednocześnie zapewniając harmonię w ruchu. Koncepcyjny Chrysler Halcyon ożywia w pełni elektryczną przyszłość dzięki nowym pakietom technologii firmy Stellantis, które integrują się z prostą i czystą aerodynamiczną konstrukcją oraz płynnym, połączonym i wciągającym doświadczeniem w kokpicie — powiedział Chris Feuell, dyrektor generalny marki Chrysler – Stellantis.
Chrysler Halcyon — auto przyszłości
Koncepcja Chryslera Halcyona ukazuje przyszłość, w której wykorzystuje się innowacyjną technologię bezprzewodowego przesyłania mocy (DWPT) do pojazdów elektrycznych poruszających się po specjalnie wyposażonych, wydzielonych pasach drogowych. Pozwala to na nieograniczony zasięg i podróżowanie bez potrzeby stosowania ładowarki.
Koncepcja ta przewiduje również zastosowanie akumulatorów litowo-siarkowych Lyten 800 V. Nie mają one niklu, kobaltu, a także manganu, co skutkuje szacunkowo o 60 proc. niższym śladem węglowym w porównaniu z najlepszymi w swojej klasie akumulatorami. W maju 2023 roku Stellantis Ventures ogłosił inwestycję w Lyten w celu przyspieszenia komercjalizacji zastosowań Lyten 3D Graphene dla branży mobilnej.
Uproszczona, opływowa stylizacja zewnętrzna
Koncepcyjny model Chryslera Halcyon, zaprojektowano na dużej platformie STLA. Oferuje ona aerodynamiczną, opływową wizję przyszłego charakteru nadwozia marki. Funkcjonalny obszar przelotowy aerodynamicznej łopatki powietrza zwiększa osiągi i, co najważniejsze, zasięg pojazdu.
Cienki, adaptacyjny przedni reflektor LED umieszczony w poprzek samochodu jest wyśrodkowany przez nowe, podświetlane diodami logo Chryslera. Po raz pierwszy zadebiutowało ono w modelu Chrysler Airflow Concept. Przednia szyba sięga do krawędzi przodu, wydłużając kokpit i tworząc szeroki, rozległy widok, który łączy kierowcę z drogą.
Futurystyczny design
W modelu koncepcyjnym zastosowano specjalny kolor Elemental Silver, aby stworzyć estetyczne złudzenie nadwozia wykonanego z metali pochodzących z recyklingu. Boczne łopatki aerodynamiczne w kolorze ciepłej czerni kierują przepływ powietrza z przodu do tyłu, a funkcjonalne logo Chryslera na łopatkach aerodynamicznych zapala się, gdy tylko kierowca się zbliża do samochodu, wskazując poziom naładowania pojazdu.
W cienkich, przypominających ostrza lusterkach bocznych umieszczono kamery, co zapewnia węższy profil aerodynamiczny. Lekkie, 22-calowe koła mają unikalny kształt turbiny, a środkowe kołpaki są podkreślone nową interpretacją logo skrzydła Chryslera. Koła wyposażono w opony Pirelli 255/35R22 o niskim oporze toczenia.
Tył samochodu kształtem swojej sylwetki ma nawiązywać do linii wody. Ma on podkreślać szerokość i ramiona samochodu. Kamera cofania pełni rolę lusterka wstecznego. Obraz przedstawiany jest na konsoli lub ekranie pojazdu, który umieszczono tuż nad podnóżkiem.
Zastosowana w koncepcie technologia Active Aero obejmuje przesuwany tylny dolny dyfuzor aerodynamiczny wykonany z lekkiego materiału kompozytowego, tylny spojler, a także zawieszenie pneumatyczne. Ma to zwiększyć wydajność i dynamikę jazdy. Podwozie modelu zaprojektowano z uwzględnieniem nowej technologii ładowania indukcyjnego. W jej ramach czujniki zintegrowane w pojeździe komunikują się z czujnikami znajdującymi się pod drogą w celu ładowania akumulatora i zapewniania nieograniczonego zasięgu.
Łączność i wnętrze
Wnętrze koncepcyjnego Chryslera Halcyona to środowisko z niemal 360-stopniowym zakresem widzenia. Funkcje autonomiczne łączą się z możliwością przejęcia kontroli i doświadczenia dynamicznego środowiska jazdy, które zapewnia bezpośrednie połączenie z drogą. Wnętrze jest kameralne, naturalne, a jednocześnie futurystyczne. W jego tworzeniu wykorzystano w całości materiały pochodzące ze zrównoważonych źródeł.
Wyprofilowany kokpit jest wyśrodkowany przez przezroczysty wyświetlacz umieszczony między słupkami samochodu. Uzupełnieniem wyświetlacza jest chowany ekran konsoli o przekątnej 15,6 cala, który można obracać w orientacji pionowej lub poziomej. Ułatwia on uruchamianie i szybki dostęp do informacji. Wyświetlaczami można w pełni sterować za pomocą poleceń głosowych, co zmniejsza potrzebę ingerencji kierowcy.
Pełnoekranowy wyświetlacz head-up wykorzystujący rzeczywistość rozszerzoną udostępnia ważne informacje dotyczące jazdy, takie jak prędkość, stan naładowania i inne. W kokpicie zastosowano funkcję sztucznej inteligencji, dzięki której kierowca może zadać pojazdowi dowolne pytanie. Technologia STLA Brain zapewnia aktualizacje bezprzewodowe (OTA). System Stellantis AI umożliwia diagnozowanie problemów i przekazywanie rozwiązań OTA bez konieczności wizyty u dealera.
Kierownicę z odwróconym jarzmem można złożyć, a pedały chowają się również po złożeniu kierownicy. Chrysler Halcyon Concept eliminuje tradycyjną deskę rozdzielczą, umożliwiając pasażerom korzystanie z podnóżka rozciągającego się przez całą szerokość samochodu. Konsola środkowa łączy przestrzenie kabiny od przodu do tyłu, tworząc nowoczesny charakter architektoniczny. Oświetlenie odgrywa znaczącą rolę w kabinie i jest centralnym punktem konsoli o przezroczystej akrylowej konstrukcji z teksturami, a także kształtami, które zaginają i rozpraszają światło.
Tylne siedzenia chowają się do bagażnika. By to zrobić wystarczy jedynie identyfikacja biometryczna lub polecenie głosowe.