Porsche pokazało elektryczne Porsche Macan. Niemiecki koncern z Zuffenhausen wprowadza na rynek już drugi model auta na prąd. Nowy Macan jest pierwszym elektrycznym SUV-em Porsche.
Elektryczne Porsche Macan
Dziesięć lat po premierze Porsche Macan, model doczekał się swojej drugiej generacji. Obecnie auto debiutuje w wersji elektryczne. Nowy Macan otrzymał układy napędowe o mocy do 639 KM. Auto ma zużywać od 21,1–17,9 kWh/100 km w cyklu mieszanym. Zasięg samochodu to 516 – 613 km w cyklu mieszanym. W mieście ma on wzrosnąć do 665 – 784 km. Od 2014 roku Porsche dostarczyło na całym świecie ponad 800 000 egzemplarzy Macana. Auto powstawać będzie w fabryce Porsche w Lipsku. Nowe modele zostaną dostarczone do pierwszych klientów w drugiej połowie roku.
Nowy napęd w elektrycznym Macanie
W nowym elektrycznym Porsche Macan niemiecki producent zastosował najnowszą generację silników elektrycznych PSM umieszczonych na przedniej i tylnej osi. Ma to przełożyć się lepszą wydajność pojazdu. Silniki elektryczne czerpią energię z umieszczonego w podwoziu akumulatora litowo-jonowego o pojemności brutto 100 kWh, z czego aktywnie można będzie wykorzystać aż do 95 kWh.
Akumulator HV to centralny element nowo opracowanej platformy elektrycznej Premium Platform Electric (PPE) o architekturze 800 V. Porsche po raz pierwszy zastosowało ją właśnie w najnowszym Macanie. Moc ładowania DC wynosi do 270 kW. Na stacji szybkiego ładowania akumulator można uzupełnić w zakresie od 10 do 80 procent w ciągu około 21 minut.
Podczas jazdy silniki elektryczne mogą odzyskiwać do 240 kW energii. Zintegrowany moduł zasilania, przyczynia się do zwiększenia wydajności nowych modeli Macana, jednocześnie zmniejszając wagę i przestrzeń. Łączy on w sobie trzy elementy – wbudowaną ładowarkę AC, grzejnik wysokonapięciowy i konwerter DC/DC. Łączny zasięg auta wg norm WLTP wynosi do 613 km w modelu Macan 4 i do 591 km w modelu Macan Turbo.
Design elektrycznego Porsche Macan
Nadanie ostrzejszym proporcji bryły, ma sprawić, że nowy Macan ma wyglądać bardziej dynamicznie. Auto ma 4784 mm długości, 1938 mm szerokości i 1622 mm wysokości. Nowego Macana wyposażono w koła o średnicy do 22 cali. Rozstaw osi, który jest o 86 mm większy niż w poprzednim modelu, został równoważony krótkimi zwisami z przodu i z tyłu.
Reflektory podzielono na dwie części: płaską, górną jednostkę świetlną z czteropunktowymi światłami do jazdy dziennej osadzono w błotnikach i podkreśla ona szerokość samochodu. Główny moduł reflektora z opcjonalną technologią matrycowych diod LED jest umieszczony nieco niżej z przodu. W połączeniu z bezramowymi drzwiami z charakterystycznymi przesłonami bocznymi uzyskano elegancki, sportowy design.
— Klasyczne proporcje Porsche zostały udoskonalone i optymalnie dostosowane do wyzwań pojazdu elektrycznego. To jeszcze bardziej podkreśliło sportowy, nowoczesny i dynamiczny wygląd Macana. Design jasno to pokazuje: Macan pozostaje samochodem sportowym w swoim segmencie, nawet w wersji elektrycznej – mówił Michael Mauer, wiceprezes ds. designu Porsche.
Aerodynamika zwiększająca zasięg
Dzięki współczynnikowi oporu powietrza wynoszącemu 0,25, nowy Macan jest jednym z najbardziej opływowych SUV-ów na rynku. Ma to pozytywny wpływ na zasięg i zużycie energii. Kurtyny powietrzne umieszczone pod modułem reflektorów i nisko zawieszony przód optymalizują przepływ powietrza.
Dwa przedziały bagażowe i większa przestrzeń
Nowy Macan ma być SUV-em zorientowanym na osiągi, charakteryzujący się dużą praktycznością w codziennym użytkowaniu. Elektryfikacja doprowadziła do zwiększenia przestrzeni bagażowej w elektrycznym Macanie. W zależności od modelu i wyposażenia pojemność tylnej kanapy wynosi do 540 litrów (w trybie cargo). Dodatkowo pod maską znajduje się drugi bagażnik o pojemności 84 litrów. To o 136 litrów więcej niż w poprzednim modelu. Po całkowitym złożeniu oparcia tylnego siedzenia pojemność tylnego bagażnika wzrasta do 1348 litrów.
W zależności od modelu i wyposażenia kierowca i pasażer z przodu siedzą teraz nawet o 28 mm niżej niż było to we wcześniejszym modelu samochodu. W przypadku pasażerów z tyłu, pozycję obniżono o 15 mm. Szerokość kokpitu podkreśla zintegrowany czarny panel. Oprócz nowoczesnych cyfrowych interfejsów użytkownika dostępne są również wybrane analogowe elementy sterujące, jak choćby na nawiewach i elementach sterujących klimatyzacją.
Listwę świetlną LED zintegrowano z przemyślaną listwą wykończeniową kokpitu i drzwi. Działa ona zarówno jako oświetlenie otoczenia, jak i światło komunikacyjne. W zależności od sytuacji przekazuje informacje lub ostrzeżenia – np. dotyczące powitań, procesów ładowania.
System informacyjno-rozrywkowy
System informacyjno-rozrywkowy nowej generacji oparto na systemie operacyjnym Android Automotive. Standardowy system Porsche Communication Management (PCM) w nowym elektrycznym Porsche Macan wprowadzono na nowy poziom względem poprzednika. Asystent głosowy sugeruje trasy, w tym przystanki na ładowanie. W nowym Porsche App Centre pasażerowie mogą uzyskać bezpośredni dostęp do aplikacji zewnętrznych dostawców i mogą zainstalować je bezpośrednio w nowym Macanie.
Pierwszy Macan z kierowaną tylną osią i dwuzaworowymi amortyzatorami
Porsche opracowało Macana, kładąc duży nacisk na dynamikę jazdy i charakterystyczne wyczucie układu kierowniczego. Zarówno Macan 4, jak i Macan Turbo otrzymały napęd na wszystkie koła. Obydwa silniki elektryczne są sterowane za pomocą elektroniki mocy niemal w czasie rzeczywistym. Elektronicznie sterowany system Porsche Traction Management (ePTM) działa około pięć razy szybciej niż konwencjonalny układ napędu na wszystkie koła i może zareagować na poślizg w ciągu 10 milisekund. Ponadto rozkład napędu na wszystkie koła reguluje wybrany program jazdy. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi, również ma poprawiać przyczepność, stabilność jazdy i dynamikę Macana Turbo.
Modele Macan z zawieszeniem pneumatycznym – także standardowo w wersji Turbo – są wyposażone w elektroniczną kontrolę tłumienia. Opcjonalnie można je połączyć z zawieszeniem ze stalowymi sprężynami.
Po raz pierwszy Macan może być wyposażony w opcjonalny układ skrętu tylnej osi z maksymalnym kątem skrętu wynoszącym pięć stopni. Umożliwia to promień skrętu wynoszący 11,1 m w ruchu miejskim i podczas manewrowania.