Grill znajdujący się z przodu samochodów Mercedesa jest jednym z najbardziej charakterystycznym elementu designu niemieckiego producenta. Element ten powstał ponad 100 lat temu, a został wymyślony przy okazji opracowywania pierwszej chłodnicy samochodowej. Została ona wymyślona przez Wilhelma Maybacha. 

  • Mercedes już w 1900 roku wprowadził grill do swoich samochodów
  • Chłodnicę montował już Wilhelm Maybach
  • Grill jest charakterystycznym elementem designu Mercedesa

Historia grilla i chłodnicy w samochodach Mercedesa

Rok 1900 był przełomowy w początkach motoryzacji. Wtedy to właśnie Wilhelm Maybach po raz pierwszy zamontował swój wynalazek – chłodnicę o strukturze plastra miodu. Miało to miejsce w Mercedesie 35 PS. Opatentowana konstrukcja rozwiązywała problem chłodzenia silnika spalinowego i umożliwiała produkcję pojazdów, które były nie tylko mocniejsze, ale i bardziej niezawodne. Ponieważ chłodnica znajdowała się na pierwszym planie, z przodu pojazdu natychmiastowo stała się ona stałym elementem designu niemieckiej marki. Rozpoczęła się wówczas nowa era w motoryzacji, a konkurenci zaczęli naśladować rozwiązanie Mercedesa. W latach 30-tych XX wieku przód z pionową chłodnicą stał się standardem na całym świecie, który był wykorzystywany przez wszystkich producentów. 

Po 120 lat dobie zaawansowanych oraz elektrycznych samochodów, Mercedes znów na nowo musi definiować ten element swoich samochodów. Akumulatorowo-elektryczne pojazdy Mercedes-EQ przynoszą marce nowe, charakterystyczne oblicze – kratka Black Panel płynnie łączy się z reflektorami, pełniąc jednocześnie rolę technologicznego hubu.

– Daleko posunięta transformacja technologiczna w kierunku elektrycznej mobilności i autonomicznej jazdy stawia przed nami zupełnie nowe możliwości w zakresie projektowania zewnętrznego. Klasyczna osłona chłodnicy traci swoją pierwotną funkcję i przekształca się w awangardowy artefakt designu i centrum technologii. Kratka Black Panel w naszych modelach EQ wyznacza pod tym względem kamień milowy i pokazuje, jak Mercedes-Benz przenosi design osłony chłodnicy w całkowicie elektryczną przyszłość – mówi Robert Lesnick, szef działu projektowania zewnętrznego Mercedes-Benz AG.

Jak ewoluował grill Mercedesa?

Chłodzenie silnika było jednym z największych wyzwań w początkach motoryzacji. Potrzebny był wydajny system chłodzenia, który mógłby pracować w obiegu zamkniętym. Jednym z pierwszych rozwiązań była chłodnica rurowa wynaleziona przez Maybacha w 1897 roku. Składała się ona z wąskiego zbiornika na wodę z otwartym systemem rur, przez które przepływało powietrze podczas jazdy. Wentylator napędzany przez wał korbowy sprawiał, że układ chłodzenia pracował nawet na biegu jałowym. Chłodnica rurowa umożliwiła z kolei stworzenie znacznie mocniejszych silników.

1900/Mercedes 35 PS 1900/Mercedes 35 PS

Wielki przełom nastąpił w 1900 roku, kiedy pojawiła się chłodnica o strukturze plastra miodu, która była zastosowana w Mercedesie 35 PS. Składała się ona z ponad 8000 małych rurek o przekroju kwadratowym i boku ok. 6 milimetrów. Dzięki większej powierzchni czołowej i większemu przepływowi powietrza, kwadratowe rury zapewniały znacznie większą moc chłodzenia. Tworzyły one nowy rodzaj prostokątnej chłodnicy ze zintegrowanym zbiornikiem. Wentylator umieszczony za chłodnicą poprawiał regulację temperatury przy mniejszych prędkościach drogowych. Nowy silnik w miejsce dotychczasowych 18 litrów wody potrzebował tylko 9 litrów do chłodzenia. Rok później, po wprowadzeniu szeregu ulepszeń, poziom ten spadł do zaledwie siedmiu litrów.

Osłona chłodnicy Mercedesa i nowe standardy wzornictwa

Wzornictwo Mercedesa 35 PS z potężną, pionową osłoną chłodnicy wywarło trwały wpływ na świat motoryzacji. Do połowy lat trzydziestych XX wieku prawie wszystkie seryjnie produkowane samochody miały podobną osłonę – z niewielkimi różnicami. Kratka chłodnicy z charakterystycznym pionowym zagięciem pośrodku pojawiła się w 1911 roku i umożliwiła nieco większą powierzchnię chłodzenia. Z racji tego, że była ona jednak bardziej skomplikowana w produkcji, zarezerwowana była w dużej mierze dla pojazdów z mocnymi silnikami.

W latach 40-tych chłodnica pełniła funkcję czysto praktyczną. Producenci samochodów nie postrzegali jej początkowo jako charakterystycznego znaku rozpoznawczego marek. Projekty samochodów leżały w dużej mierze w rękach konstruktorów nadwozi, którzy również chętnie eksperymentowali z kształtem chłodnicy – od bogatych łuków po opływowe wzory inspirowane lotnictwem.

Model Mercedesa z 1911 roku

Osłona chłodnicy jako osłona ochronna

Wielka zmiana nastąpiła w 1931 roku wraz z pojawieniem się modelu Mercedesa 170. Wówczas to po raz pierwszy chłodnica została zamontowana za kratą, co miało ją dodatkowo chronić. Elegancka, zaokrąglona, prostokątna forma wzorowana była na formie samej chłodnicy, jednak dodatkowo została ona powiększona o szeroką chromowaną ramę, która miała podkreślać jakość i elegancję. Gwiazda Mercedesa pojawiła się na osłonie chłodnicy jako emblemat marki i jako ozdobnik. Wzór plastra miodu pełnił rolę zarówno funkcjonalną, jak i estetyczną. Chronił on samą chłodnicę przed zanieczyszczeniami i kamieniami. 

Mercedes-Benz 170 z 1931 roku

Osłona chłodnicy Mercedesa-Benz 170 V z 1937 roku zachowała tę samą, zasadniczą, pionową, smukłą formę. Została ona jednak lekko pochylona do tyłu i zwężona ku dołowi. W ten sposób stworzono silniejszą i bardziej dynamiczną wizualnie linię przodu samochodu

Chromowana kratka – ostrożny rozwój w imię aerodynamiki

Chromowana kratka stała się później jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów Mercedesa. Aż do lat sześćdziesiątych projektanci Mercedesa ostrożnie i bardzo stopniowo zmieniali jej kształt. Wtedy to grill zwiększył swoją szerokość i zmniejszył wysokość. Było to jednak związane z tendencją do obniżania maski silnika w celu poprawy aerodynamiki, a tym samym wydajności i poprawy aerodynamiki samochodu. Staranne opracowanie tak charakterystycznego wizualnie elementu, jak osłona chłodnicy, wzmocniło rozpoznawalność Mercedesa na drodze, a tym samym wizerunek marki na całym świecie. 

„Sportowa twarz samochodu” zdobywa sławę

W latach 50-tych Mercedes-Benz stworzył drugi, całkowicie samodzielny projekt chłodnicy. Znalazł on zastosowanie w legendarnym modelu 300 SL „Gullwing” i nieco mniejszym 190 SL. Oba roadstery otrzymały nowoczesny design, który był wówczas nazywany „sportową twarzą samochodu”. Przed szerokim, płytkim otworem chłodnicy umieszczono dużą gwiazdę Mercedesa, którą flankują poziome chromowane żebra. Wzór ten stał się znakiem rozpoznawczym samochodów sportowych i roadsterów i w kolejnych dekadach okazał się równie ponadczasowy i trwały jak klasyczna osłona chłodnicy Mercedesa.

Mercedes-Benz 300 SL z 1954 roku

W latach dziewięćdziesiątych i późniejszych przód samochodów Mercedesa zyskał bardziej sportowy wygląd. Wejście na nowe segmenty rynku z takimi modelami jak Klasa A i Klasa B, SUV-y, kabriolety, coupe i roadstery wymagało nowych wariantów stylistycznych. Liczne warianty sportowej twarzy samochodu – z charakterystycznymi poziomymi płetwami lub bez nich – znalazły się w kolejnych gamach modelowych, podkreślając nowy, znacznie bardziej zorientowany na osiągi kierunek rozwoju marki.

Grill Mercedesa – wybór należy do klienta

Zdarzały się wyjątki, takie jak nos zapożyczony z bolidów Formuły 1, który znalazł się w modelach SLK drugiej generacji i SLR McLaren. W 2007 roku w Klasie C podjęto jednak przełomową decyzję o pozostawieniu decyzji klientowi. W zależności od linii wyposażenia przód samochodu zdobił klasyczny (Classic i Elegance) lub sportowy (Avantgarde) grill. Koncepcja ta została rozszerzona na Klasę E i do dziś obowiązuje w obu gamach modelowych.

W aktualnych modelach Mercedesa osłona chłodnicy jest jeszcze bardziej indywidualna, a przede wszystkim bardziej wyrzeźbiona. Różne formy, kontury i płetwy ułatwiają rozróżnienie pomiędzy poszczególnymi gamami modelowymi, nie pomijając przy tym charakterystycznego dla marki charakteru kraty Mercedes-Benz. Pozostają one wyjątkowe pod względem swojej tożsamości i wartości rozpoznawczej. 

Mercedes-Benz 220 z 1951 roku
Mercedes-Benz 220 z 1954 roku
Mercedes-Benz 220 SE z 1959 roku
Mercedes-Benz 280 SEL z 1965 roku
Mercedes-Benz 450 SEL z 1972 roku
Mercedes-Benz 500 SEL z 1979 roku
Mercedes-Benz 600 SEL z 1991 roku
Mercedes-Benz S400 z 1998 roku
Mercedes-Benz S 500 z 2005 roku

Grill w Mercedes-AMG

Dzięki skierowanym w dół konturom i pionowym żebrom dedykowany AMG grill nawiązuje do odnoszącego globalne sukcesy samochodu wyścigowego 300 SL, który w 1952 roku wygrał legendarny wyścig drogowy Panamericana w Meksyku. Z biegiem lat, w wielu wersjach, stał się on najbardziej charakterystycznym elementem rozpoznawczym wszystkich nowych modeli AMG. Samochód Vision AMG pokazuje, jak może wyglądać przyszłość grilla w modelach AMG – panel kratki jest w tym samym kolorze co nadwozie, ale zachowuje formę AMG z pionowymi żebrami. 

W przypadku grilla w modelach Mercedes-Maybach potraktowanie pionowych lameli – inspirowane jest garniturem pinstripe. W chromowane obramowanie kraty wkomponowano napis Maybach. Najnowszy koncept, EQS Maybach, prezentuje całkowicie elektryczną interpretację kraty – płynnie zintegrowaną płytą radarową.

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+

Grill Mercedesa nowej generacji

Napęd akumulatorowo-elektryczny oznacza, że nie ma już potrzeby umieszczania chłodnicy z przodu pojazdu, ale nadal potrzebne są wloty powietrza. Projektanci mają jednak swobodę umieszczenia ich w innym miejscu, co otwiera możliwość stworzenia zupełnie nowej, charakterystycznej stylistyki przodu pojazdu. Mercedes w miejscu kratki umieścił tzw. Black Panel z centralnie umieszczoną gwiazdą, która płynnie łączy się z reflektorami. W projekcie zastosowano drobiazgowe wzory gwiazd, które tworzą subtelny, trójwymiarowy efekt. Różnice w szczegółach projektu nadają modelom EQ indywidualny charakter, odróżniający je od innych modeli Mercedesa. Czarny panel i reflektory są połączone poziomym pasem światła. Podczas gdy charakterystyczne światła do jazdy dziennej sedana EQS są identyfikowane przez trzy kropki świetlne, w sygnaturze SUV-a EQS występują już trzy trójkąty.

Black Panel daje również powierzchnię do integracji różnych czujników, które są niezbędne do warunkowo zautomatyzowanej jazdy w przyszłości. Należą do nich ultradźwięki, kamery, radar i lidar. W gwiazdę Mercedesawbudowana jest jedna kamera dla aktywnego asystenta odległości Distronic. Za czarnym panelem w modelach EQE i EQS znajduje się zaawansowana technologia dla funkcji Drive Pilot. 

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię