Mercedes E Klasa nie będzie już rozwijany w wersji z silnikiem spalinowym. Niemiecki koncern pokazał nową odsłonę samochodu w wersji hybrydy typu plug-in. Od 2024 roku samochód będzie wyłącznie w wersji elektrycznej i będzie to kolejny elektryk w portfolio Mercedesa.
Mercedes E Klasa w wersji plug-in
W 2023 roku Mercedes-Benz otworzy nowy rozdział dla biznesowego sedana. Architektura elektryczna daje jednak nowe i wszechstronne, cyfrowe doświadczenie użytkownika. Pierwsze egzemplarze serii 214 trafią do Europy już jesienią 2023 roku.
Wraz z premierą nowej serii E na jesieni 2023 roku, Mercedes-Benz zaproponuje trzy modele hybrydowe plug-in i będzie to czwarta już generacja kultowego samochodu. Modele E 300 e i E 300 e 4MATIC mają mieć napęd elektryczny 95 kW i akumulator 25,4 kWh oraz zapewniać zasięg WLTP na poziomie od 95 do 115 kilometrów, w zależności od wersji. Model E 400 e 4MATIC ma z kolei moc 280 kW (381 KM).
Seria E może osiągnąć prędkości do 140 km/h w trybie czysto elektrycznym, po czym włączy się silnik spalinowy. Silnik benzynowy to czterocylindrowa jednostka o pojemności 2 litrów. W modelu E 300 generuje on moc 150 kW, a w modelu E 400 185 kW.
Akumulator
Bateria składa się z 96 ogniw. Zainstalowany w Mercedesie E Klasy system ma wysoką gęstość mocy, dlatego też bateria otrzymała system chłodzenia wewnętrznego i dzięki temu układ zarządzania temperaturą może regulować temperaturę akumulatora. Samochód można ładować prądem stałym z mocą do 55 kW i całkowicie rozładowana bateria może być naładowana w około 30 minut. Do ładowania prądem zmiennym zainstalowano ładowarkę pokładową o mocy 11 kW.
Producent uważa, że dzięki zwiększonemu zasięgowi klienci powinni mogli realizować większość swoich codziennych tras bez użycia silnika spalinowego. Hybrydowy program jazdy traktuje priorytetowo jazdę elektryczną na trasach w obszarach miejskich. Dwa dodatkowe programy jazdy – „Battery Hold” i „Electric”- służą do utrzymywania wysokiego poziomu naładowania baterii zaś „Electric” do czysto elektrycznej jazdy.
Mercedes E Klasa tylko na prąd
Nowa klasa E, wewnętrznie określana jako W214 (sedan) i S214 (kombi), to ostatni nowy model tej klasy zbudowany z napędem spalinowym. Wszystkie kolejne serie modelowe począwszy od 2024 roku, będą opierać się na architekturze elektrycznej.
Wymiary
Klasa E o długości 4,95 metra, w przeciwieństwie do swojego elektrycznego odpowiednika EQE. Ponieważ rozstaw osi zwiększył się o dwa centymetry do 2,96 metra w porównaniu z poprzednią generacją, przestrzeń wnętrza jest większa. W stosunku do poprzedniej wersji kierowca nad głową zyskuje w nowej odsłonie pięć milimetrów miejsca więcej.
Osoby na tylnej kanapie także mają więcej miejsca i wynika to z większego rozstawu osi o dwa centymetry. Przestrzeń na kolana i nogi zwiększyła się odpowiednio o 10 i 17 milimetrów. Wzrost szerokości podłokietników z tyłu jest jeszcze większy i wynosi teraz 1519 milimetrów. Jest to wzrost o 25 milimetrów i daje poziom podobny do S Klasy. Pojemność bagażnika wynosi do 540 litrów.
MBUX Superscreen jako wyróżnik wystroju wnętrza
Deska rozdzielcza stanowi o cyfrowym doświadczeniu pasażera we wnętrzu auta. Mercedes E Klasy wyposażony jest w opcjonalny ekran dla pasażera z przodu, a szklana powierzchnia MBUX Superscreen rozciąga się na centralny wyświetlacz. Ekran w polu widzenia kierowcy jest oderwany od niego. W modelach bez wyświetlacza pasażera ekran kończy się na środku.
Przednia część deski rozdzielczej jest podświetlana przez listwę świetlną Active Ambient Lighting i rozciąga się ona od przedniej szyby, do drzwi poprzez słupki A. Daje to wrażenie dużej przestrzeni. W górnej części paneli drzwi znajduje się pozornie wolnostojąca tablica kontrolna, której wygląd nawiązuje do szklanych powierzchni ekranów.
Z dolną częścią deski rozdzielczej łączy się z kolei środkowa konsola. Tworzy ona jednolitą całość. Z przodu, znajduje się schowek z pokrywą i uchwytami na kubki. W tylnej części konsoli środkowej znajduje się miękko wyściełany podłokietnik i ma on zwiększać komfort z jazdy.
Nowa Klasa E jest dostępna opcjonalnie z pakietem Technology i obejmuje on zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC wraz z płynną regulacją tłumienia ADS+ oraz układ kierowniczy tylnej osi. Zawieszenie stara się zachowywać prześwit samochodu na stałym poziomie i jest to niezależne od jego obciążenia. W razie potrzeby dokonuje zmian.
Auto zachowuje zwinność dzięki układowi kierowniczemu na tylnej osi i towarzyszącemu mu bezpośredniemu przełożeniu na osi przedniej, które są opcjonalne. Kąt skrętu przy tylnej osi wynosi 4,5 stopnia i jego promień zmniejsza się nawet o 90 centymetrów.
Sukces Mercedes E Klasa
Producent od 1946 roku wypuścił ze swoich fabryk ponad 16 milionów pojazdów klasy średniej-wyższej. W czasach powojennych wznowiono produkcję modelu 170 V (W 136), który pojawił się po raz pierwszy w 1936 roku. Saloon pojawił się na ulicach w 1947 roku i był on pierwszym autem osobowym Mercedesa wypuszczonym już po wojnie. Model 180 (W 120) z 1953 roku z samonośnym nadwoziem „Ponton” wprowadził nowe rozwiązania techniczne.
Pierwszymi samochodami, które nosiły nazwę Klasy E, były produkowane od 1984 r. do 1995 r. auta serii 124. Twarz z „podwójnymi reflektorami” była cechą serii modelowej 210 wprowadzonej na rynek w roku 1995. W 2002 roku wprowadzono klasę E serii 211. Siedem lat później pojawiły się na rynku kolejne serie modelowe 212 oraz 207. Tutaj pojawiła się także wersja bez dachu i coupe. W 2016 roku zadebiutował Mercedes-Benz E-Class serii 213 i rok później samochód pojawił się jako wersja all-terrain.