VISION EQXX bije własny rekord podczas podróży drogowej ze Stuttgartu do Silverstone w Wielkiej Brytanii. Auto na jednym ładowaniu akumulatora przyjechało 1 202 km.
- Mercedes VISION EQXX przejechał 1202 km na jednym ładowaniu
- Samochód wyruszył ze Stuttgartu do Silverstone w Wielkiej Brytanii
- Na torze w Silverstone za kierownicą VISION EQXX zasiał kierowca Formuły E – Nycz de Vries
Mercedes VISION EQXX – 1202 km na jednym ładowaniu
Mercedes-Benz VISION EQXX bije swój własny rekord wydajności jazdy w rzeczywistych warunkach, pokonując ponad 1000 km na jednym ładowaniu akumulatora. Po swojej dziewiczej jeździe ze Stuttgartu do Cassis w kwietniu, samochód ustawił poprzeczkę jeszcze wyżej, pokonując trasę o długości 1 202 km ze Stuttgartu do Silverstone w Wielkiej Brytanii.
Po pokonaniu autostrady, VISION EQXX przekroczył granicę francuską w pobliżu Strasburga, a następnie przejechał przez północną Francję z prędkością autostrady do Calais, gdzie wjechał do Eurotunelu. Kontynuując swoją podróż w Wielkiej Brytanii, samochód pojechał autostradą M25 wokół Londynu, a następnie zatrzymał się na Mercedes-Benz Grand Prix w Brackley. Na miejscu czekali na niego eksperci Formuły 1 i Formuły E, którzy tworzyli zastosowany w samochodzie układ napędowy.
Dalej VISION EQXX pojechał na Silverstone, gdzie wsiadł do niego gość specjalny, kierowca Nyck de Vries. Holender, który ściga się w zespole Mercedes -EQ Formuły E. Na kultowym brytyjskim torze rozwinął maksymalną prędkość 140 km/h. Wykorzystując okazję, przejechał 11 okrążeń. Podczas całej podróży VISION EQXX korzystał ze swojego innowacyjnego systemu zarządzania termicznego, aby osiągnąć średnie zużycie na poziomie 8,3 kWh/100 km w warunkach dużego natężenia ruchu i letnich temperatur.
Długodystansowe przejazdy VISION EQXX dostarczają ekspertom z działu badawczo-rozwojowego cennych danych do prowadzonego obecnie programu rozwojowego.
– Podróż trwa dalej. Po raz kolejny VISION EQXX udowodnił, że na jednym ładowaniu akumulatora może bez problemu przejechać ponad 1000 km, tym razem w zupełnie innych warunkach. Ponieważ Mercedes-Benz dąży do tego, by do 2030 r. samochody w pełni elektryczne jeździły wszędzie tam, gdzie pozwalają na to warunki rynkowe, ważne jest, by pokazać światu, co można osiągnąć dzięki połączeniu najnowocześniejszej technologii, pracy zespołowej i determinacji – mówi Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. technologii odpowiedzialny za rozwój i zaopatrzenie.
Elektryczny VISION EQXX – pierwszy rekord w kwietniu
W kwietniu 2022 roku VISION EQXX podczas swojego pierwszego rekordu pokonał 1 008 km ze Stuttgartu do Cassis na francuskim wybrzeżu Morza Śródziemnego. Auto jechało przy zakresie temperatur: od 3-18 stopni Celsjusza. Średnie zużycie energii wynosiło 8,7 kWh/100 km.
Tym razem profil trasy nie obejmował niższych temperatur ani wymagających scenariuszy zużycia energii i rekuperacji, jakie oferują Alpy. Głównym wyzwaniem podczas tej podróży były letnie temperatury dochodzące do 30 stopni Celsjusza w połączeniu ze zwiększonym natężeniem ruchu w okolicach Stuttgartu i w południowo-wschodniej Anglii.
System chłodzenia w VISION EQXX
Sprawność elektrycznej jednostki napędowej oznacza, że wytwarza ona jedynie minimalną ilość ciepła. Dzięki temu układ zarządzania termicznego jest niezwykle mały i lekki. Starannie zaprojektowana interakcja między osłonami aerodynamicznymi, zaworami płynu chłodzącego i pompami sprawia, że elektryczny zespół napędowy utrzymuje najbardziej efektywną równowagę temperaturową przy minimalnych kosztach energii.
Układ obejmuje połączenie innowacyjnego zarządzania przepływem powietrza i płyty chłodzącej zamontowanej w podłodze pojazdu, co pozwala na wykorzystanie powietrza przepływającego wzdłuż dolnej części VISION EQXX. Jest to najbardziej efektywny pod względem aerodynamicznym sposób utrzymania chłodzenia elektrycznego zespołu napędowego w normalnych warunkach, pozwalający na zwiększenie zasięgu o około dwa procent w najbardziej aerodynamicznym trybie.
Przyjazd na Silverstone – 1 202 kilometrów na jednym ładowaniu
W drodze powrotnej na Silverstone, VISION EQXX odwiedził siedzibę zespołu Formuły 1 Mercedes-AMG PETRONAS w Brackley. Na torze na samochód czekał kierowca wyścigowy Mercedes-EQ Formuły E, Nyck de Vries. 27-letni Holender, który w ostatnich dwóch sezonach odniósł cztery zwycięstwa w Formule E, ma duże doświadczenie w wydobywaniu wydajności z zaawansowanego elektrycznego układu napędowego. De Vries rozpędził elektryka do maksymalnej prędkości 140 km/h.
Mercedes VISION EQXX – pół roku od premiery
Mercedes VISION EQXX został zaprezentowany styczniu 2022 roku. Mercedes zaprezentował samochód na targach Consumer Electronics Show w Las Vegas. Koncepcyjny model elektrycznego Mercedesa VISION EQXX powstał w 1,5 roku. Vision EQXX jest także zasilany liczbą 117 ogniw słonecznych, zainstalowanych na dachu. Opracowany we współpracy z naukowcami dach słoneczny, ma zrównoważyć odpływ energii w systemie wysokiego napięcia, jednocześnie zwiększając zasięg. Według Mercedesa ogniwa słoneczne zwiększają zasięg nawet do 25 km na długich trasach, w idealnych warunkach słonecznych.
We wnętrzu Vision EQXX znajduje się ogromny 47,5-calowy ekran, który rozciąga się na całą szerokość pojazdu. W przeciwieństwie do Hyperscreen, który jest połączeniem trzech oddzielnych ekranów umieszczonych w jednym solidnym, 56-calowym kawałku szkła, ekran Vision EQXX jest jednoczęściowym wyświetlaczem, który będzie również miał rozdzielczość 8K i będzie mógł najnowocześniejszą grafikę.