Volkswagen przedstawił swój nowy model studyjny samochodu elektrycznego – ID.LIFE. Auto zostało pokazane w czasie Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych IAA MOBILITY 2021 w Monachium. Auto naszpikowane jest elektroniką, a dostęp do niego…strzeże kamera, która rozpoznaje twarz.
- Volskwagen ID.LIFE mierzy ponad 4 metry
- Dostępu do samochodu strzeże kamera z systemem rozpoznawania twarzy
- ID.LIFE posiada także konsolę do gier
- ID.LIFE został stworzony z materiałów pochodzących z recyklingu
Nowy ID.LIFE od Volkswagena
Nowe ID.LIFE mierzy nieco ponad 4 metry. W samochodzie można znaleźć wiele najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych. Dostępu do auta strzeże kamera z systemem rozpoznawania twarzy. W kieszeniach drzwi producent umieścił indukcyjne ładowarki do smartfonów. Kamery i ekrany zastępują w ID.LIFE zarówno lusterka zewnętrzne, jak i lusterko w kabinie. Zmianą biegów, kierunkowskazami, sygnałem dźwiękowym i wycieraczkami steruje się za pomocą dotykowego pola na sześciokątnej kierownicy. Podłączenie smartfona do systemu obsługi samochodu umożliwia kierowcy łatwe sterowanie nawigacją oraz funkcjami służącymi rozrywce i informacji, a także zapewnia dostęp online do wszystkich danych na temat pojazdu.
Volkswagen ID.LIFE – co w środku?
ID.LIFE ma także wiele do zaoferowania w aspekcie rozrywki. Na jego pokładzie znajdują się konsola do gry i projektor wideo. Ekran wysuwa się z tablicy rozdzielczej. Można również korzystać z innych, dodatkowych urządzeń podłączając je do 230 woltowego, 16-amperowego gniazdka w kabinie. Składane oparcia przednich foteli mogą służyć jako podparcie dla nóg pasażerów wygodnie usadowionych na tylnej kanapie z oparciem rozłożonym tak, że filmy można oglądać w pozycji półleżącej. Po całkowitym złożeniu oparć przednich i tylnych siedzeń wnętrze ID.LIFE zmienia się w wygodne miejsce do spania.
Volkswagen ID.LIFE – światła
Z przodu ID.LIFE – w miejscu, w którym w zwykłych autach znajdują się osłona chłodnicy i reflektory – umieszczono panel przepuszczający światło. W ciągu dnia widać na nim trzy okręgi z satynowego szkła i łączącą je świetlną linię. Dwa zewnętrzne okręgi pełnią funkcję świateł pozycyjnych i do jazdy dziennej, środkowy jest obramowaniem dla emblematu Volkswagena. W nocy włączane są matrycowe reflektory LED również znajdujące się za przezroczystym panelem. Taki sam świetlny wzór pojawia się z tyłu samochodu. W środku obydwu zewnętrznych okręgów umieszczono tam światła hamowania.
Volkswagen ID.LIFE – auto z recyklingu
W ID.LIFE świadomie zrezygnowano ze skomplikowanych połączeń materiałowych, żeby nie utrudniać późniejszego recyklingu. W lakierze pokrywającym nadwozie ID.LIFE wykorzystano zabarwione na niebiesko drewniane wióry, które nadają bieli atrakcyjny odcień. Tkanina, którą pokryto przednią maskę i dach samochodu ma charakterystyczny wzór rombu i została w stu procentach wykonana z tworzywa uzyskanego w wyniku recyklingu plastikowych butelek PET. Można ją przytwierdzić do karoserii bez dodatkowych wzmocnień, stabilność tkaninie zapewniają komory z powietrzem pod odpowiednim ciśnieniem.
Do produkcji opon Volkswagena ID.LIFE wykorzystano m.in. kauczuk wyprodukowany zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, krzemionkę z łusek ryżu, olej i żywice roślinne, a także kauczuk pochodzący z recyklingu. Skład komponentów z 37-procentową zawartością surowców odnawialnych i pochodzących z odzysku sprawia, że opór toczenia opony jest mniejszy (unijne oznaczenie A). Opony te mają ponadto wyjątkowo niski poziom hałasu – obydwie cechy doskonale odpowiadają charakterowi ID.LIFE jako modelu stworzonego z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju.
Volkswagen ID.LIFE – ekologiczne materiały
We wnętrzu ID.LIFE zrezygnowano z tworzywa sztucznego produkowanego w konwencjonalny sposób. Zamiast niego zastosowano materiały pochodzenia naturalnego oraz z recyklingu. Drewniane obramowanie tablicy rozdzielczej i przedniej szyby oraz kanapy i szyby z tyłu auta wykonano z certyfikowanego surowca ze znakiem FSC (Forest Stewardship Council). Tkanina ArtVelours Eco użyta do pokrycia foteli i wewnętrznej strony drzwi składa się w 71 procentach z tworzywa uzyskanego z recyklingowanych butelek PET i włókien ze zużytych t-shirtów. Fioletowa nić, z której wykonano ozdobne szwy, także została zrobiona wyłącznie z tworzywa z butelek typu PET. Proszek ze zmielonych starych opon jest z kolei jednym z głównych składników lakieru (Rubber Paint Lack) nadającego oryginalną strukturę elementom w okolicach progów i drzwi Volkswagena ID.LIFE.
ID.LIFE wyróżnia się nie tylko oryginalnym wnętrzem, lecz także systemem elastycznego zarządzania energią. Za pewien czas auta z rodziny ID. będą miały zdolność zarówno pobierania energii, jak i jej oddawania. Akumulator będzie więc nie tylko pobierał prąd z sieci, lecz także w razie potrzeby będzie w stanie przekazać go z powrotem do obiegu energetycznego w gospodarstwie domowym (Vehicle to Home) albo do sieci energetycznej (Vehicle to Grid).
Zobacz też: