Pininfarina i Izera będą pracowały nad gamą modeli samochodów elektrycznych. Izera zakomunikowała dziś, że włoskie studio projektowe jest zaangażowane w polski projekt. Izera podkreśla, że z ramienia ElectroMobility Poland za design aut odpowiedzialni są Tadeusz Jelec oraz Mariusz Bekas. 

  • Pininfarina i Izera będą razem pracować nad gamą samochodów
  • Włoskie studio pomoże Polakom przy opracowywaniu trzech samochodów
  • W listopadzie 2022 roku ogłoszono, że Izera powstanie na chińskiej platformie

Pininfarina i Izera

Pininfarina i Izera wspólnie pracują nad kompleksowym projektem trzech modeli aut elektrycznych. Mają to być: elektryczny SUV, hatchback oraz kombi. EMP wskazuje, że współpraca trwa de facto od listopada 2022 roku. Mimo tego dopiero dziś oficjalnie podano tę informację. Ogłoszeniu o współpracy towarzyszyły warsztaty z projektowania oraz zapowiedź programu stażowego w Turynie. Będzie on realizowany przez EMP i Pininfarinę, a jest skierowany do młodych projektantów. 

Pininfarina i Izera – jak będzie wyglądać współpraca?

Za obszar designu z ramienia polskiej spółki ElectroMobility Poland oraz koordynację prac z biurem Pininfariny odpowiadają Tadeusz Jelec i Mariusz Bekas. Współpraca pomiędzy obiema firmami obejmuje:

  • projekt nadwozia, 
  • wnętrza,
  • HMI (Human Machine Interface)

Współpraca pomiędzy Pininfariną i Izerą będzie dotyczyła całej gamy modelowej, składającej się z trzech samochodów. Auta elektryczne będą zbudowane na bazie platformy SEA, która będzie dostarczona przez chińską firmę Geely. 

— Możliwość współpracy z utytułowanym i doświadczonym partnerem o unikalnych kompetencjach takim jak Pininfarina to kolejny ważny krok na drodze do seryjnej produkcji Izery. Jako nowa marka musimy szukać swoich przewag na bardzo konkurencyjnym rynku, a ponadczasowy, atrakcyjny design ma być jedną z cech, które wyróżnią Izerę — mówi Łukasz Maliczenko, dyrektor rozwoju technicznego produktu w EMP. 

Pininfarina car
Pininfarina i Izera nawiązują współpracę

Maliczenko dodaje, że współpraca projektantów Izery z doświadczonym zespołem Pininfariny to gwarancja, że stylistyka Izery powstanie przy zachowaniu najwyższych standardów branżowych. 

— Kooperacja Izery z kolejnym partnerem o renomie i ugruntowanej pozycji w branży to jasny sygnał dla rynku, że projekt jest na dobrej ścieżce i rozwija się zgodnie z planem i przyjętymi założeniami — dodał. 

Marco Giumentaro creative senior manager w Pininfarinie wskazywał z kolei, że praca nad stworzeniem nowej rodziny pojazdów dla nowej marki jest wyzwaniem dla zespołu projektowego. Dodaj także, że zgranie pomiędzy zespołami pozwoliło na rozszerzenie współpracy o program stażowy, który zapewni dwóm utalentowanym studentom unikalne doświadczenie trzech miesięcy pracy w najsłynniejszym na świecie włoskim centrum. 

Pininfarina Battista

Pininfarina i Izera — co mówi główny projektant Izery?

Tadeusz Jelec główny projektant Izery wskazywał, że współpraca z Pininfariną otwiera przed Izerą możliwości, których jako nowa marka jeszcze nie posiada.

— Zyskujemy dostęp do kompetencji, kadr i zaplecza niezbędnego do tego, aby realizować przyjęte przez nas kierunki prac nad stylistyką Izery. My wyznaczamy kierunek, a nasi partnerzy odegrają kluczową rolę w rozwijaniu i osiąganiu stawianych celów. Celem naszej współpracy jest sięgnięcie do stylistycznego DNA, które zaprezentowaliśmy, przedstawiając publicznie prototypy demonstracyjne Izery w 2020 roku i aktualnie wypracowanego języka stylistycznego marki w odniesieniu do parametrów platformy, na której powstaną nasze pojazdy oraz trendów dostrzegalnych na tylu. Jestem przekonany, że z połączenia naszej wizji oraz międzynarodowego doświadczenia i talentu Pininfariny powstaną samochody, które będą cieszyć się powodzeniem u europejskich klientów – mówił Tomasz Jelec.

Polska Izera na chińskiej platformie

W listopadzie 2022 roku Izera podała, że będzie zbudowana na chińskiej platformie SEA. Zastosowanie chińskiej platformy SEA będzie pierwszym jej zastosowaniem w samochodach spoza Grupy Geely. Chińska firma ma spore doświadczenie w produkcji samochodów elektrycznych. W ramach Zhejiang Geely Holding Group funkcjonują takie marki jak Geometry, ZEEKR, czy Geely. Chińska firma ma także udziały w szwedzkim Volvo i marce Polestar, a także brytyjskim Lotusie i Aston Martinie.

Platforma SEA Geely

Platforma SEA została zaprezentowana we wrześniu 2020 roku. Została ona zaprojektowana specjalnie z myślą o autach elektrycznych. Platforma SEA Geely daje szerokie możliwości, bo można na niej budować zarówno samochody z segmentu A oraz segmenty E. Możliwy rozstaw osi sięga od 1 800 mm do 3 300 mm.

Polskie auto elektryczne Izera — kolejny krok naprzód

Izera to polska marka samochodów elektrycznych. Spółka powstała już w 2016 roku. Pierwotnie powstała ona z inicjatywy państwowych gigantów energetycznych: Enei, Energi, Tauronu i PGE. W 2021 roku nowe akcje ElectroMobility Poland zostały objęte przez Skarb Państwa. Warto podkreślić, że w 2020 roku EMP zaprezentowało nazwę marki oraz dwa koncepcyjne modele – był to SUV i hatchback. Zapowiadano wówczas, że auto wejdzie do produkcji w 2023 roku.

Zobacz też: Nowy bolid formuły E Porsche 99X Gen3

https://autoelectromoto.pl/wp-content/uploads/2022/11/228609_en_3000000.mp4

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię