Polestar 4 w sprzedaży w Europie i Australii. Po pierwszych dostawach w Chinach pod koniec 2023 roku, ruszyła teraz sprzedaż online nowego elektryka. Jego cena zaczyna się od 63 200 euro. Pierwsze dostawy będą miały miejsce w sierpniu 2024 roku. 

Polestar 4 w sprzedaży

Polestar 4 przekształca aerodynamikę coupé i przestrzeń SUV-a w nowy gatunek SUV-a coupé. Elementy stylistyczne po raz pierwszy widoczne w samochodach koncepcyjnych Polestar przeniesiono do produkcji. Polestar 4 zajmuje pozycję pomiędzy modelami Polestar 2 a Polestar 3 pod względem rozmiaru i ceny. 

Polestar 4 w sprzedaży w Europie

Polestar 4 — Wydajność 

Nowy model to najszybszy samochód produkcyjny, jaki marka do tej pory opracowała. Sprint od 0 do 100 km/h można osiągnąć w zaledwie 3,8 sekundy, a maksymalna moc wynosi 400 kW (544 KM). Silniki wykonano w konstrukcji magnesu trwałego, synchronicznego. Dostępne są zarówno warianty dwu-, jak i jednomotorowe, przy czym w przypadku jednego silnika, auto ma napęd na tylne koła.

Zawieszenie półaktywne występuje w wersji dwusilnikowej, dodając dodatkową warstwę regulacji między komfortem a dynamiką osiągów. Koła otrzymały rozmiar od 20 do 22 cali, a opony dostarczają firmy Pirelli i Michelin, w zależności od konfiguracji. Do obu wersji montowana jest bateria o pojemności 100 kWh. Wersja Long range Dual motor ma moc 400 kW (544 KM), moment obrotowy 686 Nm. Wstępny zasięg samochodu to 580 km wg norm WLTP. Sprzęgło rozłączające pozwala samochodowi odłączyć przedni silnik elektryczny, gdy nie jest potrzebny, aby maksymalizować zasięg i wydajność pojazdu. 

Z kolei wersja Long range Single motor otrzymała silnik o mocy 200 kW (272 KM). Auto posiada moment obrotowy 343 Nm z tyłu oraz wstępny zasięg do 610 km. Auto posiada standardowo zamontowaną pompę ciepła, pozwalająca mu wykorzystać ciepło otoczenia podczas kondycjonowania kabiny i baterii. W wersji Long range Dual motor nowa funkcja optymalizacji jazdy pozwala kierowcy wybrać tryb jazdy zakres lub wydajność. 

Polestar 4 — projekt 

Projekt Polestara 4 posiada kluczowe elementy po raz pierwszy zaprezentowane w modelu koncepcyjnym Polestar Precept. Jest to choćby brak tylnej szyby oraz rozdzielenie podwójnych świateł przednich z podpisem świetlnym Polestar. Efektywność aerodynamiczną zwiększana niski przód, chowane klamki drzwi, płaskie szyby z bezramkowymi oknami. 

Wnętrze Polestara 4

Rozmiary elektrycznego Polestara

Zbudowany na bazie platformy premium Sustainable Experience Architecture (SEA) opracowanej przez Geely Holding, Polestar 4 to SUV coupé klasy D o dużym nadwoziu i długim (2 999 mm) rozstawie osi. Całkowita długość wynosi 4 840 mm, szerokość 2 139 mm, a wysokość 1 534 mm. Proporcje wnętrza są szczególnie widoczne z tyłu, gdzie pasażerowie są otoczeni intymnym wnętrzem, z fotelami wyposażonymi w elektryczną regulację. 

Regulowane oświetlenie otoczenia, inspirowane układem słonecznym, pozwala pasażerom dostosować do własnych potrzeb środowisko jazdy. Dzięki usunięciu tylnej szyby standardowy dach ze szkła o pełnej długości sięga poza głowy pasażerów siedzących z tyłu. Tworzy to unikalną atmosferę wnętrza. Drugi ekran mediów i klimatyzacji zamontowano między przednimi siedzeniami, co ma umożliwić kontrolę tylnego pasa. Lusterko wsteczne zastąpiono ekranem o wysokiej rozdzielczości, który pokazuje obraz w czasie rzeczywistym z kamery zamontowanej na dachu. Daje to znacznie szersze pole widzenia. 

Strumień cyfrowy można dezaktywować, by kierowca mógł zobaczyć tylnych pasażerów, jeśli jest to konieczne. 

Wnętrze i jego materiały zaprojektowano w oparciu o motyw „soft tech”, czerpiąc inspirację z branży modowej i sportowej. Samochód otrzymał nowe kolory nadwozia, takie jak Storm i Electron oraz unikalny nowy kolor wnętrza – Mist. 

Zrównoważony rozwój 

Pod koniec 2023 roku Polestar ujawnił, że Polestar 4 ma najniższy ślad węglowy spośród wszystkich swoich samochodów. Auto jest produkowane w fabryce SEA Geely Holdings w Hangzhou Bay, w Chinach. Łączy ona zieloną energię elektryczną, posiadającą certyfikat I-REC z hydroenergetyką, a także z energią fotowoltaiczną pochodzącą z dachu zakładu. Większe wykorzystanie niskowęglowego aluminium ze smelterów korzystających z energii wodnej pomaga dalej zmniejszyć wpływ auta na klimat. 

Wersja Polestar 4 Long range Single motor ma ślad węglowy wynoszący 19,9 tCO2e, podczas gdy Long range Dual motor ma wynik 21,4 tCO2e. Aluminium stanowi 22,4-24 proc. śladu węglowego, podczas gdy stal i żelazo odpowiadają za 20 proc. Moduły baterii stanowią największy udział w śladzie węglowym, jeśli chodzi o produkcję i rafinację materiałów, sięgający 36-40 proc. Podejście mono-materiałowe, po raz pierwszy przedstawione w koncepcyjnym roadsterze elektrycznym Polestar w 2022 roku, zostało zastosowane w materiałach wnętrza, gdzie wszystkie warstwy pewnych komponentów są produkowane z tego samego materiału bazowego. 

Pozwala to na bardziej efektywne i wydajne recyklingowanie, eliminując konieczność rozdzielania niekompatybilnych materiałów przed samym procesem. Nowe materiały wnętrza obejmują tekstylną dzianinę składającą się w 100 proc. z recyklingowanego PET. Tapicerka z dzianiny dopasowanej jest nową techniką w przemyśle motoryzacyjnym. Po raz pierwszy zaprezentowano ją w samochodzie koncepcyjnym Precept. Tekstylia wykonano w 100 proc. z poliestru pochodzącego z recyklingu. 

Materiały i projekt wnętrza stworzył zespół projektantów Polestar we współpracy ze szkołą tekstylną w Szwecji (Borås Textilhögskolan) i dalej rozwijane z dostawcami. Są one produkowane na wymiar, co minimalizuje ryzyko powstawania odpadów. Wkładki dywanowe wewnętrza wykonano z recyklingowanego PET, a dywaniki podłogowe z ECONYL, który pochodzi z sieci rybackich. 

Polestar 4 w sprzedaży w Europie

System multimedialny

W Polestar 4 system multimedialny zasilany przez Android Automotive OS i platformę Snapdragon Cockpit wykorzystuje teraz 15,4-calowy ekran w orientacji krajobrazowej. Dzięki wbudowanym usługom Google Polestar oferuje wiodące doświadczenie w połączeniu. Bliska współpraca z Google pozwala Polestarowi ciągle posuwać granice systemu. System audio Harman Kardon jest dostępny jako opcja z 12 głośnikami i 1 400-watowym wzmacniaczem kanałowym. Dodatkowe dwa głośniki zagłówka są dodawane do każdego przedniego siedzenia z opcjonalnym Pakietem Nappa – podnosząc ich łączną liczbę do 16. 

Podobnie jak w przypadku innych samochodów Polestar, regularne aktualizacje OTA pozwalają na przesyłanie nowych funkcji i ulepszeń drogą zdalną, eliminując konieczność wizyty w warsztacie celem uzyskania najnowszego oprogramowania. Polestar 4 posiada siedem poduszek powietrznych. Nowe partnerstwa przenoszą inteligentną technologię bezpieczeństwa na pierwszy plan, w tym SuperVision Advanced Driver Assistance System od Mobileye. Łącznie zastosowano dwanaście kamer, jeden radar i dwanaście czujników ultradźwiękowych. System obejmuje kamerę monitorującą kierowcę, która tylko przekazuje dane, ale nie nagrywa filmów. Ma ona jedynie monitorować ruch oczu i głowy kierowcy, aby pomóc uniknąć incydentów związanych ze zmęczeniem lub niezdolnością. 

Wraz z wykrywaniem rąk na kierownicy system monitorowania kierowcy pomaga utrzymać aktywne zaangażowanie w prowadzenie pojazdu, w miarę potrzeb. Przed kierowcą, na wysokości kolumny kierownicy, zamontowano 10,2-calowy wyświetlacz kierowcy, który zawiera informacje o prędkości, baterii i zasięgu. Gdy włączone są różne systemy wspomagające, wirtualne środowisko może pokazywać inne pojazdy na drodze, aktualne funkcje wspomagające jazdę i informacje nawigacyjne. 

Aby zmniejszyć rozproszenie uwagi, wyświetlacz head-up z obszarem projekcji o wielkości 14,7 cala, przekazuje kluczowe informacje o pojeździe, telekomunikacji i nawigacji na przednią szybę, co dodatkowo poprawia skupienie kierowcy. Funkcja „trybu śnieżnego” zmienia kolor tekstu z białego na żółty, poprawiając w ten sposób widoczność.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię