Nowa Alfa Romeo Tonale zjeżdża już z linii montażowych włoskiej fabryki w Pomigliano. Kompaktowy SUV jest produkowany w specjalnej premierowej edycji, która ma trafić na drogi w czerwca.
Alfa Romeo produkuje hybrydowy model Tonale w fabryce w Pomigliano d’Arco
Modele Tonale będą dostarczane klientom od 4 czerwca
Pierwsze wersje Alfa Romeo Tonale to wersja „Edizione Speciale”
Alfa Romeo rusza z Alfą Romeo Tonale
Alfa Romeo ruszyło w końcu marca z produkcją swojego przełomowego hybrydowego modelu Alfa Romeo Tonale. Auto produkowane jest w legendarnej włoskiej fabryce w Pomigliano d’Arco.
Pierwsze egzemplarze nowego kompaktowego SUV-a zjeżdżają już z linii montażowej. Pierwsze dostawy do klientów rozpoczną się ok. 4 czerwca. Pierwsze egzemplarze Tonale oferowane będą w wersji „Edizione Speciale”, z bardziej luksusową konfiguracją wnętrza.
Tonale „Edizione Speciale” będzie dostępne w konfiguracji hybrydowej ze 130-konnym, 1,5-litrowym 4-cylindrowym silnikiem, 20-calowe felgi aluminiowe z czerwonymi zaciskami hamulcowymi.
Zamówienia na Tonale zostały uruchomione 22 marca.
Nowe Alfa Romeo Tonale
Ostateczny wygląd nowego Tonale jest wierny samochodowi koncepcyjnemu, z którego czerpie swoje początki. Auto zostało zaprojektowane przez centrum stylistyczne Centro Stile Alfa Romeo.
Alfa Romeo Tonale ma pokazać przyszłościowy design marki, przedstawiając nowe kanony stylistyczne, które znajdą odzwierciedlenie w przyszłych modelach Alfy Romeo. Pięciootworowe felgi aluminiowe, deska rozdzielcza, trójramienna sportowa kierownica i sinusoidalne reflektory – to tylko niektóre elementy, jakie możemy znaleźć w nowej Alfie.
Nową Alfę Romeo cechują stosunkowo kompaktowe wymiary – 4,53 m długości, 1,84 m szerokości i wysokość 1,6 m.
Alfa Romeo Tonale – odzwierciedlenie modelu koncepcyjne w aucie seryjnym
Nowa Alfa Romeo Tonale to ewolucja samochodu koncepcyjnego zaprezentowanego po raz pierwszy podczas salonu samochodowego w Genewie w 2019 roku. Centro Stile Alfa Romeo zapewniło ciągłość specyfikacji samochodu koncepcyjnego, w samochodzie produkcyjnym, który łączy klasyczne cechy stylistyczne Alfy Romeo, zinterpretowane na nowo w imię nowoczesności, z cechami włoskiego designu.
Linia GT
Boki auta wyróżniają się wydłużoną krzywizną poniżej listwy bocznej, znaną „linią GT”, która biegnie od tyłu auta aż do reflektorów, nadając definicję karoserii i profilowi samochodu. W dolnej części, specjalne wymodelowanie powierzchni nadaje karoserii dodatkowej atletyki.
Alfa Romeo podkreśla, że wszystkie te charakterystyczne elementy są głęboko zakorzenione w DNA marki. Pod względem modelowania Alfa Romeo Tonale przywodzi na myśl modele takie jak 8C Competizione.
Wygląd nowej Alfy Romeo
Na unikalną linię przodu samochodu składa się wiele elementów. W górnej części przodu uwagę zwracają reflektory „3+3” inspirowane SZ Zagato i samochodem koncepcyjnym Proteo. Reflektory „3+3” z nową, w pełni adaptacyjną matrycą LED zostały opracowane we współpracy z firmą Marelli.
Trzy moduły tworzą wyjątkową linię frontu samochodu i jednocześnie mieszczą w sobie światła drogowe, dynamiczne kierunkowskazy oraz funkcję powitania i pożegnania (która jest aktywowana, gdy kierowca włącza lub wyłącza samochód).
Tonale posiada także adaptacyjne światła drogowe, które dostosowują światła mijania do prędkości i konkretnych warunków jazdy. Zastosowano w nich bezodblaskową technologię segmentową świateł drogowych, która automatycznie wykrywa ruch z przodu i nadjeżdżający z przeciwnego kierunku samochód.
Oświetlenie boczne
Trzeci moduł świateł jest automatycznie aktywowany podczas skręcania w celu zapewnienia oświetlenia bocznego. Technologie te zapewniają większą wydajność – pod względem trwałości i oszczędności energii, przy dwukrotnie większym natężeniu światła niż konwencjonalne żarówki halogenowe o niższym poziomie emisji – oraz większe bezpieczeństwo, przy mniejszym zmęczeniu oczu i lepszym komforcie jazdy.
Nowe felgi Alfy Romeo Tondale
Nowe felgi aluminiowe Teledial, bardzo cenione w samochodzie koncepcyjnym, będą dostępne w modelu produkcyjnym Tonale. Jest to przeróbka motywu perforowanej tarczy telefonicznej, która jest wynikiem ewolucji, rozpoczętej się w latach 60-tych od kultowych samochodów Alfa Romeo, takich jak 33 Stradale.
Z biegiem czasu perforacje na wzorze obręczy kół były stopniowo powiększane – najpierw w celu dostosowania do rozwiązań technicznych i koncepcji modeli, a następnie coraz ściślej były związane z potrzebami chłodzenia hamulców. Tonale jest dostępny z 17, 18, 19 i 20-calowymi felgami aluminiowymi, które podkreślają sylwetkę modelu.
Wnętrze samochodu
Wnętrze Tonale czerpie inspirację z wyścigowego dziedzictwa Alfy Romeo. We wnętrzu znajdujemy ukośnyy tunel, lekko pofałdowaną deskę rozdzielczą i przyrządy skierowane w stronę kierowcy. Wszystkie elementy sterujące znajdują się na wyciągnięcie ręki kierowcy i są łatwo dostępne – zarówno te fizyczne, jak i cyfrowe dostępne z centralnego wyświetlacza.
Charakterystyczne elementy nowego modelu to teleskopowa tablica przyrządów oraz kompaktowa kierownica, która jest również ozdobiona ekskluzywnymi aluminiowymi manetkami zmiany biegów.
Selektor trybu jazdy, centralne nawiewy klimatyzacji, zewnętrzne otwory wentylacyjne w kształcie turbiny, centralny tunel i uchwyty są ozdobione fakturą diamentu wykonaną w procesie precyzyjnej obróbki mechanicznej z grawerowaniem laserowym. Ergonomiczne siedzenia są stworzone do codziennego użytku, obite neoprenową tkaniną powszechnie spotykaną w odzieży sportowej.
Wersje Alfy Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale dostępna jest w dwóch wersjach wyposażenia – Super i Ti. Wersja Super, obejmuje pakiet Sprint, który kryje w sobie liczne opcje o silnie sportowym charakterze. Wykończenie Ti – podkreśla elegancki charakter Tonale.
Tonale jako hybryda
Alfa Romeo Tonale jest dostępna w wersji hybrydowej. Dostępne są dwa poziomy elektryfikacji – pełna hybryda i hybryda typu plug-in, co oznacza wykonanie pierwszego kroku w procesie elektryfikacji gamy Alfy Romeo.
W Tonale w wersji hybrid debiutuje hybrydowy silnik o zmiennej geometrii Turbo (VGT) o mocy 160 KM. Wersja jest wyposażona w napęd na przednie koła. Auto posiada siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynię biegów Alfa Romeo TCT i 48-woltowy silnik elektryczny 15 kW 55 Nm P2. Do tego w napędzie hybrydowym dołączona jest 1,5-litrowy silnik spalinowy.
Wrażenie auta elektrycznego
Alfa Romeo zdecydowała się na takie rozwiązanie techniczne, by zaoferować autentyczne wrażenia zelektryfikowania samochodu. Skrzynia biegów umożliwia rozruch i jazdę w trybie elektrycznym przy niskich prędkościach oraz podczas parkowania.
Punktem wejścia do świata Tonale jest 130-konna wersja hybrydowa, wyposażona w nowy czterocylindrowy, 1,5- litrowy silnik benzynowy turbodoładowany , o mocy 130 KM i momencie obrotowym 240 Nm.
Wersja plug-in
Wyjątkowy układ napędowy plug-in został zastosowany w najbogatszej wersji – hybrydzie typu plug-in Q4 o mocy 275 KM – najmocniejsza wersja w gamie pod względem osiągów i poziomu elektryfikacji. Zaawansowany system hybrydowy łączy 1,3-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy MultiAir z rodziny Global Small Engine, który napędza przednie koła, podczas gdy silnik elektryczny jest połączony z kołami tylnymi.
Przyczepność na śniegu i lodzie
Napęd na cztery koła, który ma zapewnić Alfie Romeo idealną przyczepność w czasie jazdy po śniegu i na lodzie. Połączenie silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym, daje wyższy moment obrotowy, niż samochód z konwencjonalnym silnikiem spalinowym, co przekłada się na dynamizm samochodu.
Alfa Romeo Tonale – akumulator, zasięg, dane pojazdu
System posiada akumulator 15,5 kWh. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,2 sekundy. Tonale Q4 na silniku elektrycznym ma zasięg do 80 km w cyklu miejskim i ponad 60 km w cyklu mieszanym. Pełne naładowanie akumulatora zajmuje 2,5 godziny przy użyciu szybkiej ładowarki 7,4 kW.
Silnik z turbodoładowaniem
Alfa Romeo podaje, że nowy 4-cylindrowy silnik z turbodoładowaniem został zaprojektowany tak, by jak najlepiej nadawał się do użytku hybrydowego oraz zoptymalizowania termodynamiki i zmniejszenia zużycia paliwa. Posiada również całkowicie nowy system bezpośredniego wtrysku, działający pod ciśnieniem do 350 barów.
Konstrukcja i rozkład masy
Jednym z głównych celów projektu Alfy Romeo Tonale było osiągnięcie maksymalnej przyjemności z jazdy. Jednym z elementów, który przyczynił się do realizacji tego zadania, jest odpowiedni rozkład masy między dwiema osiami. Wymagało to specjalnego zarządzania masą i materiałami, co zostało wykonane zarówno poprzez pracę nad układem samochodu, jak i umieszczenie wszystkich cięższych komponentów na tyle w centralnym położeniu, na ile było to możliwe. Auto chciało swoją konstrukcją nawiązać do samochodów sportowych, bez konieczności rezygnowania z komfortowego podróżowania.
Hamulce w nowej Alfie
Nowa Alfa Romeo Tonale wykorzystuje zintegrowany układ hamulcowy (IBS) – innowacyjny system elektromechaniczny, który łączy kontrolę stabilności z konwencjonalnymi hamulcami. Integracja elektroniki i mechaniki, znaczna optymalizacja masy, optymalne wyczucie i całkowity brak wibracji pedału mają gwarantować systemowi natychmiastową reakcję hamowania – układ autonomicznego systemu awaryjnego hamowania.
Zastosowanie stałych zacisków firmy Brembo, z czterema tłoczkami i samowentylowanymi tarczami z przodu i pełnymi tarczami z tyłu, przyczynia się do poprawy skuteczności hamowania.
Zawieszenie Tonale
Opracowane we współpracy z firmą Marelli – historycznym partnerem technologicznym Alfa Romeo – elektroniczne amortyzatory, wyposażone są w specjalny zawór uruchamiany elektrycznie. Dostępne są dwa tryby, Komfort i Sport. Opcje Advanced Efficiency i Normal mają zapewniać płynną pracę na nierównych drogach. Odwrotnie, w trybie Sport opcje Dynamic i ESC Off, ograniczają ruchy nadwozia i zwiększają sztywność pionową.