Samochody Volvo miały za sobą trudny drugi kwartał. Sprzedaż spadła o 27 procent do poziomu 143 006 aut. Finansowo Volvo jednak poradził sobie całkiem nieźle. Pomogły w tym zmiany w polityce cenowej.
- Samochody Volvo sprzedały się w II kwartale 2022 roku w liczbie 143 006 aut
- Jest to spadek o 27 proc. rdr
- Volvo obroniło jednak wynik finansowy
Samochody Volvo w drugim kwartale 2022 roku
COVID psuje biznes Volvo
Na wyniki sprzedaży Volvo w drugim kwartale wpłynęły ograniczenia w dostawach przeniesione z poprzednich kwartałów, a także szczególnie silny efekt blokad związanych z Covid-19 w Chinach. Ten ostatni czynnik nie tylko wpłynął na dostawy w Chinach, ale również poważnie wpłynął na tamtejszą produkcję, jak i tą w Europie. Problemy dotyczyły głównie samochodów Recharge. Volvo podkreśla, że wpływ ten będzie nadal widoczny w trzecim kwartale, a w całym rok 2022 celem pozostaje dwucyfrowy udział elektrycznych samochodów Volvo lub ponad dwukrotny — w porównaniu z rokiem 2021.
Patrząc wstecz na wyniki Volvo w bardzo burzliwym drugim kwartale, jesteśmy zadowoleni, że udało nam się zapewnić stabilne zyski. Popyt na nasze produkty nadal jest solidny, a my pozostajemy skoncentrowani i mamy jasność, że krótkoterminowe wyzwania biznesowe nie osłabią naszej determinacji w realizacji średnio- i długoterminowych ambicji strategicznych. Jeśli w ogóle, to tylko przyspieszą nasze tempo zmian – powiedział Jim Rowan, prezes i dyrektor generalny Volvo.
Samochody Volvo w 2022 r.
Volvo obserwuje również wyraźną poprawę w zakresie stabilizacji łańcucha dostaw – w czerwcu nastąpił zdecydowany powrót produkcji. O ile normalizacja ta będzie kontynuowana, firma spodziewa się stopniowego wzrostu produkcji samochodów w nadchodzących miesiącach.
Samochody Volvo może czekać niższy poziom sprzedaży w całym 2022 roku w porównaniu do 2021 roku. Ze względu na przesunięcie czasowe między produkcją a dostawami detalicznymi, firma nie oczekuje, że te ulepszenia przełożą się na wzrost sprzedaży detalicznej w ciągu roku kalendarzowego. Zatem w całym roku 2022 Volvo przewiduje, że sprzedaż będzie płaska lub nieco niższa w porównaniu z wolumenami w 2021 r.
Sprzedaż samochodów Volvo w II kwartale
Samochodami Volvo, które najlepiej się sprzedawały, były modele Volvo Recharge — mimo że produkcję utrudniały ciągłe ograniczenia dostaw spowodowane blokadami w Chinach. W drugim kwartale sprzedaż Volvo Recharge stanowiła 31 procent całkowitej sprzedaży, co oznacza wzrost o 24 procent całkowitej sprzedaży w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Liczba aktywnych subskrypcji Volvo na koniec drugiego kwartału wzrosła o 122 procent w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Wzrost ten wynikał z zapotrzebowania klientów w połączeniu z poszerzoną ofertą, ponieważ zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w Szwecji uruchomiono sprzedaż flotową online dla małych i średnich przedsiębiorstw. W drugim kwartale sprzedaż online stanowiła 9,5 procent całkowitej sprzedaży na ustabilizowanych rynkach, w porównaniu do 4,6 procent w tym samym okresie ubiegłego roku.
Samochody Volvo, które najlepiej się sprzedawały w II Q 2022 roku
Jeśli chodzi o samochody marki Volvo, które najlepiej się sprzedawały w II kwartale 2022 roku, to warto spojrzeć na tendencję sprzedaży. Nad kreską utrzymał się zaledwie jeden model — elektryczny samochód Volvo XC40 ze wzrostem na poziomie 3 proc. Sprzedaż tego samochodu sięgnęła 6,600 egzemplarzy. Dla porównania rok wcześniej było to 6,300 aut Volvo XC40.
Wersje spalinowe i hybrydzie plug-in sprzedały się w liczbie 29 600 sztuk. Rok wcześniej samochód Volvo XC40sprzedał się w liczbie 54 200 egzemplarzy.
Najlepiej sprzedającym się modelem był samochód Volvo XC60. Tutaj jednak zanotowano spadek sprzedaży na poziomie 20 proc. W drugim kwartale sprzedano łącznie 48 300 egzemplarzy samochodu Volvo XC60. W ubiegłym roku było to 60 800 aut.
Podobny wynik odnotował samochód Volvo XC90, który sprzedał się w liczbie 26 900 egzemplarzy. Model odnotował spadek rdr na poziomie 10 proc. W ubiegłym roku sprzedano łącznie 29 900 egzemplarzy samochodu Volvo XC60.
Elektryczny samochód Volvo C40 sprzedał się liczbie 3 900 egzemplarzy.
Niższa sprzedaż Volvo w 2022 roku
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku Volvo sprzedało 291 301 samochodów, co oznacza spadek o 23,5 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. W pełni elektryczne samochody firmy stanowiły 7,6 procent całkowitej sprzedaży w tym okresie, co stanowiło ponad trzykrotny wzrost w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
Prawie co trzeci samochód Volvo (32,3 procent) sprzedany w pierwszej połowie 2022 roku był samochodem w pełni elektrycznym lub hybrydą typu plug-in (Recharge).
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2022 roku liczba samochodów Volvo sprzedanych online wzrosła o 86 procent w porównaniu z tym samym okresem w 2021 roku. Wzrost ten był napędzany przez rosnące zapotrzebowanie klientów w połączeniu z poszerzoną ofertą na większej liczbie rynków