W momencie, kiedy wielu producentów aut sprzedaje już swoje bateryjne samochody elektryczne, w salonach Toyoty elektryczny bZ4X pojawi się dopiero w przyszłym roku. Toyota jednak przyspiesza prace nad bateryjnymi elektrykami. Przedstawiła szczegóły swojej strategii bateryjnych samochodów elektrycznych podczas specjalnej konferencji prasowej.

  • Toyota chce do 2030 roku wypuścić na rynek 30 aut elektrycznych
  • Toyota wypuści na rynek m.in. elektrycznego crossovera, auto sportowe, pickupa i wiele innych
  • Pierwszy elektryk Toyoty – bZ4X – pojawi się na rynku w 2022 roku

Toyota i nowe auta elektryczne

Do 2030 roku gama elektrycznych samochodów bateryjnych Toyoty i Lexusa będzie liczyła 30 modeli. Akio Toyoda na konferencji podkreślił, że roczna sprzedaż osiągnie poziom 3,5 miliona samochodów. Lexus do 2030 roku będzie oferował w Europie, Ameryce Północnej i Chinach wyłącznie samochody elektryczne (BEV). Toyota chce równolegle rozwijać wszystkie rodzaje zelektryfikowanych napędów, aby dostosować ofertę do specyfiki poszczególnych rynków. Japoński koncern zapowiedział, że opracuje uniwersalną platformę E3, łączącą e-TNGA z normalnymi platformami TNGA, na której będzie można wydajnie i szybko opracowywać samochody HEV, PHEV i BEV we wszystkich kluczowych europejskich segmentach.

Toyota prezentuje 30 nowych samochodów elektrycznych
Akio Toyoda w czasie prezentacji nowych, elektrycznych modeli Toyoty zdjęcie: Toyota

Toyota pokazała 16 nowych aut elektrycznych

Toyota w czasie prezentacji pokazała 16 elektrycznych samochodów Toyoty i Lexusa. Auta przygotowywane są do wprowadzenia do sprzedaży w najbliższym czasie. Obok bZ4X, który zadebiutuje na rynku w przyszłym roku, na scenie pojawiła się pełna gama elektrycznych modeli, w tym SUV-y i crossovery, auta sportowe, sedany, auta dostawcze, a także terenowy SUV i pickup. Lexus pokazał 4 prototypowe modele elektryczne. Do 2035 roku gama Lexusa będzie się składała wyłącznie z samochodów elektrycznych (BEV) na całym świecie.

Nowa elektryczna Toyota zdjęcie: Toyota

Toyota obecnie przygotowuje uruchomienie produkcji elektrycznego bZ4X w fabryce Motomachi. Podczas konferencji Toyota pokazała kolejne cztery modele z linii bZ – średniej wielkości SUV-a o sportowej sylwetce, superwydajnego kompaktowego SUV-a, przeznaczonego na rynki Europy i Japonii, średniej wielkości sedana oraz dużego SUV-a z trzema rzędami siedzeń.

Kompaktowy SUV z linii bZ to mały samochód, dlatego przy jego projektowaniu skupiliśmy się na jak największej wydajności. Naszym celem jest osiągnięcie zużycia energii na poziomie zaledwie 125 Wh/km – będzie to najlepszy wynik w tej klasie. Średniej wielkości sedan będzie spełniał oczekiwania klientów jako główny samochód w rodzinie. Zaprojektowaliśmy także dużego SUV-a z trzema rzędami siedzeń dla większych rodzin. Nie tylko dodamy napęd elektryczny jako opcję do już istniejących modeli, ale wprowadzimy pełną gamę masowych modeli elektrycznych w rozsądnych cenach, które spełnią oczekiwania różnych klientów. Chcemy dostarczyć kierowcom na całym świecie bateryjne samochody elektryczne o pięknej stylistyce i świetnej charakterystyce jazdy, które prowadzi się z przyjemnością – mówił Akio Toyoda.

Nowy elektryczny samochód terenowy Toyoty zdjęcie: Toyota

Toyota stawia nie tylko na auta elektryczne

Toyota planuje ogromne inwestycje, bo do 2030 roku firma przeznaczy 30 miliardów euro na rozwój i produkcję samochodów elektrycznych, w tym 2 biliony jenów na baterie. 30 miliardów euro Toyota zainwestuje w rozwój gamy hybryd, hybryd plug-in i samochodów na wodór. Łącznie inwestycja w globalną gamę zelektryfikowanych samochodów do końca dekady wyniesie 60 miliardów euro.

Osiągnięcie neutralności oznacza zapewnienie ludziom na całym świecie dobrego, bezpiecznego życia. Musimy ograniczyć emisję CO2 najbardziej jak to możliwe, najszybciej jak to możliwe. Żyjemy w zróżnicowanym świecie w czasach, kiedy przewidywanie przyszłości jest bardzo trudne. Dlatego oferowanie tych samych opcji różnym ludziom na różnych rynkach nie zaspokoi ich potrzeb. Toyota będzie nadal z równą intensywnością rozwijać różne rodzaje samochodów i napędów, aby dostosować ofertę do indywidualnych potrzeb – podkreślił Akio Toyoda.

Toyota chce do 2030 roku wypuścić na rynek 30 aut elektrycznych zdjęcie: Toyota

W ciągu ostatnich 26 lat Toyota zainwestowała bilion jenów w rozwój i produkcję baterii i wyprodukowała ponad 19 milionów baterii do samochodów. Na tym doświadczeniu firma buduje dalszy rozwój.

Jesienią tego roku Toyota ogłosiła, że zainwestuje 11,2 miliardów euro w rozwój i produkcję baterii. Teraz Akio Toyoda zapowiedział, że kwota ta wzrośnie do 2 bilionów jenów. Toyota Tsusho zajmuje się zabezpieczaniem dla Toyoty odpowiednich zasobów litu i innych surowców od 2006 roku.

Toyota zamierza do 2035 roku doprowadzić do tego, by wszystkie jej fabryki były neutralne węglowo, jednocześnie ograniczając zużycie energii i wprowadzając innowacyjne technologie produkcji.

Toyota i jej historia z elektryfikacją samochodów

Japońska Toyota już w 1992 roku stworzyła dział rozwoju samochodów elektrycznych. W 1996 roku zadebiutował RAV4 EV, a po 2000 roku marka prezentowała prototypowe małe pojazdy elektryczne. W 2012 roku wprowadziła do użytku jednoosobowe COMS EV oraz elektryczną wersję iQ. W tym roku zadebiutowały pojazdy C+pod i C+walk oraz przyspieszyły prace nad ePalette oraz innymi pojazdami elektrycznymi.

Wraz z rozwojem samochodów elektrycznych na baterie oraz hybryd, Toyota realizowała program samochodów na ogniwa paliwowe, zasilanych wodorem. W 2002 roku zadebiutowała ograniczona seria modelu FCHV, a w 2008 roku udoskonalonego FCHV-adv. W 2014 roku ruszyła produkcja pierwszego masowego samochodu wodorowego Toyoty, sedana Mirai.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię