Automatyzacja w BMW 7 poziomu 3 już od wiosny. Zautomatyzowaną jazdę udostępniono wyłącznie dla klientów w Niemczech. Po raz pierwszy pojazd przejmuje zadanie pełnej jazdy – także w ciemności.

Automatyzacja w BMW 7

Nowa funkcja głośnomówiąca umożliwia kierowcy przejście na inne czynności w pojeździe podczas jazdy z prędkością do 60 km/h. Zautomatyzowana jazda poziomu 3, pozwoli kierowcy oderwać ręce od kierownicy i chwilowo odwrócić uwagę od drogi. BMW Personal Pilot L3 to nazwa nowej funkcji, która w określonych sytuacjach odciąża osobę za kierownicą od prowadzenia pojazdu i kontroluje prędkość samochodu. System kontroluje także odległość od pojazdu poprzedzającego oraz ustawienie pasa ruchu.

Tę nową opcję można zamówić już dla nowego BMW serii 7 już od grudnia. Będzie można ją zamontować w pojazdach od marca przyszłego roku.

Automatyzacja w BMW serii 7

Cena

System zaprojektowano, aby mógł przejąć całe zadanie prowadzenia pojazdu na poziomie 3 zgodnie z definicją Stowarzyszenia Inżynierów Motoryzacyjnych (SAE). Wysoce zautomatyzowana funkcja jazdy ma być dostępna wyłącznie w Niemczech w cenie 6000 euro (z VAT).

Technologia ta umożliwia kierowcom skupienie się na innych czynnościach w pojeździe podczas jazdy z prędkością do 60 km/h. Działa ona na autostradach ze strukturalnie oddzielonymi jezdniami. Dzięki czujnikom jest to pierwszy tego typu system, z którego można korzystać także w ciemności.

Automatyzacja w BMW 7 ta uczyni z BMW pierwszego producenta, który w swoim portfolio będzie miał zarówno funkcję poziomu 2, jak i system poziomu 3.

Systemy kontroli

Asystent autostrady BMW oferuje już dziś innowacyjną funkcję częściowo zautomatyzowanej jazdy SAE Level 2 we wszystkich nowych modelach BMW serii 5. Pakiet zawiera także funkcję w postaci aktywnego asystenta zmiany pasa ruchu z potwierdzeniem wzrokowym.

Funkcję przeznaczono dla nowego BMW serii 5 na długich dystansach, umożliwiając kierowcy przyjęcie wyjątkowo zrelaksowanej postawy za kierownicą. Podczas jazdy z prędkością do 130 km/h ta dodatkowa funkcja może przejąć kontrolę nad prędkością samochodu, odległością od pojazdu poprzedzającego oraz układem kierowniczym.

Zasadnicza różnica między poziomem 2 i 3 polega na tym, że w przypadku poziomu 2 (jazda częściowo zautomatyzowana) odpowiedzialność w dalszym ciągu przez cały czas spoczywa na kierowcy. Zawsze, gdy korzysta się z Asystenta Autostrady BMW, kierowca musi obserwować, co dzieje się na drodze, by w każdej chwili móc ponownie przejąć obowiązki kierowcy. Jest to stale monitorowane za pomocą inteligentnej kamery.

Jak to działa?

System do zautomatyzowanej jazdy na poziomie 3 w BMW serii 7 daje możliwość skoncentrowania się na drugorzędnych czynnościach w pojeździe. Wszystko to z dala od tego, co dzieje się na drodze. W BMW serii 7 klienci będą mogli na przykład edytować e-maile lub prowadzić rozmowy telefoniczne. To wszystko podczas jazdy z prędkością do 60 km/h.

Mogą oni także korzystać z usług cyfrowych takich jak m.in. strumieniowe przesyłanie filmów na centralnym wyświetlaczu podczas podróży. Dzięki temu nowy system będzie idealnym rozwiązaniem pozwalającym dobrze wykorzystać czas w powolnym ruchu lub korkach podczas dojazdów do autostrady.

Na wyświetlaczu za kierownicą pojawiają się odpowiednie symbole, które informują, czy w danej chwili dostępny jest BMW Personal Pilot L3. Aktywuje się go i dezaktywuje za pomocą przycisku na kierownicy. Podczas korzystania z tej funkcji klient musi być gotowy do ponownego przejęcia kierowania pojazdem w dowolnym momencie. Sygnały wizualne i akustyczne informują kierowcę, że musi zrobić to właśnie w danym momencie. Jeżeli kierowca nie zareaguje zgodnie z wymaganiami, pojazd zatrzyma się w kontrolowany sposób.

Precyzyjna lokalizacja

Mapę HD na żywo z precyzyjnymi trasami dostosowano do dokładnego wyszukiwania lokalizacji GPS w trybie ciągłym. Współpracuje ona z czujnikami 360°. Ma to zapewnić dokładne pozycjonowanie i monitorowanie obszaru wokół pojazdu. Mapa HD na żywo jest na bieżąco aktualizowana. W nowym BMW serii 7 funkcjonalność ta jest wspierana technologicznie przez nowy stos oprogramowania, wydajną platformę obliczeniową i połączenie sieci 5G z chmurą BMW. Oprócz kamer pojazdy wyposażone w BMW Personal Pilot L3 wyposażono również w najnowszej generacji czujniki ultradźwiękowe i radarowe. Auto posiada też bardzo czuły czujnik lidarowy 3D. Monitoruje on obszar wokół pojazdu i sytuacji na drodze.

Dzięki pełnej automatyzacji w BMW 7 technologia BMW Personal Pilot L3 działa także w ciemności. Warto wskazać, że opcja BMW Personal Pilot L3 występuje jedynie w połączeniu z odpowiednimi usługami BMW Connected Drive. Okres ważności tych usług wynosi dwa lata.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię