Jesienią BMW otworzy Centrum Kompetencyjne Produkcji Ogniw. Po zakończeniu procedury homologacji w zakresie kontroli spełnione zostały warunki niezbędne do uruchomienia standardowej produkcji ogniw do akumulatorów litowo-jonowych w Parsdorfie pod Monachium. Linia pilotażowa w centrum kompetencyjnym umożliwi przeanalizowanie i pełne zrozumienie procesów tworzenia wartości ogniw. Umożliwi to przyszłym dostawcom produkcję ogniw zgodnie z własnymi specyfikacjami BMW, a tym samym dalszą optymalizację produkcji ogniw akumulatorowych pod względem jakości, wydajności i kosztów. Obecnie BMW wyklucza możliwość uruchomienia własnej produkcji ogniw akumulatorowych na dużą skalę.

  • BMW rusza z Centrum Kompetencyjnym Produkcji Ogniw
  • Nowe centrum będzie zatrudniało 80 osób
  • Dzięki centrum w Parsdorfie BMW chce zdobyć kompetencje w zakresie produkcji akumulatorów, by móc nawiązać lepszą współpracę z producentami
  • BMW obecnie nie ma planów uruchomienia pełnoskalowej produkcji akumulatorów

W będzie pracować nad akumulatorami przyszłości

Inwestycje w początkowej fazie rozwoju Centrum Kompetencji Produkcji Ogniw wynoszą około 170 milionów euro. W Parsdorfie będzie pracować około 80 osób. Niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki oraz Bawarskie Ministerstwo Gospodarki, Rozwoju Regionalnego i Energii wspierają ten projekt w ramach europejskiego procesu finansowania IPCEI (Important Projects of Common European Interest).

Centrum Kompetencyjne Produkcji Ogniw BMW
Centrum Kompetencyjne Produkcji Ogniw BMW

Produkcja ogniw akumulatorowych

Ze względu na złożoną technologię produkcja ogniw akumulatorowych będzie uruchamiana etapami, przy czym produkcja w CMCC rozpocznie się dopiero jesienią. W początkowej fazie rozruchu zostaną zainstalowane i uruchomione systemy do produkcji elektrod. Na tym etapie surowce, takie jak grafit i tlenki niklu do produkcji elektrod akumulatorowych, są dozowane i mieszane. Następnie następuje powlekanie folii metalowych i końcowa kompresja.

W drugiej fazie instalowane są systemy do montażu i formowania ogniw. Na tym etapie elektrody są przetwarzane wraz z innymi komponentami w celu utworzenia ogniw baterii, a następnie są formowane i sprawdzane pod względem jakości. Cały proces rozruchu potrwa około roku

Centrum Kompetencji Produkcji Ogniw w Parsdorfie to kolejny logiczny krok w kierunku penetracji wszystkich aspektów łańcucha wartości ogniw akumulatorowych. Po udanym wdrożeniu teraz skupiamy się na procesach produkcyjnych. Sprawdzamy możliwość produkcji ogniw do akumulatorów litowo-jonowych w standardowej produkcji na dużą skalę pod względem jakości, wydajności i kosztów – mówi Markus Fallböhmer, szef działu Production Engines, E-Drives w BMW Group.

Centrum Kompetencyjne Produkcji Ogniw BMW

BMW i „Neue Klasse”

W Parsdorfie prace będą się również koncentrować na innowacyjnych procesach i systemach produkcyjnych, które mogą być wykorzystane w produkcji standardowej. BMW będzie produkować w tym miejscu próbki ogniw akumulatorowych dla technologii akumulatorów nowej generacji, które będą wykorzystywane w „Neue Klasse”. „Neue Klasse” stanowi dla firmy duży skok technologiczny w dziedzinie elektrycznych układów napędowych. Jego celem jest znaczne zwiększenie gęstości energii ogniw litowo-jonowych następnej generacji przy jednoczesnym obniżeniu kosztów materiałowych i produkcyjnych.

CMCC ma przyczynić się do realizacji tego celu. Działalność w Parsdorfie będzie opierać się też na energii elektrycznej wytwarzanej z wykorzystaniem energii odnawialnej, w tym z systemów fotowoltaicznych zamontowanych na dachu budynku. Miejsca parkingowe w garażu są również wyposażone w infrastrukturę do ładowania akumulatorów.

CMCC umożliwi nam uzupełnienie naszego know-how w całym łańcuchu wartości, od opracowania ogniw akumulatorowych, poprzez produkcję modułów i komponentów układu napędowego, aż po instalację w pełni zmontowanych akumulatorów wysokiego napięcia w naszych zakładach samochodowych. Niemal standardowa produkcja w Parsdorfie pozwoli stworzyć autorytet w dziedzinie produkcji ogniw akumulatorowych. Oznacza to, że eksperci BMW Group będą mogli na tym samym poziomie dyskutować z producentami ogniw oraz optymalizować procesy i technologie – podkreśla Markus Fallböhmer, szef działu Production Engines, E-Drives w BMW Group.

Pełny obraz łańcucha wartości akumulatorów

BMW pozyskuje ogniwa akumulatorowe od wiodących producentów. Pozostała część procesu tworzenia wartości, czyli przygotowanie ogniw, produkcja modułów i akumulatorów wysokiego napięcia, odbywa się u producenta samochodów. Komponenty elektrycznych układów napędowych są produkowane w wielu miejscach w sieci produkcyjnej BMW; na przykład akumulatory wysokiego napięcia, moduły akumulatorowe i komponenty są produkowane w Niemczech, w zakładach w Dingolfing, Regensburgu i Lipsku. Inne komponenty elektrycznych układów napędowych pochodzą z zakładu w Spartanburgu w USA oraz ze spółki joint venture BMW Brilliance Automotive w Chinach.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię