Porsche i Google poszerzają współpracę. Jej celem jest umożliwienie jeszcze głębszej integracji usług Google w pojazdach Porsche.
Porsche i Google rozszerzają współpracę
Porsche będzie oferować usługi Google w zakresie nawigacji, mowy i ekosystemu aplikacji w nadchodzących generacjach pojazdów. Lepiej doposażona gama pojazdów pojawi się w połowie dekady. Integracja ekosystemu Google obejmie Mapy Google, Asystenta Google i szeroką gamę aplikacji dostępnych w sklepie Google Play. Klienci Porsche będą nadal mieli do dyspozycji znany wcześniej interfejs użytkownika systemu Porsche Communication Management (PCM), obejmujący regularne aktualizacje online.
— Nasi klienci spełniają marzenia dzięki naszym pojazdom. Oprócz ponadczasowego designu i wyjątkowej wydajności oczekują także doświadczeń cyfrowych. Ten mieszany ekosystem wynika z integracji platform i aplikacji, które klienci znają ze swoich urządzeń — mówił Oliver Blume prezes zarządu Porsche AG.
W przyszłości istotne dla klientów ekosystemy od różnych dostawców zostaną zintegrowane bezpośrednio z pojazdem. Odbędzie się to za pośrednictwem standardowych interfejsów i platform. W ten sposób PCM stanie się integralną częścią cyfrowego ekosystemu klientów Porsche na całym świecie. Dzięki tym działaniom usługa Google będzie stanowić dla Porsche kolejny krok na tej ścieżce. Obie firmy podkreślają, że partnerstwo Porsche i Google to przedsięwzięcie długoterminowe.
Dobre dziewięć miesięcy Porsche
Mniej więcej rok po udanej ofercie publicznej, która miała miejsce 29 września 2022 r., Porsche AG ponownie ogłosiła dobre wyniki biznesowe za trzeci kwartał 2023 r. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2023 roku producent samochodów sportowych zwiększył zarówno przychody ze sprzedaży, jak i zysk operacyjny Grupy.
Przychody wzrosły o 12,6 procent do 30,13 miliardów euro. Zysk operacyjny wzrósł o 9 procent, do 5,50 miliarda euro. W ciągu roku Porsche przyspieszyło inwestycje w przyszłe technologie, sporty motorowe i działania mające na celu wzmocnienie marki. W 2024 roku na rynek mają trafić nie mniej niż cztery nowe modele.
Sukces Taycana
Dostawy w pełni elektrycznego samochodu sportowego Porsche Taycan wzrosły w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 r. o 11 procent, do 27 885 sztuk, w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Przed wprowadzeniem na rynek w 2019 r. Porsche spodziewało się sprzedaży tego modelu na poziomie 20 000 samochodów rocznie.
Chociaż sytuacja makroekonomiczna pozostaje trudna, Porsche potwierdziło swoje prognozy na bieżący rok finansowy. Firma spodziewa się operacyjnej stopy zwrotu ze sprzedaży w całym roku w przedziale od 17 do 19 procent. Prognoza ta opiera się na założeniu przychodów ze sprzedaży w przedziale od 40 do 42 miliardów euro. W dłuższej perspektywie Porsche dąży do uzyskania przez Grupę operacyjnego zwrotu ze sprzedaży na poziomie ponad 20 procent.
Dział usług finansowych Porsche Financial Services (PFS) kontynuował stały wzrost w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku: przychody ze sprzedaży wzrosły do 2,52 miliarda euro (2,47 miliarda euro rok wcześniej). Zysk operacyjny segmentu usług finansowych spadł do 230 mln euro (301 mln euro w 2022 r.). Spadek ten związany jest głównie z podwyższeniem poziomu stóp procentowych oraz działalnością refinansową.
Silny popyt na Porsche w Europie
Tylko na Starym Kontynencie niemieckie Porsche w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy dostarczyło 51 742 samochody. Jest to wzrost o 23 procent. Również na rodzimym rynku niemieckim swój pojazd odebrało więcej klientów niż w tym samym okresie roku poprzedniego: 24 814 samochodów, co oznacza wzrost o 19 procent. Dwucyfrowy wzrost odnotowano także w Ameryce Północnej. Liczba 64 487 dostarczonych pojazdów oznacza wzrost o 14 procent. W Chinach Porsche dostarczyło 60 748 pojazdów od stycznia do września, co oznacza spadek o 12 procent. Wynikało to przede wszystkim z trudnej sytuacji gospodarczej, jaka utrzymuje się w tamtejszym regionie.
911 jednym z najpopularniejszych modeli
Porsche 911 w dalszym ciągu cieszy się dużą popularnością wśród klientów Porsche. Model zanotował wzrost na poziomie 27 procent. W pierwszych trzech kwartałach dostarczono łącznie 38 789 egzemplarzy 911-tki.
Wysoki jest także popyt na nowego Cayenne, którego światowa premiera miała miejsce w kwietniu. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy dostarczono 64 457 luksusowych SUV-ów (-3 proc.). Ten niewielki spadek można wytłumaczyć rozłożonym w czasie wprowadzaniem produktów na różne rynki i regiony. Z perspektywy globalnej przejściowo doprowadziło to do mniejszej dostępności produktów na rynkach.