MAN i ABB wspólnie opracują rozwiązania w zakresie ładowania megawatowego. Firmy podpisały umowę o wyłącznej współpracy w zakresie współpracy technicznej.
Technologia ładowania od ABB i MAN dla ciężarówek
Obie firmy podczas targów CES w Las Vegas podpisały umowę o wyłącznej współpracy. Celem partnerstwa strategicznego jest jeszcze bliższa współpraca, szczególnie w obszarze badań i rozwoju. ABB i MAN wspólnie będą rozwijać technologie ładowania.
— Współpraca w obszarze badań i rozwoju jest w naszej branży raczej rzadka. Razem z ABB E-mobility dążymy do budowania zaufania w oparciu o wiążące i przejrzyste partnerstwo. Zaczynamy od rozwoju produktów i standardów, koncentrując się na specjalnych wymaganiach branży pojazdów użytkowych — mówił Thomas Nickels, starszy wiceprezes ds. inżynierii w firmie MAN.
Współpraca obu firm przewidziana jest na trzy najbliższe lata. Jej celem jest skoncentrowaniem się na poprawie doświadczeń klientów, a także rozwój stacji ładowania i oprogramowania.
Prace nad rozwiązaniami trwają
Celem partnerów i innych uczestników jest upowszechnienie ładowania o mocy megawatowej. Umożliwi ono zrównoważony i ekonomiczny sposób funkcjonowania transportu ciężkiego na długie dystanse. Podmioty chcą zidentyfikować potencjalne błędy i poprawić je podczas testów oprogramowania i interoperacyjności, aby uniknąć problemów dla pierwszych użytkowników elektrycznych ciężarówek kompatybilnych z MCS. Floris van de Klashorst, Senior Vice President of Products & Hardware Platforms w ABB E-mobility, zapowiada, że do 2025 roku powinien pojawić się produkt, „który spełni wymagania logistyki”.
System ładowania MCS
System ładowania Megawatt (MCS) to złącze ładowania będące w fazie rozwoju przeznaczone dla pojazdów elektrycznych z dużymi akumulatorami. Złącze zaoferuje możliwość ładowania z maksymalną mocą 3,75 megawatów.
Chociaż MCS zazwyczaj kojarzy się z ciężarówkami elektrycznymi, ma stać się powszechnym standardem ładowania o mocy megawatowej. Współpraca między MAN a ABB E-mobility nie ogranicza się zatem tylko do logistyki. MCS w przyszłości znajdzie zastosowanie w sektorze turystycznym, czyli w przypadku autokarów i kamperów.
Wymagania ciężkiego transportu różnią od potrzeb użytkowników aut osobowych. Kierowcy ciężarówek i autobusów muszą robić obowiązkowe przerwy w czasie jazdy. Wymagania dotyczące instalacji infrastruktury ładowania MCS również będą się różnić w pewnym stopniu od parków ładowania CCS, zarówno na miejscach publicznych, jak i w depozytach.
Systemy, od podłączenia do sieci po stację ładowania, będą zaprojektowane z uwzględnieniem wymagań dotyczących przestrzeni i dostawy energii. Elektryfikacja transportu ciężkiego w sferze infrastruktury postępuje jednak znacznie wolniej, niż w przypadku aut osobowych.