Volkswagen bardzo poważnie myśli o własnych bateriach do elektryków. W Salzgitter uruchomił właśnie nowe laboratorium, w którym będzie badał ogniwa do baterii samochodów elektrycznych. Ośrodek jest jednym z najnowocześniejszych w Europie.
- Volkswagen inwestuje w baterie do elektryków.
- W Salzgitter Volkswagen Group Components uruchomił nowe laboratorium zajmujące się badaniami i rozwojem ogniw akumulatorowych
- Ośrodek jest jednym z najnowocześniejszych tego typu miejsc w Europie
- Do 2030 roku Volkswagen chce osiągnąć łączną moc produkcyjną ogniw do akumulatorów 240 GWh
Volkswagen inwestuje w baterie
Volkswagen poprzez uruchomienie swojego ośrodka w Salzgitter chce poszerzyć swoje kompetencje w zakresie technologii i konstrukcji akumulatorów. Jest to także kolejny krok wykonywany przez koncern w kierunku rozwoju i produkcji własnych ogniw akumulatorowych na potrzeby elektromobilności. W samym Salzgitter już od 2025 roku będą powstawać zunifikowane ogniwa akumulatorowe Volkswagena. Koncern chce, by w około 250 ekspertów w czterech laboratoriach w przyszłości prowadziło badania w zakresie ich rozwoju, analizy procesów i testy. Volkswagen zapowiedział w komunikacie, że zainwestuje w tę fabrykę około 70 milionów euro.
– Dzięki nowym i wyposażonym w najnowocześniej sprzęt laboratoriom możemy poszerzać wiedzę na temat rozwoju, procesów i produkcji ogniw akumulatorowych – serca samochodu elektrycznego. Zakład Volkswagena w Salzgitter pokazuje, że transformacja niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego z produkcji samochodów z konwencjonalnym układem napędowym na elektromobilność jest możliwa. Przyciągamy czołowych naukowców i jako pionier w branży tworzymy atrakcyjne miejsca pracy – mówi Thomas Schmall, członek zarządu grupy ds. technologii w Volkswagen AG i Prezes Zarządu Volkswagen Group Components, który jest odpowiedzialny za rozwoju technologii akumulatorów we wszystkich markach Grupy.
Volkswagen i inwestycja Salzgitter
Centrum Kompetencyjne w Salzgitter na potrzeby Grupy Volkswagen jest odpowiedzialne za testy materiałowe, testy dopuszczające do produkcji, zapewnienie jakości i seryjne monitorowanie ogniw do akumulatorów samochodów elektrycznych. Z całej grupy około 500 pracowników „Center of Excellence” (CoE) ogniw akumulatorowych w Salzgitter, obecnie około 160 jest zaangażowanych w prace nad rozwojem ogniw. Koncern oczekuje, że do końca 2022 r. zatrudnienie w CoE wzrośnie do ponad 1 tysiąc pracowników. W tej grupie około 250 ekspertów zajmuje się badaniami, analizą i rozwojem odpowiednich materiałów i formatów ogniw.
W centrum w Salzgitter, na powierzchni około 2,5 tys. m2 w przyszłości będą opracowywane innowacyjne rozwiązania w dziedzinie obecnych oraz przyszłych ogniw. W ośrodku wykorzystywane są najnowocześniejsze technologie, które mają umożliwić badanie ogniw. Zakład w Salzgitter jest wyposażony w jeden z niewielu na świecie skaningowych mikroskopów elektronowych do wykrywania litu. Jak pisze Volkswagen, wyposażenie obejmuje też wysoce zautomatyzowane stanowisko do testowania ogniw pod kątem wydajności i oznak starzenia podczas szybkiego ładowania i rozładowywania. Procedura testowa obejmuje ogniwa akumulatorów, które można naładować od 5 do 80 procent „pojemności” w ciągu 12 minut.
Technologia wykorzystywana w centrum
Naukowcy w Salzgitter będą wykorzystywali zaawansowaną analitykę danych. Laboratoria podzielono na cztery obszary. W laboratorium rozwoju ogniw pod kątem zastosowania oceniane są nowe materiały oraz badane są receptury chemiczne, materiały i procesy dotyczące elektrod. Perspektywiczne projekty wysyłane są stamtąd bezpośrednio do sąsiadującej z laboratorium linii pilotażowej na potrzebę produkcji na małą skalę.
W laboratorium analitycznym naukowcy demontują z ogniw komponenty i rzadkie surowce oraz przeprowadzają analizy konkurencyjności i dbają o zapewnienie jakości.
Z kolei w laboratorium ochrony środowiska i bezpieczeństwa ogniwa są poddawane testom wytrzymałościowym w sześciu specjalnych komorach. Ogniwa wystawiane są także np. na wyładowania elektryczne, działanie niskich i wysokich temperatur oraz urazy mechaniczne. Sprawdzane są tu również nowe metody badawcze.
W dziedzinie testów elektrycznych zarówno ogniwa laboratoryjne, jak i seryjne wszystkich formatów i klas mocy są mierzone elektrycznie i testowane pod kątem wydajności oraz starzenia się i odporności na działanie czasu.
– W tym miejscu są rozwijane jedne z najważniejszych przyszłych technologii dla Grupy Volkswagen. Wszystko, co dzieje się w „Center of Excellence” ogniw akumulatorowych, służy zapewnieniu klientom wszystkich marek Grupy samochodów elektrycznych o możliwie największym zasięgu, szybkości ładowania, trwałości i bezpieczeństwie” – wyjaśnia Frank Blome.
Salzgitter centrum bateryjnym Volkswagena
Minister i Prezydent Dolnej Saksonii – Stephan Weil – podkreślał, że Salzgitter stało się miejscem, w którym można obecnie zaobserwować, co oznacza „transformacja przemysłu motoryzacyjnego”.
– Przez dziesięciolecia zakład VW w Salzgitter dostarczył silniki do milionów aut. Wraz z rosnącym popytem na samochody zelektryfikowane, fabryka ta jest stopniowo i konsekwentnie przekształcana w zakład produkcji najnowocześniejszych ogniw akumulatorowych. Serce przyszłej motoryzacji jest elektryczne. I bije w Dolnej Saksonii – mówił Stephan Weil.
– Z otwarciem laboratoriów osiągnęliśmy kolejny strategiczny cel. Teraz z całych sił posuwamy się naprzód w przygotowaniach do uruchomienia własnej produkcji ogniw – mówi Thomas Schmall.
Dodaje, że nowe, zunifikowane ogniwo do akumulatorów samochodów zjedzie z linii produkcyjnej gigafabryki w Salzgitter w 2025 r. Do 2030 r. Grupa Volkswagen wraz z partnerami planuje uruchomienie sześciu fabryk ogniw w Europie o zdolności produkcyjnej 240 GWh. Docelowo w Salzgitter rocznie będą produkowane ogniwa o mocy 40 GWh. Oczekuje się, że nowe zunifikowane ogniwo pozwoli uzyskać efekt synergii i obniży koszty akumulatorów o nawet 50 procent.