Auta elektryczne w UE odpowiadały za 12,1 proc. udziału w rynku rejestracji samochodów osobowych w UE. Rynek samochodów osobowych rósł w tempie 11,5 proc. W ubiegłym miesiącu zarejestrowano łącznie 802 763 egzemplarzy samochodów. W Polsce nowe auta elektryczne odpowiadały za zaledwie 2,9 proc. rejestracji.
- Auta elektryczne w UE odpowiadały w lutym za 12,1 proc. rynku rejestracji nowych samochodów
- W Polsce auta elektryczne stanowiły 2,9 proc. rejestracji nowych aut w lutym
- W lutym 2023 roku wzrósł w Polsce odsetek nowych samochodów z silnikiem diesla (18,9 proc.)
Auta elektryczne w UE w lutym 2023 roku
Auta elektryczne w UE w lutym 2023 roku odpowiadały za 12,1 proc. wszystkich rejestracji nowych samochodów. W styczniu wynik ten był na poziomie 9,7 proc. W ubiegłym miesiącu liczba rejestracji nowych aut na baterie w UE wzrosła o 39,7 proc. i wyniosła 97 300 sztuk. Spadki odnotowano w Czechach (3,2 proc.) i na Słowacji (28,2 proc.). Poza tymi krajami wszystkie inne rynki w regionie odnotowały wzrost, a największe miały miejsce w Niemczech (+14,7 proc.), Francji (+45,7 proc.) i Holandii (+88,9 proc.).
Rynek samochodów w UE w lutym 2023 roku
Większość rynków UE wykazała silny wzrost, a największy wzrost rejestracji nowych samochodów miał miejsce w Hiszpanii i we Włoszech (odpowiednio +19,2 proc. i +17,4 proc.).
W pierwszych dwóch miesiącach roku rynek UE sięgnął prawie 1,6 mln zarejestrowanych nowych samochodów. Jest to wzrost o 11,4 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Największe wzrosty w tym okresie zanotowano w Hiszpanii (+32,1 proc.) i we Włoszech (+18,2 proc.).
W lutym wzrosła liczba zarejestrowanych w UE samochodów elektrycznych i hybrydowych. Stanowią one obecnie odpowiednio 12,1 proc. i 25,5 proc. rynku. Jednak benzyna pozostała głównym wyborem wśród nowo zarejestrowanych samochodów w UE, z udziałem w rynku na poziomie 36,9 proc.
Auta hybrydowe w UE w lutym 2023 roku
Auta hybrydowe również miały za sobą udany miesiąc – ich sprzedaż wzrosła o 22,3 proc. do 204 883 sztuk. Wzrost ten był w dużej mierze podtrzymywany przez dwucyfrowe wzrosty na czterech kluczowych rynkach regionu: w Hiszpanii (+31,8 proc.), Francji (+24,6 proc.), Niemczech (+24,2 proc.) i Włoszech (+23,9 proc.). W rezultacie pojazdy HEV osiągnęły udział w rynku na poziomie 25,5 proc., co oznacza wzrost z 23,3 proc. w lutym 2022 roku.
Natomiast rejestracje pojazdów hybrydowych typu plug-in (PHEV) w UE spadły o 7,4 proc. do 57 569 sprzedanych samochodów. Spadek ten wynikał głównie ze znacznego spadku sprzedaży na rynku niemieckim (-44,8 proc.), po zakończeniu dopłat do hybryd plug-in w 2022 roku.
Samochody na benzynę i olej napędowy
W lutym 2023 roku rejestracje nowych samochodów benzynowych w UE wzrosły o 11,1 proc., osiągając udział w rynku na poziomie 36,9 proc., czyli na równi z udziałem widzianym w 2022 roku. Największą liczbę rejestracji tego typu aut zanotowani w Hiszpanii (19 proc.), we Włoszech (16,3 proc.), w Niemczech (8,9 proc.) i we Francji (7,7 proc.).
Z drugiej strony, rynek samochodów z silnikiem diesla w UE w dalszym ciągu się kurczył (w lutym 2023 roku w tempie 8,4 proc.), pomimo wzrostów na niektórych rynkach Europy Środkowej, takich jak Polska (18,9 proc.) i Czechy (12,4 proc.).