Auta elektryczne w UE pierwszy raz wyprzedziły samochody z silnikami wysokoprężnymi. W czerwcu liczba rejestracji aut z wtyczką sięgnęła poziomu 15,1 proc. Tylko w pierwszym półroczu zarejestrowano 703 586 samochodów elektrycznych, a w czerwcu 158 252 egzemplarze.

Auta elektryczne w UE — pierwszy raz przed spalinówkami

Auta elektryczne w UE w czerwcu 2023 roku po raz pierwszy przekroczyły pod względem liczby rejestracji samochody z silnikiem diesla. Z danych ACEA wynika, że w ubiegłym miesiącu rejestracje rosły w tempie 66,2 proc. Łącznie zarejestrowano 158 252 samochody z wtyczką. Odpowiadało to udziałowi na poziomie 15,1 proc., a w czerwcu 2022 roku było to 10,7 proc. Większość rynków UE odnotowała wzrosty procentowe, a największe widziano w Holandii (+90,1 proc.) oraz Niemczech (+64,4 proc.), a także we Francji (+52 proc.). Czerwcowy wynik umieścił auta elektryczne w UE na trzecim miejscu pod względem popularności.

W całym pierwszym półroczu w Unii Europejskiej zarejestrowano 703 586 aut elektrycznych i był to wzrost o 53,8 proc. w ujęciu rocznym. Biorąc pod uwagę, że wszystkich samochodów zarejestrowano w tym czasie 5,4 mln egzemplarzy, oznacza to, że elektryki stanowiły 13 proc.

Nowe samochody w UE wg rodzaju napędów

Elektryczny hit sprzedażowy — Tesla Model Y

Portal Electrive.com pisze, że z danych firmy Dataforce wynika, że najlepiej sprzedającym się modelem w Europie była Tesla Model Y. Samochód zdobył najwyższy poziom na podium w czerwcu, a także w całym pierwszym półroczu 2023 roku. Rejestracje tego samochodu sięgnęły ponad 125 000 egzemplarzy. Na drugim miejscu znalazła się Dacia Sandero z liczbą 118 000 sprzedanych egzemplarzy, a na trzecim miejscy był VW T-Roc.

Diesel w odwrocie

Rejestracje samochodów z silnikiem diesla odpowiadały za 13,4 proc. wszystkich rejestracji. Unijny rynek samochodów z silnikami wysokoprężnymi spadł (-9,4 proc.), pomimo wzrostu w Niemczech (+10,3 proc.), a także na rynkach Europy Środkowej, zwłaszcza w Rumunii (+22,4 proc.). Samochody z silnikiem Diesla miały udział w rynku na poziomie 13,4 proc., w porównaniu z 17,4 proc. w czerwcu ubiegłego roku.

Mniej hybryd plug-in

Hybrydy typu plug-in miały udział na poziomie 7,9 proc. Tutaj znaczny spadek sprzedaży (o 39,2 proc.) miał miejsce w Niemczech, który jest największym rynkiem dla tego rodzaju paliw. Znaczny wzrost zanotowano we Francji (+49,9 proc.), a także w Hiszpanii (+51,7 proc.), który w dużej mierze zrekompensował ten spadek.

Samochody z silnikiem benzynowym w UE w czerwcu 2023 roku

W czerwcu unijny rynek samochodów benzynowych wzrósł o 11 proc., sięgając łącznie 379 067 sztuk. Udział w rynku tego typu samochodów spadł do 36,3 proc. z poziomu 38,5 proc. w czerwcu 2022 r. Wzrost był spowodowany zyskami na czterech największych rynkach UE, zwłaszcza w Niemczech (+19,8 proc.), a także w Hiszpanii (+11,9 proc.). W pierwszej połowie roku sprzedano ponad 2 miliony aut benzynowych i stanowi to znaczący wzrost o 15,9 proc. rdr

Ofensywa aut hybrydowych

Rejestracje nowych samochodów hybrydowych wzrosły w czerwcu o 32,4 proc., osiągając poziom 254 100 sztuk. Było to efektem znacznych wzrostów na największych rynkach, takich jak Niemcy (+59,1 proc.), a także Włochy (+29,9 proc.). We Francji było to 27,9 proc., a w Hiszpanii sięgnął poziomu 22,7 proc.

Łącznie sprzedaż samochodów hybrydowych odnotowała wzrost o 27,9 proc. w okresie od stycznia do czerwca i wyniosła prawie 1,4 mln sztuk, co dało prawie 25 proc. rynku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię