Auta elektryczne w Unii Europejskiej stanowiły w trzecim kwartale 2022 roku 11,9 proc. wszystkich rejestracji. Auta z silnikiem benzynowym odpowiadały za 37,8 proc. udziału w rynku. ACEA podała najnowsze dane.
- W 3Q 2022 r. udział aut elektrycznych wyniósł 11,9 proc.
- Zarejestrowano w tym czasie łącznie 259 tys. aut elektrycznych
- Największe wzrosty odnotowano na Cyprze, w Rumunii i w Bułgarii
Rynek samochodów w UE w trzecim kwartale 2022 r.
W trzecim kwartale 2022 r. udział w rynku samochodów elektrycznych na baterie jeszcze bardziej wzrósł, stanowiąc 11,9 proc. wszystkich rejestracji samochodów osobowych w UE. Udział aut elektrycznych wzrósł w ujęciu rocznym z poziomu 9,8 proc., w III kwartale 2021 r. Hybrydowe pojazdy elektryczne również zwiększyły udział w rynku – stanowiąc 22,6 proc. całej sprzedaży (wzrost z 21,2 proc. w trzecim kwartale 2021 r.). Pomimo utraty udziału w rynku, pojazdy napędzane olejem napędowym i benzyną nadal dominują na rynku, a ich łączny udział wynosi 54,3 proc.
Samochody z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym w UE
Od lipca do września 2022 roku rejestracje samochodów benzynowych w UE wzrosły się o 3,3 proc., sięgając poziomu 823 360 sztuk. W rezultacie udział benzyny w rynku skurczył się z 39,3 proc. w trzecim kwartale 2021 roku do 37,8 proc. w tym roku. Mimo to benzyna pozostała najpopularniejszym rodzajem paliwa w UE.
Sprzedaż samochodów z silnikiem diesla spadła o 4,7 proc. do 360 596 sztuk, sprzedanych w całej Unii Europejskiej. Udział diesla w rynku spadł o prawie 1 punkt procentowy do 16,5 proc. całkowitej sprzedaży (spadek z 17,5 proc. w III kwartale 2021 roku).
Auta elektryczne w UE
W trzecim kwartale 2022 r. auta elektryczne na baterie (BEV) odnotowały najsilniejszy wzrost spośród wszystkich typów paliw (+22 proc.), z 259 449 jednostkami zarejestrowanymi w całej UE. Z wyjątkiem Danii (-2,6 proc.) i Włoch (-35 proc.). Trzycyfrowy wzrost odnotowano na Cyprze (+490 proc.), Łotwie (+231,8 proc.), w Rumunii (+213,4 proc.) i Bułgarii (+101,7 proc.).
Z kolei rejestracje hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in (PHEV) spadły w trzecim kwartale roku o 6 proc., ponieważ. Włochy i Francja zanotowały dwucyfrowe spadki (odpowiednio -22,2 proc. i -14,3 proc.), podczas gdy Niemcy i Hiszpania odnotowały nieco skromniejsze spadki (-0,9 proc. i -1 proc.). Pojazdy typu PHEV straciły udział w rynku w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, stanowiąc obecnie 8,5 proc. wszystkich rejestracji samochodów.
Auta hybrydowe w UE
Z liczbą 492 011 sztuk sprzedanych od lipca do września, sprzedaż aut hybrydowych wzrosła o 6,9 proc.. Ich udział w rynku zwiększył się o 1,3 punktu procentowego – stanowiąc 22,6 proc. całego rynku. Wśród głównych rynków regionu jedynie Niemcy odnotowały spadek (-1,5 proc.). Najsilniejszy wzrost odnotowały Włochy (+20,8 proc.), a następnie Francja (+15,6 proc.) i Hiszpania (+11,3 proc.).
Auta na gaz ziemny w UE
Rejestracje pojazdów napędzanych gazem ziemnym (NGV) w UE poniosły kolejną dwucyfrową stratę (-52,4 proc.), w dużej mierze spowodowaną znacznym spadkiem we Włoszech (-71,2 proc.) – największym rynku regionu, na który przypada ponad 40 proc. wszystkich rejestracji. W efekcie udział rynkowy samochodów na gaz ziemny zmniejszył się w trzecim kwartale 2022 roku o połowę w porównaniu z analogicznym okresem rok temu. Sprzedaż samochodów zasilanych LPG obsunęła się o 9,5 proc., osiągając poziom 55 418 sztuk, ponieważ dwa największe rynki dla tego typu paliwa odnotowały spadki: Francja (-14,9 proc.) i Włochy (-3,1 proc.).