Jak wynika z raportu „MotoBarometr 2021” przygotowanego przez firmę Exact Systems w Polsce, 58 proc. przedstawicieli branży moto wstrzymało się z nowymi przedsięwzięciami z powodu pandemii. Raport wskazuje, że aktywność inwestycyjna polskich firm przystopowała tylko na chwilę. 68 z nich chce ją reaktywować w ciągu najbliższych 3 lat.
- „MotoBarometr 2021” wskazuje, że 58 proc. inwestorów w branży motoryzacyjnej wstrzymało inwestycje z powodu pandemii
- „MotoBarometr 2021” pisze także, że 22 proc. respondentów chce zbudować w Polsce nowy zakład produkcyjny
- 2/3 inwestorów planuje kolejne inwestycje w ciągu trzech lat
Branża motoryzacyjna w kryzysie
Jak pisze w raporcie Exact Systems grupa „motoinwestorów” w naszym kraju jest najwyższa wśród wszystkich 11 badanych państw. Przedsiębiorcy najczęściej chcą zwiększać moce produkcyjne oraz budować zupełnie nowe zakłady. Paweł GOS prezes Exact Systems mówi, że branża nie pierwszy raz przechodzi przez poważny kryzys, a w czasie ostatniego dwudziestolecia, została dotknięta de facto już dwoma kryzysami.
– Oczywiście ten obecny, wywołany pandemią COVID-19 jest jednym z największych w historii i nie wiemy, jak się̨ skończy, gdyż wciąż trwa. Odzwierciedleniem kondycji, w jakiej znajduje się automotive, jest między innymi skala inwestycji, z jakich zrezygnowały firmy. Jak wynika z naszego badania, pandemia koronawirusa zatrzymała wiele planów inwestycyjnych, jednak ich znakomita większość ma szansę być reaktywowana w najbliższych latach, kiedy sytuacja społeczno-gospodarcza się unormuje – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.
Mniej inwestycji w branży
„MotoBarometr 2021” wskazuje, że w Polsce 58 proc. przedstawicieli branży zrezygnowało z nowych projektów. 38 proc. z nich zrezygnowało z części inwestycji, 18 proc. przeniosło swoje plany na przyszłość, a tylko 2 proc. całkowicie je odpuściło. Exact Systems pisze, że wśród wszystkich 11 krajów, w których przeprowadził badanie, polski wynik jest trzecim najwyższym. Za Polską uplasowały Niemcy (63%) oraz Rumunia (62%). Taki sam odsetek jak Polska odnotowała hiszpańska motobranża. Pandemia COVID-19 najmniej w obszarze inwestycji dotknęła Belgię (34%) oraz Słowację (37%).
Będzie lepiej – będzie więcej inwestycji
Na potrzeby raportu zapytano przedstawicieli zakładów motoryzacyjnych, czy w perspektywie najbliższych 3 lat planują inwestycje. 2/3 ankietowanych odpowiedziało pozytywnie (68%), co dziewiąty negatywnie (11%), a co piąty nie potrafił określić swoich planów (21%). Ankietowani wskazywali, że w związku z dynamiczną sytuacją, z jaką mamy obecnie do czynienia i w branży motoryzacyjnej i w pozostałych gałęziach gospodarki, bardzo trudno dokładnie zaplanować to, co będzie za 5-10 lat, a nawet i za 2-3 lata. W związku z tym przedstawiciele zakładów, którzy deklarują realizację inwestycji w ciągu najbliższych 3 lat, wydaje się bardzo liczna. Odsetek „motoinwestorów” w naszym kraju jest najwyższy wśród wszystkich jedenastu krajów. W Turcji i na Węgrzech jest zbliżony i wynosi odpowiednio – 66% i 65%, a z najmniejszą liczbą inwestycji w najbliższych latach możemy mieć do czynienia w Portugalii (33% wskazań).
Paweł Borys z Polskiego Funduszu Rozwoju wskazuje, że inwestycje w branży automotive są bardziej cyklicznie niż inwestycje w ogólnym przetwórstwie przemysłowym i w 2022 roku czeka nas ich wysoki wzrost. Podkreśla, że w ostatnich trzech kwartałach, dynamika r/r inwestycji w automotive była poniżej dynamiki inwestycji w przetwórstwie przemysłowym.
– Ale różnica pomiędzy dynamiką inwestycji w przetwórstwie przemysłowym, a w produkcji pojazdów samochodowych, przyczep i naczep zmniejsza się. Sugeruje to odwrócenie cyklu inwestycyjnego w automotive. Pandemia i wskazane na wstępie wyzwania zaburzają typowy przebieg ożywienia koniunktury. Potencjał branży motoryzacyjnej jest znacznie powyżej obecnych wolumenów sprzedaży nowych pojazdów, biorąc pod uwagę szczególnie efekt odłożonej konsumpcji. Deklarowane w MotoBarometrze przez 68% przedstawicieli zakładów motoryzacyjnych w Polsce plany inwestycyjne stanowią kolejne potwierdzenie zbliżającego się ożywienia inwestycyjnego w automotive – mówi Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju.
Więcej mocy produkcyjnych w Polsce
„Motobaromert 2021” wskazuje, że w każdym z badanych państw celem inwestycyjnym numer jeden jest zwiększenie mocy produkcyjnych. W Polsce tak odpowiedziało dwóch na trzech zapytanych (68%), a w Czechach, Holandii, Hiszpanii i Turcji aż 8 na 10 zapytanych. 22 proc. respondentów planuje zbudowanie całkiem nowego zakładu produkcyjnego. Z takim wynikiem plasujemy się w czołówce badanych państw – razem z Hiszpanią (25% wskazań) i Węgrami (23%). W Czechach, na Słowacji i w Turcji o nowym zakładzie myśli co piąty zapytany (po 19% wskazań), w Niemczech co siódmy (14%). Tylko w Portugalii nikt takiego celu inwestycyjnego nie ma.
W Polsce 8% badanych wskazało na nowe centrum badań i rozwoju, a 6% myśli o przejęciu innej firmy.