Nissan zdecydował o przedłużeniu wstrzymania produkcji w swoim zakładzie w Rosji. Agencja Reuters, powołując się na słowa rzecznika firmy podkreśla, że przestój potrwa do grudnia. Fabryka w Petersburgu stoi zamknięta już pół roku.
- Nissan przedłużył do grudnia przestój w fabryce w Petersburgu
- Przestój trwa od marca
- W Petersburgu powstawały m.in. modele: Qashqai, Murano, czy X-Trail
Nissan przedłuża wstrzymanie produkcji w Rosji
Nissan przedłużył oficjalnie zamrożenie produkcji w swojej fabryce w Petersburgu. Agencja Reuters podaje, powołując się na słowa rzecznika spółki, że zakład będzie zamknięty do grudnia, a pracownicy otrzymali już powiadomienie o podjętej decyzji. Warto przypomnieć, że Nissan wstrzymał działalność swojej fabryki w Rosji w marcu 2022 roku, tuż po rozpoczęciu agresji Rosji na Ukrainę. Pierwotne plany wskazywały, że prace ruszą pod koniec września.
Analitycy wskazują, że problemy na rynku rosyjskim i ukraińskim kosztowały Nissana ok. 499 milionów dolarów w ostatnim roku finansowym.
Fabryka Nissana w Rosji
W rosyjskiej fabryce Nissana w Sankt Petersburgu powstawały takie modele jak Qashqai, Murano, X-Trail, czy Terrano. Moce produkcyjne tamtejszego zakładu to 100 000 aut rocznie.
W 2018 roku Nissan w Petersburgu otworzył swoje nowe biuro rosyjskiego pododdziału Nissan Technical Centre Europe (NTCE). Misją placówki było opracowywanie pojazdów, a także wdrażanie innowacji na rynek rosyjski.
W 2019 roku w tamtejszym zakładzie ruszyła produkcja Nissana Qashqai. Było to zaledwie kilka miesięcy po tym, jak nowy X-Trail został wprowadzony do produkcji w zakładzie w październiku 2018 roku.
Inżynierowie z rosyjskiego pododdziału Nissan Technical Center Europe (NTCE), dostosowali nowego Nissana Qashqai do specyficznych wymagań rosyjskich konsumentów. Poprawiona izolacja akustyczna i bardziej komfortowe zawieszenie sprawiły, że model był lepiej przygotowany do radzenia sobie z trudnymi warunkami drogowymi i surowymi zimami w Rosji.
W lipcu 2017 Władymir Putin poinformował o zatrudnieniu 450 nowych pracowników i prognozowanej wówczas poprawie sytuacji na rynku rosyjskim podczas Międzynarodowych Targów Przemysłowych INNOPROM. Nissan uruchomił wtedy drugą zmianę w zakładzie produkcyjnym w Sankt Petersburgu w Rosji. Zwiększenie produkcji było związane z pojawiającymi się w 2017 roku oznakami ożywienia na rosyjskim rynku samochodowym. Sprzedaż Nissana w Rosji rosła wówczas w kwietniu, maju i czerwcu 2017 roku odpowiednio o 11 proc., 7 proc. i 15 proc.
Renault opuścił Rosję już w maju
Renault, który pozostaje z Nissanem w sojuszu, w maju zdecydował o wycofaniu się z rynku rosyjskiego i opuszczeniu tamtejszych aktywów. Rada Administrująca Grupy Renault zatwierdziła jednogłośnie podpisanie umowy o zbyciu 100 proc. udziałów w spółce Renault Russia, na rzecz miasta Moskwa oraz 67,69 proc. udziałów w AwtoWAZ na rzecz NAMI – Centralnego Instytuty Badawczo-Rozwojowego Pojazdów i Silników.
Renault w komunikacie podkreślało, że przeprowadzenie transakcji nie jest obwarowane żadnymi warunkami – wszystkie niezbędne zezwolenia zostały uzyskane. Zawarta umowa przewiduje jednak opcję odkupienia przez GrupęRenault udziałów w AwtoWAZ w ciągu najbliższych sześciu lat.