Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów podsumowało 2021 roku pod kątem rodzaju napędów samochodowych. W ubiegłym roku auta hybrydowe stanowiły 19,6 proc. wszystkich nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w UE. Duży wzrost odnotowały również pojazdy z napędem elektrycznym, które stanowiły 18 proc. wszystkich rejestracji samochodów – z tej liczy 9,1 proc. to samochody czysto elektryczne.
- W 2021 auta hybrydowe pierwszy raz wyprzedziły samochody z silnikiem diesla
- W 2021 roku w UE sprzedano 309 598 samochodów elektrycznych – bateryjnych
- Największy wzrost sprzedaży elektryków odnotowano we Francji, Włoszech i Niemczech
Sprzedaż samochodów w UE w 2021 r
ACEA pisze, że kurczenie się rynku samochodowego w UE negatywnie wpłynęło zarówno na pojazdy z silnikami Diesla, jak i benzynowe. Niemniej jednak konwencjonalne rodzaje paliw nadal dominowały w sprzedaży samochodów w UE. Pod względem udziału w rynku w 2021 r., stanowiły one 59,6 proc. wszystkich nowych rejestracji.
Diesel traci rynek UE
Od października do grudnia 2021 r. rejestracje zarówno samochodów benzynowych, jak i wysokoprężnych odnotowały dwucyfrowe spadki w całej Unii Europejskiej. Sprzedaż benzyniaków spadła o 33,5 proc. do 778 450 sztuk, przy czym spadki odnotowano na prawie wszystkich rynkach UE, z wyjątkiem Bułgarii, Irlandii i Słowenii. W efekcie udział benzyny w rynku samochodowym zmniejszył się z 40,6 proc. w ostatnim kwartale 2020 roku do 35,8 proc. w tym samym okresie w 2021 roku.
Diesel odnotował jeszcze większy spadek (-50,9 proc.) – z 729 446 sztuk w 2020 r. do 358 083 sztuk w ostatnim kwartale 2021 r. W tej kategorii odnotowano spadki we wszystkich krajach z wyjątkiem Bułgarii. W rezultacie udział oleju napędowego w unijnym rynku samochodowym spadł z poziomu 25,3 proc. w czwartym kwartale 2020 r. do 16,5 proc. w ostatnich trzech miesiącach ubiegłym roku. W sumie w 2021 r. benzyna nadal pozostawała rodzajem paliwa o zdecydowanie największym udziale w rynku (40,0 proc.).
Sprzedaż aut elektrycznych rośnie
W ostatnim kwartale 2021 r. największy wzrost (+24,9 proc.) spośród wszystkich rodzajów paliw, odnotowały pojazdy z napędem elektrycznym (BEV), osiągając łączną liczbę 309 598 sprzedanych sztuk w całej UE. ACEA pisze, że wzrost ten był raczej skromny w porównaniu z 2020 r., ale należy zauważyć, że wzrost liczby samochodów elektrycznych na baterie w 2020 r. (+216,9%) był w dużej mierze spowodowany bodźcami rządowymi. Sprzedaż hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in (PHEV) spadła w czwartym kwartale o 1,8 proc.
Patrząc na wyniki za cały rok, rejestracje PHEV wzrosły o 70,7 proc. – z 507 917 sztuk w 2020 r. do 867 092 w zeszłym roku. Podobny wzrost (+63,1 proc.) w całym 2021 r. odnotowały akumulatorowe pojazdy elektryczne – z 538 734 do 878 432 sprzedanych samochodów.
Hybrydy przed dieslem
Hybrydy odnotowały niewielki wzrost (+0,4 proc.) w ostatnich trzech miesiącach roku. Przy 439 172 sprzedanych egzemplarzach, hybrydy stanowiły w czwartym kwartale 20,2 proc. rynku samochodowego UE. W 2021 r. rejestracje hybrydowych samochodów wzrosły o imponujące 60,5 proc., co oznacza, że po raz pierwszy w Unii Europejskiej sprzedaż hybryd (z 1901 239 sztuk) przewyższyła sprzedaż diesli (1901 191).
Popyt na samochody na gaz ziemny w UE odnotował znaczny spadek w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2021 r. (-45,9 proc.), głównie w wyniku spadku ich sprzedaży we Włoszech (-40,6 proc.). Z kolei rynek samochodów napędzanych LPG odnotował niewielki wzrost o 5,7 proc., przy 59 959 egzemplarzach sprzedanych w całym regionie w tym samym okresie.
Najszybciej przybywa aut elektrycznych we Francji, Włoszech i Niemczech
Pojazdy z napędem alternatywnym stanowiły prawie połowę (47,8 proc.) unijnego rynku samochodowego od października do grudnia 2021 r., a łącznie zarejestrowano ponad milion sztuk. Patrząc na wyniki głównych rynków BEV w ostatnim kwartale, Francja odnotowała największy wzrost (+36,2 proc.), a następnie Włochy (+34,9 proc.) i Niemcy (+24,5 proc.).