Sprzedaż samochodów elektrycznych w Norwegii w styczniu urosła o 22 proc. względem wyniku ze stycznia 2021. W pierwszym miesiące 2022 roku zarejestrowano na tamtejszym rynku 6660 nowych samochodów elektrycznych. Elektryki to już 83,7 procent wszystkich rejestracji w Norwegii.
- W styczniu 2022 roku w Norwegii zarejestrowano 6660 samochodów elektrycznych
- Był to wzrost o 22 proc. rdr
- W Norwegii najpopularniejszym samochodem elektrycznym w styczniu był Audi e-tron
Sprzedaż samochodów elektrycznych w Norwegii w styczniu 2022
W styczniu 2022 roku w Norwegii zarejestrowano 6 600 samochodów elektrycznych. Stanowi to 22 proc. wzrost względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Wówczas to rejestracja nowych samochodów elektrycznych sięgnęła poziomu 5461 samochodów.
W porównaniu do mocnego grudnia 2021 roku, kiedy zarejestrowano 13 803 nowych elektrycznych samochodów osobowych, styczeń był miesiącem 52 proc. spadku. Według Norweskiego Urzędu Informacji Drogowej (OFV) styczeń 2022 był najsłabszym początkiem roku od 2009 roku. Ogółem zarejestrowano 7957 nowych samochodów, o 2344 auta mniej niż rok temu (-22,8 proc.).
Do 6659 samochodów elektrycznych-bateryjnych i jednego wodorowego dołączyło Norwegii 539 nowych hybryd typu plug-in.
W styczniu największym hitem był Audi Q4 e-tron, który odnotował 643 rejestracji, a tuż za nim pojawił się Hyundai Ioniq 5 (477 aut) oraz BMW iX z 444 nowymi rejestracjami. Czwarte miejsce z 389 nowymi rejestracjami zajęły dwa kolejne SUV-y – Skoda Enyaq i VW ID.4. Szóste miejsce zostało również podzielone między Fordem Mustangiem Mach-E i Kia EV6. Polestar 2 zamyka pierwszą dziesiątkę z 261 rejestracjami – przed Nissanem Leaf, Mercedesem EQA i EQC.
Sprzedaż aut elektrycznych w Norwegii w 2021 roku
Agencja Reuters pisze, że sprzedaż samochodów elektrycznych w ubiegłym roku w Norwegii wyniosła 65 proc. Liderem sprzedaży elektryków jest Tesla, która zdobyła 11,5 proc. udziału w norweskim rynku w ciągu całego roku. Co ciekawe, firma Elona Muska wyprzedziła Volkswagena, który posiada 9,4 proc. tamtejszego rynku. Warto podkreślić, że Norwegia, z populacją 5,4 miliona, ma najwyższy na świecie udział pojazdów elektrycznych. Z kolei Chiny z 1,4 miliardami mieszkańców, jest największym rynkiem samochodowym.
Norwegia chce stać się pierwszym krajem, który zabroni sprzedaży samochodów benzynowych i wysokoprężnych do 2025 r. Obecnie Norwegia zwalnia z podatku pojazdy w pełni elektryczne, którymi z kolei są obciążone samochody z silnikami spalinowymi. Obecnie dwa na trzy nowe zarejestrowane samochody to auta elektryczne. Reuters pisze, że ulga podatkowa przyczyni się do zwiększenia udziału w ogólnej sprzedaży elektryków do 80 proc. w 2022 r.
Tesla Model 3 była najpopularniejszym modelem roku w Norwegii, wyprzedzając hybrydową Toyotę RAV4 – jedyny samochód w pierwszej dziesiątce z silnikiem spalinowym – oraz elektrycznego Volkswagena ID. 4, który uplasował się na trzecim miejscu.
Rośnie sprzedaż elektryków w Norwegii
Agencja pisze, że całkowita sprzedaż nowych samochodów w Norwegii wzrosła o 25 proc. w 2021 r. do rekordowego poziomu 176 276 samochodów. Z tej liczby 65 proc. stanowią samochody w pełni elektryczne. Udział w rynku wzrósł z poziomu 54 proc. w 2020 roku.
Na dziesiątej pozycji uplasował się luksusowy Polestar. Chińscy producenci także starają się zwiększyć eksport zgodnie z ambicją Pekinu, by budować światowej klasy przemysł samochodowy i konkurować z tradycyjnymi firmami samochodowymi. Nio w Norwegii uruchomiło nawet w 2021 roku swoje salony w centrum Oslo. Inny chiński producent samochodów – BYD – sprzedał w grudniu 1000 egzemplarz swojego samochodu, a pierwsze 1500 SUV-ów BYD Tang z napędem na wszystkie koła, pojawiło się niedawno u dealerów chińskiej w Norwegii. BYD Tang można zamawiać u 43 dealerów RSA, zlokalizowanych w kluczowych miastach Norwegii. Dealerzy zapewniają sprzedaż, obsługę posprzedażną, części i wsparcie serwisowe klientom BYD Tang w całej Norwegii. Całkowicie elektryczny SUV BYD Tang kosztuje 599 900 koron norweskich.