Sprzedaż Tesli i liczba dostarczonych samochodów zaskoczyły pozytywnie po IV kwartale. Globalne dostawy Tesli przekroczyły już 936 000 aut elektrycznych, co stanowi wzrost o około 87 procent w porównaniu z 2020 r.
- Tesla dostarczyła w IV kwartale 308 600 samochodów
- W całym roku Tesla dostarczyła 936 000 samochodów
- Największymi rynkami dla Tesli są Stany Zjednoczone i Chiny
Sprzedaż Tesli rośnie. W czwartym kwartale ponad 300 tysięcy
W czwartym kwartale Tesla dostarczyła na całym świecie 308 600 samochodów elektrycznych, bijąc swój poprzedni rekord i ustanawiając zwieńczenie roku, w którym firma dołączyła do ekskluzywnego klubu firm z wyceną rynkową 1 biliona dolarów.
Całkowita sprzedaż Tesli w tym roku przekroczyła 936 000, co stanowi wzrost o około 87 proc. w porównaniu z dostawami w 2020 r., które wyniosły wówczas prawie pół miliona samochodów.
Trzynastu analityków ankietowanych przez Agencję Bloomberg spodziewało się dostaw na poziomie średnio około 263 000 samochodów w kwartale. Niektórzy z nich zrewidowali swoje prognozy w górę w ostatnich dniach grudnia.
To kwartał trofeów dla Tesli, ponieważ firma rozwiała nawet oczekiwania dotyczące najtrudniejszych spraw – powiedział Daniel Ives, analityk Wedbush Securities w oświadczeniu przesłanym Bloombergowi pocztą elektroniczną. Nazwał on ostatni kwartał Tesli „oszałamiającym występem zespołu Musk & Co., z dużymi tylnymi wiatrami w 2022 roku”.
Sprzedaż Tesli i jej sytuacja rynkowa
Dostawy kwartalne są jednym z najpilniej obserwowanych wskaźników dla Tesli. Stanowią one podstawę wyników finansowych firmy Muska i są powszechnie postrzegane jako barometr popytu konsumentów na pojazdy elektryczne w stosunku do całej branży.
Notowania Tesli, która jest liderem rynku pojazdów elektrycznych, poszybowały w górę dzięki oczekiwaniom dalszego wzrostu, przy czym w 2021 r. akcje wzrosły o prawie 50 procent, a wycena rynkowa przekroczyła 1 bilion dolarów. Tesla stała się jedną z zaledwie pięciu notowanych na amerykańskiej giełdzie spółek, które osiągnęły ten status. 31 grudnia akcje Tesli skończyły swoje notowania na poziomie 1056,78 dolarów.
Tesla wielokrotnie powtarzała, że spodziewa się 50-procentowego rocznego wzrostu dostaw w okresie wieloletnim. Siódmy z rzędu wzrost kwartalny, wyrósł na fali globalnego załamania rynku półprzewodników w branży motoryzacyjnej, co ograniczyło produkcję u większości innych producentów samochodów.
Dyrektor generalny Elon Musk, który w zeszłym roku stał się najbogatszym człowiekiem na świecie, określił rok 2021 jako „koszmar łańcucha dostaw”, mimo że jego firma z każdym kolejnym kwartałem stale zwiększała dostawy. Tesli powodzi się lepiej, niż innym producentom samochodów, dzięki wysiłkom jego inżynierów, którzy pracowali nad zmianą oprogramowania, by dostosować samochody Tesli do innego rodzaju chipów, które akurat były dostępne na rynku.
Tesla wskazuje, że liczby dostaw należy traktować jako mocno konserwatywne wyliczenia, a ostateczne wyniki mogą różnić się o 0,5 procent lub więcej. Dostawy i rzeczywista produkcja niekoniecznie pokrywają się w stosunku jeden do jednego.
Firma nie rozkłada sprzedaży według lokalizacji, ale Stany Zjednoczone i Chiny są jej największymi rynkami dla Tesli. Większość sprzedaży dotyczy modeli 3 i Y. Tesla obecnie produkuje Modele S, X, 3 i Y w swojej fabryce w Fremont oraz Model 3 i Y w zakładzie w Szanghaju. W 2022 r. Tesla zwiększy swoje moce produkcyjne dzięki uruchomieniu dwóch nowych fabryk: w Austin w Teksasie i w Berlinie.
Tesla wycofuje samochody
Tesla mimo świetnych wyników, ma problemy z usterką w swoich samochodach. Tesla obecnie wycofuje ponad 475 000 samochodów elektrycznych – Model 3 i Model S – aby rozwiązać problemy z kamerą cofania i bagażnikiem, które mogą zwiększać ryzyko wypadku. Takie informacje podał amerykański organ ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Producent pojazdów elektrycznych wycofuje 356 309 pojazdów Modelu 3 z lat 2017-2020, aby rozwiązać problemy z kamerą cofania i 119 009 egzemplarzy Modelu S.