Ford i General Motors rywalizują ze sobą od dziesiątek lat. W ostatnich dekadach rynek był mocno zacementowany. Agencja Reuters pisze w swojej analizie, że Ford i GM wchodzą na nowy etap rywalizacji, za sprawą wzrostu popularności aut elektrycznych. Obecnie mogą powalczyć o ostatnie miejsce na podium, bowiem Tesla i Volkswagen mocno im odjechały.
- Reuters pisze, że General Motors rywalizuje z Fordem o trzecie miejsce w produkcji samochodów elektrycznych
- Tesla i Volkswagen są zdaniem Reutersa obecnie nie do dogonienia
- General Motors i Ford planują wprowadzanie kolejnych aut elektrycznych w najbliższych latach
General Motors ściga się z Fordem
General Motors i Ford ożywiają swoją stuletnią rywalizację, która tym razem objawia się w wyścigu o to, kto będzie sprzedawał więcej aut elektrycznych do 2025 roku. Jak pisze Reuters z Teslą, która ma ugruntowaną pozycję w roli światowego lidera aut elektrycznych i Grupą Volkswagen obecnie mają mniejsze szanse.
GM ogłosił w środę plany utworzenia spółki joint venture, z południowokoreańską firmą POSCO w celu zbudowania fabryki materiałów katodowych, potrzebnych do akumulatorów. Ma ona powstać do 2024 roku.
Naszym celem jest pozycja lidera na rynku pojazdów elektrycznych — powiedział wiceprezes wykonawczy GM Doug Parks.
Z kolei w piątek Ford omówi swoją wyraźnie inną strategię dotyczącą pojazdów elektrycznych. Firma planuje szybkie wprowadzenie na rynek kilku modeli o większej pojemności, takich jak F-150 Lightning. W połowie dekady Ford wprowadzi szersze portfolio elektrycznych SUV-ów i ciężarówek zaprojektowanych od podstaw z myślą o zasilaniu z akumulatorów.
Dyrektor generalny Forda, Jim Farley, naciska, by koncern zwiększał moce produkcyjne.
Produkcja samochodów elektrycznych – kto więcej?
Zgodnie z danymi dostarczanymi przez AutoForecast Solutions, pomimo swojej aktywności, oczekuje się, że obaj producenci samochodów z Detroit pozostaną w tyle za liderami rynku – Teslą i VW do 2028 r..
Dane pokazują również, że giganci z Detroit muszą uporać się z niespodziewanym pretendentem do trzeciego miejsca w globalnym wyścigu pojazdów elektrycznych: Stellantisem. Europejska firma utworzona została w zeszłym roku w wyniku połączenia francuskiego producenta samochodów PSA i włosko-amerykańskiego producenta samochodów Fiata Chryslera.
AFS spodziewa się, że globalna produkcja Tesli osiągnie poziom 1,5 miliona do 2025 r. Dalszy wzrost będzie zależał od tego, gdzie i jak firma będzie zwiększać swoje moce produkcyjne. Szacunki AFS przewidują, że Grupa VW osiągnie 1,45 mln pojazdów elektrycznych w 2025 r. i 1,9 mln w 2028 r.
Globalna produkcja pojazdów elektrycznych Forda sięgnie 695 000 w 2025 r. i 1,14 mln w 2028 r.
Prognozy dotyczące GM wyglądają o wiele gorzej: 494 000 w 2025 r. i 624 000 w 2028 r. Dane te nie uwzględniają produkcji spółki joint venture SAIC-GM-Wuling w Chinach, która produkuje pojazdy elektryczne pod markami Baojun i Wuling, w której GM jest udziałowcem mniejszościowym .
Według AFS Stellantis zamierza zbudować 948 000 pojazdów elektrycznych w 2025 r. i 1,2 mln w 2028 r., co dałoby firmie trzecie miejsce, przed Fordem.
Strategia Forda różni się od strategii GM także pod innymi względami. Podczas gdy obie firmy planują produkcję pojazdów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku i Chinach, Ford będzie również produkował w Niemczech, Turcji i Hiszpanii. GM otrzyma pojazdy elektryczne z dziewięciu zakładów w 2028 r., tymczasem Ford z dwunastu.
Jeden jednak wspólny element: obie firmy mocno zelektryfikują swoje amerykańskie marki premium. Cadillac GM będzie oferował do 2025 roku modele: Lyriq, Symboliq, Celestiq i Escalade EV, a także kompaktowy SUV. Lincoln Forda odpowie elektrycznymi wersjami Corsaira, Aviatora i Navigatora, a także elektrycznym pickupem.
źródło: Reuters