Toyota będzie produkować w Polsce jeszcze więcej. Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) uruchomiła w Wałbrzychu drugą linię produkcyjną najnowszej generacji silnika o pojemności 1,5 l. Silnik jest zaprojektowany w oparciu o globalną platformę projektową Toyoty TNGA (Toyota New Global Architecture). Wraz z elektryczną przekładnią hybrydową produkowaną również w Wałbrzychu stanowi on napęd hybrydowy Toyoty Yaris.

  • Toyota w Wałbrzychu uruchamia drugą linię produkcyjną silnika do Yarisa
  • W Wałbrzychu Toyota produkuje już przekładnię hybrydową

Toyota uruchamia drugą linię produkcyjną silnika do Yarisa

Pierwsza linia produkcyjna komponentu hybrydowego nad Wisłą pojawiła się we wrześniu 2018 roku. Toyota rozpoczęła wówczas w Wałbrzychu produkcję elektrycznej przekładni hybrydowej do silników o pojemności 1,8 litra. Był to pierwszy z sześciu projektów wprowadzających polskie fabryki Toyoty na drogę ku elektromobilności. Od tego czasu Toyota w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach uruchomiła trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych, w tym produkcję silnika elektrycznego MG1 stanowiącego integralną część przekładni, oraz trzy linie silników TNGA. W przyszłym roku w Wałbrzychu planowana jest zmiana generacji przekładni hybrydowej, w tym start produkcji drugiego silnika elektrycznego pracującego w przekładni – MG2.

Wraz z uruchomieniem tej linii oraz planowanym wprowadzeniem kolejnej generacji hybryd z lokalną produkcją obu silników elektrycznych MG1 i MG2 kończymy transformację naszej firmy z producenta silników konwencjonalnych w centrum napędów hybrydowych Toyoty. Napędy te stanowią obecnie prawie 70 proc. produkcji obu zakładów i ich udział systematycznie rośnie – podkreśla Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.

Toyota Motor Manufacturing Poland. Nowa hala montażu silników elektrycznych
Toyota. TMMP w Wałbrzychu. Otwarcie hali produkcji silników TNGA. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Toyota zwiększyła zatrudnienie o ponad 300 pracowników w Wałbrzychu oraz ponad 600 osób w Jelczu-Laskowicach. Obecnie całkowite zatrudnienie wynosi ponad 3300 pracowników. Poziom inwestycji w obu zakładach wzrósł z 4 do ponad 6 miliardów złotych, a możliwości produkcyjne o 76 proc. do 1,8 miliona podzespołów rocznie. Dodatkowo w TMMP funkcjonuje Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, którego celem jest przyspieszenie procesu testowania napędów oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie.

Toyota Motor Manufacturing Poland. Nowa hala montażu silników elektrycznych
Toyota Motor Manufacturing Poland. Nowa hala montażu silników elektrycznych. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Japońska Toyota wybudowała także całkowicie nową halę produkcyjną silnika TNGA o powierzchni 10 tysięcy metrów kwadratowych. Zainstalowano w niej ponad 300 maszyn i urządzeń stanowiących pięć nowych linii obróbczych oraz linię montażu, zaprojektowanych zgodnie z architekturą TNGA, która przewiduje większą automatyzację produkcji. Dodatkowo w hali Odlewni w zakładzie w Jelczu-Laskowicach rozbudowane zostały linie odlewnicze.

Toyota produkuje w Polsce pełną parą

Toyota podała pod koniec października, że jej fabryki wróciły do pracy w pełnej wydajności. Informacja dotyczyła zakładów Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach.

W tej chwili na niemal wszystkich liniach utrzymujemy produkcję na planowanym poziomie. Co więcej, aby zrealizować wszystkie zamówienia, do końca roku nasz zakład będzie pracował dodatkowo w sześć sobót – mówił Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP).

Toyota Motor Manufacturing Poland. Nowa hala montażu silników elektrycznych
Toyota Motor Manufacturing Poland. Nowa hala montażu silników elektrycznych. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Z kolei w listopadzie Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) uruchomiła w fabryce w Kolinie produkcję Yarisa. TMMCZ stała się w ten sposób drugim obok Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) zakładem produkującym Toyotę Yaris.

Wprowadzenie produkcji drugiego modelu to ważny moment dla czeskiej fabryki Toyoty, który ma miejsce niedługo po całkowitym przejęciu jej przez Toyota Motor Europe w styczniu 2021 roku. Toyota zainwestowała ponad 180 milionów euro, aby wprowadzić do TMMCZ technologię Toyota New Global Architecture i przystosować zakład do produkcji samochodów segmentów A i B na platformie GA-B. Zwiększone zostały możliwości produkcyjne fabryki, a liczba zmian wzrosła do trzech, aby zaspokoić zapotrzebowanie klientów na Yarisa i przygotować się do premiery Aygo X w 2022 roku.

Nowe inwestycje po raz pierwszy wprowadziły do fabryki TMMCZ technologię hybrydową. Zakład będzie montował Yarisa Hybrid, który odpowiada za 80% całkowitej sprzedaży Yarisa w Europie. Elektryczne napędy hybrydowe, które trafiają na linie produkcyjne Yarisa w Czechach i we Francji, są wytwarzane przez zakłady Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię