Parlament Europejski zatwierdził we wtorek przepisy wprowadzające zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych od 2035 r. Rozporządzenie wymaga, aby do 2035 roku producenci samochodów osiągnęli 100-procentową redukcję emisji CO2 przypadającą na nowe sprzedawane samochody. Uniemożliwi to sprzedaż nowych pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi w 27 krajach UE.
- PE przyjął we wtorek przepisy w sprawie wprowadzenia zakazu rejestracji samochodów spalinowych od 2035 roku
- Przepisy poparło 340 europosłów, a przeciwnych było 279 parlamentarzystów
- UE chce do 2040 roku osiągnąć neutralność klimatyczną pod względem emisji CO2
Zakaz aut spalinowych w UE — Parlament Europejski przyjął przepisy
Nowe przepisy wprowadzają również 55-procentową redukcję emisji CO2 dla nowych samochodów sprzedawanych od 2030 roku w porównaniu z poziomem z 2021 roku. Nowe samochody dostawcze muszą spełnić warunek 100-procentowej redukcji emisji CO2 do 2035 roku i 50-procentowej redukcji do 2030 roku w porównaniu z poziomem z 2021 roku.
Przepisy zostały zatwierdzone przez Parlament Europejski przy 340 głosach poparcia, 279 głosach sprzeciwu, a 21 europosłów wstrzymało się.
— To rozporządzenie zachęca do produkcji pojazdów o zerowej i niskiej emisji. Zawiera ono ambitną rewizję celów na rok 2030 oraz cel zerowej emisji na rok 2035, co jest kluczowe dla osiągnięcia neutralności klimatycznej do roku 2050 — mówił Jan Huitema, główny negocjator PE w sprawie przepisów.
Zakaz aut spalinowych w UE — co dalej?
Kraje UE uzgodniły porozumienie już w październiku ubiegłego roku, ale nadal muszą formalnie podstemplować przepisy, aby mogły one wejść w życie. Ostateczne zatwierdzenie przepisów przez Radę Europejską ma nastąpić w marcu.
Proponowane zasady są częścią unijnego projektu „Fit for 55”, który ma na celu zmniejszenie emisji w całym bloku państwa UE o 55 procent do 2030 roku. Transport drogowy odpowiada obecnie za około 1/5 emisji w UE, co oznacza, że ograniczenie będzie kluczowe w osiągnięciu pełnej neutralności emisyjnej do 2050 roku.
Nowe przepisy nie spodobały się niektórym branżom i krajom, gdy zostało po raz pierwszy przedstawione w lipcu 2021 roku. W rezultacie, ostateczne porozumienie zawiera pewne elastyczne rozwiązania, w tym wyjątek przewidziany dla producentów produkujących mniej niż 10 tys. samochodów osobowych lub 22 tys. samochodów dostawczych rocznie.
Termin UE jest tożsamy z planami innych rządów na całym świecie. W 2020 roku Wielka Brytania ogłosiła plany wprowadzenia zakazu sprzedaży nowych samochodów nieelektrycznych do 2030 roku, a nowych samochodów hybrydowych do 2035 roku. Z kolei Kalifornia chce wprowadzić swoje obostrzenia także od 2035 r.