Zwolnienia w Volkswagenie. Niemiecki producent redukuje zatrudnienie w fabryce w Zwickau. Fabrykę podawano za wzór zakładu, który przeszedł transformacje w kierunku produkcji aut elektrycznych.
Zwolnienia w Volkswagenie
Niemiecki dziennik Automobilwoche podaje, że fabryka samochodów elektrycznych Volkswagena w Zwickau, znalazła się w trudnej sytuacji. Wszystko za sprawą słabnącego popytu na samochody. Władze koncerny zdecydowały o zwolnieniu pracowników. Mimo redukcji zatrudnienia Volkswagen podkreśla, że dalej będzie trzymał się obranego w stronę elektromobilności kierunku.
Volkswagen zdecydował o nieprzedłużaniu 269 umów tymczasowych. Decyzję te ogłoszono w czwartek po spotkaniu z pracownikami. Doniesienia medialne wskazują, że zakład będzie także musiał rozważyć wprowadzenie zmian w pracy zmianowej. Kolejne działania mają podlegać dalszym konsultacjom z radą zakładową.
Powodem nieprzedłużenia umów jest „obecna sytuacja rynkowa”. Wysoka inflacja i malejące dopłaty do zakupu aut elektrycznych sprawiły, że klienci wstrzymują się z zakupem samochodów elektrycznych. W Zwickau produkcja skupia się wyłącznie na samochodach elektrycznych dla marek z Grupy Volkswagen, takich jak: Audi, Volkswagen i Cupra. Obecnie w zakładzie w Zwickau pracuje około 2200 osób zatrudnionych na umowach tymczasowych. Niemieckie media spekulują, że także te osoby mogą być zagrożone. Łącznie w Zwickau pracuje około 10 700 osób.
Volkswagen zwalnia, ale trzyma kurs na elektromobilność
Rzecznik Volkswagena podkreślił, że firma nadal ma pełne przekonanie o swojej drodze w kierunku elektromobilności. Mimo redukcji zatrudnienia, zmiana kursu nie wchodzi w grę. Media podają, że w czasie spotkania z pracownikami władze firmy uspokajały, że fabryka w Zwickau nie jest przeznaczona na sprzedaż. Inwestycje także będą wciąż kontynuowane. Zakład był dotychczas modelowym obiektem transformacji w kierunku produkcji wyłącznie aut elektrycznych. Oprócz modeli ID.3, ID.4 i ID.5, fabrykę opuszczają również takie samochody jak: Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron, a także Cupra Born. Ostatni silnik spalinowy zjechał z linii produkcyjnej w 2020 roku.
Produkcja Audi Q4 e-tron i ID.3 ma zostać rozszerzona na inne lokalizacje. Od końca 2023 r. Volkswagen będzie produkował model Audi Q4 e-tron w Brukseli. Z kolei model ID.3 ma również zjeżdżać od jesieni z linii produkcyjnej fabryki w Wolfsburgu. Pierwotnie części potrzebne do produkcji będą wożone z Saksonii. Produkcja w pełnej skali ma ruszyć w mateczniku Volkswagena w przyszłym roku.
Volkswagen i dywersyfikacja produkcji aut elektrycznych
Początkowo wszystkie sześć modeli VW, Audi i Cupra zbudowanych w Zwickau było produkowanych wyłącznie tam. VW początkowo obsługiwał również rynek amerykański z Saksonii i dostarczał modele ID.4 do Ameryki statkiem. Dziś niemiecki producent przeniósł produkcje na rynek amerykański do zakładu w Chattanooga. Produkcja ID.4 rozpoczęła się w październiku 2022 roku. W związku z tym zrezygnowano z eksportu z Zwickau.
Fabryka Volkswagena w Zickau
Fabryka Volkswagena w Zwickau jest pierwszym dużym zakładem, który całkowicie przestawił swoją produkcję na auta elektryczne. Volkswagen od 2018 roku na wprowadzenie zmian wydał około 1,2 miliarda euro. Zakład został w pełni zcyfryzowany, a na halach produkcyjnych zastosowano roboty Przemysłu 4.0 oraz autonomiczne, bezzałogowe systemy transportowe.
40 procent środków przeznaczonych na inwestycje poszło na rozbudowę warsztatu blacharsko-lakierniczego. Tam automatyzacja sięga prawie 90 procent. W warsztacie pracuje blisko z 1625 robotów. Automatyzację na linii montażowej podwojono do 28 procent.